Az összes új benzines, dízel és hibrid autó 2035-től történő európai betiltásáról szóló döntés után az autósok, köztük a sportautósok, sok kérdést vetnek fel. A kérdésre pedig ugyanaz a válasz – még akkor is, ha úgy tesszük fel, hogy meddig ÉRDEMES –, mint bármilyen belső égésű motorral szerelt autó esetében.
Az első és legfontosabb: mely autókat foglalja magában a tiltás? A válasz: mindegyiket, mely nem zéró kibocsátású, vagyis működés közben CO2-t bocsát ki. (A tilalom kezdetben nem vonatkozik a teherautókra.) Vagyis a benzines, a dízel, a gázüzemű (CNG és LPG), etanolos (E85), hibrid és plug-in járművek mennek a levesbe.
Szintén fontos és jogos kérdés: mi lesz az előtte megvásárolt ilyen, CO2-t kibocsátó járművekkel? Válasz: a jelenlegi állás szerint használhatók lesznek ezek 2035 után is. A tilalom csak a belső égésű járművek új nyilvántartásba vételére vonatkozik, a meglévő járműparkra nem. Újabb kérdés azonban az, hogy meddig marad ez így.
Spanyolország például már most azt tervezi, hogy egy bizonyos időponttól (2050-től) betiltja a belső égésű autók üzemeltetését. Az elektromos autókat támogató csoportok és az éghajlatvédelmi aktivisták előbb-utóbb valószínűleg az egész EU-ban ilyen tilalmakat fognak követelni. A belső égésű járművek vezetési tilalma tehát elméletileg elképzelhető, még akkor is, ha ez természetesen ellentétes lenne a fenntarthatóság eszméjével.
Az is érdekes kérdés, ahogy majd egyre fogynak a benzines és dízelautók, vajon a benzinkutak száma is csökken-e majd, továbbá ennek a helyzetnek az üzemanyagárra gyakorolt hatását sem lehet megjósolni.
Az tény, hogy a sportautók között is megindult a mocorgás az új kor előestéjén: egyre vadabb megoldások születnek, benzines változatban ritkán látott – 1000 lóerő feletti – adatokkal. Oké, néhány nagyon mélyen gyökerező megszokáson túl kell lépni, mint a benzingőz, és főleg a motorhang.
Például több átmeneti próbálkozás – downsizingolt benzinmotorok és hibrid rendszerre átállított modellek – után az AMG kínálatában is megjelentek a tisztán villanyüzemű autók. Legújabb képviselőjük az akár 1000 Nm-t is mozgósítani képes EQE 53.
De persze a „régi” megoldásoknak is bőven van létjogosultságuk: például az amerikai Ringbrothers egyedi autóépítők több klasszikus modell felújítását végezték el – villanyhajtás rásegítése nélkül. Ezek közül a legvadabb a Chevy Super Truck „ENYO”, mely az 1940-es évekbeli farmer furgonból lett pálya pick-up 1000 lóerővel.
Vagy hallott már a Praga autómárkáról? Pedig nem sokan múlott, hogy sikeresebb legyen a Škodánál. A most újjáéledt márka 700 lóerős, a Nissan GT-R-ből származó motorral támad. A fejlesztésben Romain Grosjean is részt vesz.
A két megoldás kombinációja, ami egyelőre kielégíti a környezetvédelmi elvárásokat, ráadásul a nyomatékot is megtolja rendesen – ezt már a Ferraritól a Porschéig rengetegen, szinte megszokásból alkalmazzák.
Tényleg látványosan elindult a változás az autóipar sportautós szegmensében is. A folyamat szépen lekövethető a legújabb Sport Auto magazinban is. Többtucatnyi modell részletes bemutatása megmutatja a valóságot, hogy még a klasszikus, vagy annak tűnő, pontosabban sokak szemében a „bocsánatos bűn” kategóriájába tartozó megoldások (értsd: hibrid rásegítés) uralkodnak. De egyre inkább jönnek a tisztán elektromos megoldások. Vezetni jó őket. Tehát a változás – befogadása – már a fogyasztókon múlik.