A magyarok jelentős része nem tudja, mennyire káros is a közúti közlekedés jelenlegi formája – derült ki a Fustmentes.hu és a Vezess közös felméréséből. A kérdéssorra adott válaszok elemzése azonban rávilágít, hogy tisztában vagyunk azzal, hogyan javíthatnánk ezen, legyen szó akár a meglévő járművek használatával kapcsolatos változtatásokról, akár egy tisztább alternatíva használatáról.
A decemberben készült kérdőívet kitöltő 1330 válaszadó 56,2 százaléka becsülte meg jól, hogy az EU teljes CO2-kibocsátásának mekkora részéért felelős a közúti közlekedés, azonban a válaszolók 87,3 százaléka jelentősen alulbecsülte a személyautók szerepét. A közúti közlekedés felel ugyanis az EU-ban a közlekedés nyomán keletkező üvegházhatású gázok 71,7 százalékáért. Ebből 60,6 százaléknyit okoznak a személyautók, a maradék a teherautók (38,1%) és a motorkerékpárok (1,3%) kibocsátásából jön össze.
Az online felmérést kitöltők 82,2 százaléka azt gondolta, hogy a dugóban álló autók CO2-kibocsátása jelentősen alacsonyabb, mint a tényleges értékek. Pedig egy hét (5 munkanap) alatt egy, a dugóban reggel és délután is 20 percet járó, belső égésű motorral szerelt, álló autó például 5,3-6,9 kg szén-dioxidot is a légkörbe eregethet.
A közlekedés az egyetlen olyan ágazat az EU-ban, amelyben a kibocsátás még mindig magasabb, mint 1990-ben volt. Mindez a levegőminőségre is hatással van. Magyarország levegője az ötödik legrosszabb a vonatkozó felmérésben részt vevő 24 európai ország listáján, ám a válaszadók közel fele, 45,8 százalékuk azt gondolta, hogy ennél jobb a hazai helyzet.
A légkörbe kerülő károsanyagok hatásaival már tisztában vagyunk. A kitöltők 81,2 százaléka tudja, hogy a kipufogógázban található nitrogén-oxidok savas ülepedést, savas esőt okoznak, mely károsítja az érzékeny ökoszisztémákat, például a tavakat és az erdőket. Még nagyobb arányban (98,3 százalék) tudják azt az emberek, hogy légzőszervi, szív- és érrendszeri betegségeket is okozhat a belső égésű motorok szennyezése.
Összességében tehát a probléma mértékét nem teljesen, de magát a problémát ismerjük, és azt is tudjuk, mit tehetünk ellene, vagy mivel enyhíthetjük azt. A piros lámpás motorleállításra a felmérés résztvevőinek 88,3 százaléka voksolt, mint károsanyag-kibocsátást csökkentő lehetőségre, 95,1 százalék pedig a nyugodt, előretekintő vezetésre, finom gyorsításokkal és a motorfék használatával lassítva.
Helyi szinten a villanyautók a legtisztábbak, teljesen füstmentesek: az elektromos autókban nem zajlik le káros anyag kibocsátásával járó kémiai folyamat, ezzel a válaszolók 70,5 százaléka volt tisztában.
A légszennyezés a világ egyik legnagyobb problémája napjainkban, némi tudatossággal azonban mindannyian csökkenthetjük ennek mértékét. Visszafogottabb, defenzív vezetéssel, belső égésű motorral szerelt autóknál a motor leállításával tehetünk mi a magunk is a zöldebb jövőéért.
A cikk társadalmi felvilágosítás céljából, reklámnak nem minősülő tájékoztatásként készült a Philip Morris Magyarország Kft. hozzájárulásával.