Szerdán eltérő irányú ármozgások jönnek az üzemanyagok piacán: a benzin nagykereskedelmi ára négy forinttal csökken, míg a gázolajért a kutak hét forinttal fizetnek majd többet.
Várhatóan az átlagárakban is hasonló mozgást tapasztalhatunk a hét közepén, azaz a 95-ös új átlagára 634, míg a gázolajé 718 forintra változhat.
“Mindenki elveszítette a fonalat” – így foglalja össze Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagja azt a kaotikus helyzetet, ami a hazai üzemanyagárakat és az autósok ellátását jellemzi a hazai töltőállomásokon.
Gépész szerint a hatósági ár miatt nagyságrendileg 100 milliárd forintos kárt szenvedett el a szektor, köztudott, hogy egyesek lehúzták a rolót, mások rengeteg mínuszt voltak kénytelenek lenyelni.
Nem csak a magas és összevissza árak okoznak bizonytalanságot, sajnos egyáltalán nem lehet még mindenhol tankolni. Na de mikor lesz itt rend? – kérdeztük a szakértőket, ami alatt azt a helyzetet értjük, amit évtizedeken át megszoktak az autósok. Bármikor, bármelyik kútra kanyarodnak be, bármilyen üzemanyagból bármennyit tölthetnek az autójukba.
Miközben előre tudják: a sztrádás kút a legdrágább, a külvárosi olcsóbb (pláne a brand nélküli), az egymáshoz közelieken meg nagyjából azonos összegek olvashatók a totemeken. Vagyis mindenki tudja, hogy mikor és hol mire számíthat.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a “szárazra futtatott” töltőállomásokra folyamatosan szállítják a tartályos teherautók az üzemanyagokat, azonban annyira sok helyre kell menniük, hogy 1,5-2 hónap még, mire az ország összes kútján visszaáll a rend. Vele szemben Gépész “nem látja”, hogy minden úgy működhetne “belátható időn belül”, mint korábban.
Az ellátás biztonságához kétségkívül nélkülözhetetlen a Mol mellett a külföldi nagyágyúk, vagyis az importőrök visszatérése. Ezek a nagykereskedők a hazai fogyasztás 30 százalékát szállították az elmúlt években Magyarországra, azonban a 480 forintos hatósági ár elüldözte őket. Máshol értékesítették a portékájukat, ahol ráfizetés helyett hasznot termelt az üzletük.
Gépész László nem túl optimista velük kapcsolatban, szerinte kivárnak. Egészen pontosan jogbiztonságra vágynak, ő még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy némi felárral szállítanak majd hozzánk.