Az, hogy már egyre kevesebb általános iskolában oktatják a KRESZ alapvetésit, az szerintem nagyon nagy hiba. Az egyik legfontosabb ismeret, amit egy gyermeknek meg kell tanulnia, hiszen akár az élete is múlhat rajta, ha nem tud helyes átkelni egy zebrán, vagy nincs tisztában vele mikor van elsőbbsége. Emlékszem nálunk még technika óra keretein belül vizsgát is lehetett tenni kismotorból és ahhoz elengedhetetlen volt a KRESZ-tudás.

Csak, hogy a közelmúltból emeljünk ki egy esetet:

Egy 66 éves férfi december 27-én Kapuváron szabálytalanul és körültekintés nélkül az úttestre szaladt, amikor egy neki jobbról, szabályosan közlekedő Suzuki elütötte. A kapuvári férfi először az autó motorház tetejére, majd a járdára esett. A balesetben a gyalogos megsérült, őt a mentőszolgálat munkatársai kórházba vitték – írja a Police.

Ha te sem ismered a KRESZ-t, akkor legalább az alábbi néhány alapvető dolgot vésd az eszedbe, hogy elkerüld a baleseteket. Mert gyalogosként a közlekedés legsebezhetőbb résztvevői vagyunk.

  • A gyalogosoként – az úttestre lépés előtt – mindig legyenünk körültekintők, és győződjünk meg arról, hogy biztonságosan át tudunk kelni az úton anélkül, hogy veszélyhelyzetbe kerülnénk
  • A KRESZ a gyalogosok részére előírja, hogy „lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a láthatósági mellény (vagy ruházat) használata kötelező!” A láthatósági – fényvisszaverő – eszközök használata életmentő lehet lakott területen kívül-belül, sötétben, és jó látási viszonyok között egyaránt.
  • Lakott területen kívül gyalogosoként kötelező a forgalommal szemben közlekedni, mert így jobban látnak minket a szemből érkező járművek.
  • Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel – akkor is, ha nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely – elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten megy át, amelyre a jármű bekanyarodik.
  • A járművezetők a belátható útszakasznak megfelelően válasszák meg a sebességüket, fontos, hogy szükség esetén meg tudjanak állni.
  • A gépjárművek tompított fényszórói 35-45 méter távolságban világítják meg az út egy részét, azonban figyelni kell arra, hogy ez a távolság esős, ködös, párás időben jelentősen lecsökken.