Nemrég átadták a belga fegyveres erők részére gyártott első, Tatra-alavázas DAF-teherautókat. Még tavaly februárban adtunk hírt arról, hogy a holland gyártóhoz tetemes mennyiségű, 879 darab teherautóra vonatkozó megrendelés futott be Belgiumból. A DAF-nak 2025-ig kell leszállítania a megrendelt járműveket, de az első példányokat még az év vége előtt leszállították.

A belga fegyveres erők egészen pontosan 636 darab kéttengelyes, 4×4 hajtásképlettel rendelkező, általános szállítási célokat szolgáló teherautót, valamint 243 darab négytengelyes, 8×8-as hajtásképletű speciális felhasználású járművet vásároltak. Utóbbi magában foglalja a konténerszállítást, valamint a daruval ellátott teherautókat is. A megrendelés teljesítésében a DAF szorosan együttműködés a cseh Tatrával, amely az egyik legfontosabb komponenst, az alvázat szállíthatja ezeket a járművekhez. A komoly modernizációnak köszönhetően 30 éves járműveket nyugdíjazhatnak a belgák.

Katonai járművek gyártásában vesz részt a Tatra 1

A CF fülkével ellátott tehergépkocsik egyedi alvázkialakítással, összkerékhajtással és központi teherhordó csővel rendelkeznek, amely lehetővé teszi a független kerékfelfüggesztés alkalmazását a kerekeknél. Ez, valamint a központi gumiabroncs szabályozó rendszer páratlan terepteljesítményt és komfortos vezetést tesz lehetővé még a legnagyobb kihívást jelentő terepen is. Ezen járművek közös ismertetőjegye, hogy teljes magasságuk nem haladhatja meg a négy métert, még a 6,1 méter hosszú konténerek szállításakor sem.

Az új katonai járművek hajtásáról már a DAF-okból ismert technika gondoskodik. A 4×4-es kerékképlettel rendelkező változatok mozgatásáért ugyanis a 10,8 literes Paccar MX-11-es motor, míg a 8×8-as variánsokéról a Paccar MX-13-as blokk felel. Előbbi 410 (300 kW) lóerős, utóbbi pedig 460 lóerős (340 kW) teljesítményt kínál.

Katonai járművek gyártásában vesz részt a Tatra 2

Érdekesség, hogy míg a páncélozatlan CF tehergépkocsik fülkének gyártása teljes egészében a DAF westerlói gyárában történik, addig a páncélozott változatokat a Tatra Defense Vehicles részlege látja el a szükséges védelemmel. A kezelőszervek mind a páncélozott, mind pedig a páncélozatlan kabinoknál azonosak, így a járművezetők könnyedén válthatnak egyik járműtípusról a másikra. Bár az évtized közepéig beszerzendő járműveknek csak 40%-a páncélozott, a gyártó tájékoztatása szerint akár utólagos felszerelésük is megoldható.