A szervokormány nemcsak könnyebbé, de biztonságosabbá is tette az autóvezetést. A kényelem fokozására került a személyautókba, de a mechanizmusa komoly jelentőséggel bír, a rossz szervokormánnyal rendelkező jármű vezetése kockázatos.
Sokszor elfelejtjük, hogy egy autónak szüksége van a figyelemre, a karbantartásra, így a kormányműnek is. A kormányszervo-folyadékban idővel szennyeződés és törmelék halmozódik fel, végül teljesen elhasználódik. Az autószerelők a régi folyadékot frissre cserélik, így megújítva a kormányrásegítés működését és megnyújtva élettartamát. A kormányszervo szivattyúját hajtó ékszíj elszakadhat vagy megnyúlhat, a szerelők ezért ellenőrzik a szíjak minőségét és állapotát. Ha a karbantartást elhanyagoljuk, legalább a jelekre figyeljünk, amikből kiderül, ha a kormányrásegítés működése már nem megbízható! Tanuljuk meg észrevenni ezeket a jeleket, hogy időben tudjuk orvosolni az esetleges problémát!
Fontos rutinszerűen elvégezni a hidraulikus rásegítésű kormánymű ellenőrzését, mert az elhasználódott szervokormány-folyadék károsíthatja a szivattyút, a kormányoszlopot és a fogaskereket is. A nem megfelelő szervokormány-folyadék a teljes szervokormány meghibásodáshoz vezethet! A kormánymű-felújítás pedig akár százezres nagyságú összeg is lehet.
Ha még kérdéseid vannak a szervokormánnyal kapcsolatban, olvasd el ezt a cikket, és tudj meg többet a kormányműjavításról.
Mi a szervokormány?
A szervokormány a kormányzás erőszükségletét csökkentő szerkezet. A szervokormány megváltoztatta az autóvezetést, hiszen a kormányzás könnyebbé vált, aminek elsősorban városban, parkoláskor látjuk hasznát.
Persze a felszín alatt sok minden járul hozzá ahhoz, hogy a kormányt ilyen könnyen elfordíthassuk. Bár ma egyre több a villanymotoros rásegítésű kormány, régebben ez minden esetben hidraulikus rendszer volt és ma is sok az elektrohidraulikus kormánymű, amiben elektromos szivattyú hajtja a kormányrásegítés pumpáját, de a rásegítés változatlanul hidraulikusan működik. Tehát a hidraulikafolyadék nyomása segít eltekerni a kormányt. A hidraulikarendszer folyamatosan nagy nyomás alatt áll, és az optimális működéséhez jó állapotú speciális folyadékot kell tartalmaznia.
Milyen hibája lehet a kormányműnek?
A legsűrűbben tapasztalt kormányműhiba a kormánygép folyása. Egy ideig lehet vele közlekedni az olaj utántöltésével, de huzamosabb ideig szervoolaj nélkül autózva, tönkremegy a szivattyú is. Szintén jellemző hibajelenség, a kormánymű kopogása és nagy holtjátéka, ami a fogasléc kopására utal.
A legveszélyesebb probléma, amikor szorul vagy akad a kormánymű. Ilyenkor azonnal szervizbe kell vinni a járművet. Balesetveszélyes helyzetet okozhat egy meglepetésszerűen megszoruló kormánykerék.
A kormánymű meghibásodásának jelei:
Rezeg, remeg a kormánykerék
A kormánykerék forgatása közben tapasztalt rezgés szennyeződések felhalmozódását mutatja a hidraulikarendszerben. A rendszer átöblítése, a folyadék cseréje orvosolhatja ezt a problémát.
Csikorgó hang kormányzás közben
A csikorgó, szuszogó zaj többnyire akkor jelentkezik, amikor a kormányszervo-folyadék szintje alacsony. Keressünk fel egy szerelőt a probléma megoldása érdekében!
Csikorgó hang kanyarodás közben
Ez a hang azt jelzi, hogy a kormánymű-szivattyút a motorhoz csatlakoztató szíj, azaz az ékszíj elkopott. Érdemes kicserélni és nem megvárni, míg elszakad.
Hogyan tartsuk karban a kormányművet?
Vizsgáljuk meg a kormánymű folyadékot!
A folyadék minőségét egy kis minta vételével ellenőrizhetjük. Vizsgáljuk meg a színét és ellenőrizzük, hogy van-e benne szennyeződés! Minél sötétebb a folyadék, annál rosszabb állapotú. Ha a folyadék színe sötét, és apró részecskék úszkálnak a felszínén, akkor ideje lecserélni.
Cseréljük ki a szivattyút, ha szükséges
A rossz folyadékállapot és az alacsony folyadékszint súlyosan befolyásolhatja a szervoszivattyú működését. Ellenőrizzük időnként a folyadékszintet! Ha már síró hangot hallunk, az valószínűleg a szivattyú meghibásodását jelenti. Ezért ajánlott, hogy szakemberrel ellenőriztessük a szivattyút.
Mi történik, ha a kormányoszlop meghibásodik?
A meghibásodott kormányoszloptól a jármű általában inogni kezd. Ilyenkor úgy érezhetjük, hogy nehezen tudjuk stabilan tartani a járművet. A jármű balra vagy jobbra tarthat, még akkor is, ha egyenesen próbáljuk tartani.
Milyen jelei vannak a fogasléc meghibásodásának?
A kormányművön belül a meghibásodott fogasléc jelei a következők: a kormány laza és túlzott holtjátékkal működik. Emellett egyéb tüneteket is észlelhetünk, ilyen a rázkódó kormánykerék, a kopogás, a jármű instabilitása.