December 6-án megszűnt az üzemanyagok hatósági ára Magyarországon, azóta a kígyózó sorok már nem jellemzőek a benzinkutakra. A Portfolión megjelent elemzés szerint a hatósági ár rövid távon ugyan kedvező volt egyes rétegek számára, de középtávon visszaüt: az elkövetkező időben nemcsak a hatósági áras időszaknál lesznek magasabbak az árak, hanem régiós összevetésben is.

Hasonló a helyzet, mint az élelmiszerek esetében: pár termék árát lehet rögzíteni, ám a többi termék árán keresztül megfizetjük azok olcsóságát, így mindent összevetve nem is biztos, hogy elérte a célját az intézkedés.

Kilenc hónap alatt az üzemanyag hatósági ára nagyjából 800 millió dollárjába kerülhetett nagykereskedelmi szinten a Mol számára – ez a szám nem tartalmazza a töltőállomásainak veszteségét. Egyszerű példával szemléltetve az összeget, olyan, mintha a Mol meghívott volna minden magyar állampolgárt egy tank benzinre az elmúlt egy évben – áll az elemzésben.

Az importőrök is magasabb profitot várnak el az újraindításhoz. Az importot motiválni kell, hogy újrainduljon, plusz minél nagyobb a bizonytalanság egy üzleti környezetben, annál nagyobb megtérülést várnak el, hogy a vélt kockázataikat kompenzálják. Az elmúlt három évet alapul véve Magyarországon a gázolaj ára euróban többnyire megegyezett a régiós átlaggal, míg a benziné 5-6 százalékkal alacsonyabb volt.

Most pont az ellenkezője kezd kibontakozni:

Az elemzés szerint a következő években folyamatosan csökkenhet a kis benzinkutak száma Magyarországon, amiből a verseny csökkenése és egy relatíve magasabb árkörnyezet következik.