Röviden – Toyota Hilux Invincible Sport | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota a világon mindenhol ismert pick-upja, ami legutóbb 2020-ban újult meg, ez pedig a kettő közül az erősebb motoros, automata váltós, miden jóval felszerelt változat |
Mit tud? | Az örök élet ígéretével visz el bármit bárhová |
Mibe kerül? | 13 277 850 forint a belépő a Hilux-klubba, a puccosabb változatok pedig úgy 18 millió forinttól kezdődnek |
Kinek jó? | Megbízható, erős, jól felszerelt pick-upnak még most is kiváló a jelenlegi, nem túl friss Toyota Hilux |
Már 55 éve létezik a Toyota mindenes pick-upja, a Hilux, ami jelenleg a nyolcadik generációnál tart, és a világon mindenhol etalonnak számít, ha platós munkagépről van szó. Alaszkától Zimbabwéig, a sarkkörön túli hidegtől a pusztító sivatagig mindenhol ott van. A jelenlegi változat 2015 óta létezik, már átesett két modellfrissítésen is, a legutóbbin 2020 nyarán, amikor az európai Hilux nagyobb és erősebb, 204 lóerős dízelmotort is kapott a meglévő 150 lóerős mellé. Mi most ebből kaptunk egyet játszani, automatikus váltóval, rendesen felextrázva és gyári, elektromos mozgatású platórolóval.
Külső
A legutóbbi ráncfelvarrásnál kapott új arcot a jelenlegi Toyota Hilux, ami legkönnyebben az új hűtőmaszkról, LED-es lámpájáról, újrarajzolt lökhárítójáról ismerhető fel. Kasztnija 5325 milliméter hosszú, 1855 mm széles, 1815 mm magas és 3085 mm tengelytávú, kinézetre pedig jóval szigorúbb, mint korábban volt. Az Invincible fantázianevű csúcsváltozat még egyedi orrkialakítást, kartervédő lemezt és mindenféle műanyag kiegészítőket is kapott, spéci felnivel, feliratozott platóhátfallal.
Szokás a 4×4-es pick-upokra terepjáróként is nézni, de ne dőljünk be a látszatnak, az amúgy szépen hangzó terepszögeknek – ez a Hilux esetében elöl 29, középen 23, hátul 26 fokos – vagy éppen a 70 centis gázlómélységnek, a kilométeres tengelytávú platós autóval nehéz lesz egy – hogy a márkánál maradjunk – Land Cruiser nyomába érni. Persze ha dolgozni kell terepen, és oda is kell cipelni hozzá egy halom dolgot, akkor megteszi a pick-up is, van benne felező, elegendő szabad hasmagasság, kapcsolható összkerékhajtás is, minden, ami csak kellhet.
Ha már plató, akkor érdemes megnézni a tesztautóét, pláne, hogy igazából ez az egyik legfontosabb részlete. Itt az „Invincible Sport” felszereltségi szint az, ami a lista legteteje, és ebben van benne alapáron – 21 266 150 forintért – a bukócsőszerű felépítmény és a motoros mozgatású alumínium platóredőny is. Ami elsőre hülyeségnek tűnik, de ha lapátoltál már ki bokáig érő avart a platóról, vagy ázott el hátra felpakolt holmid, akkor máris nagyobb megértéssel nézel bármire, ami befedi a védtelen rakfelületet. Ezt a központi zár be is tudja zárni, ami sokáig egyáltalán nem volt magától értetődő.
A gyorsan mozgó redőny alá még műanyag borítást és kétoldali, LED-es platóvilágítást is kapott a fullos Hilux, egyedül az érthetetlen, miért csak két csomagrögzítő szemet szereltek az egész platóra. Maga az elektromos mozgatás vicces dolog, egy gombot kell megnyomni, és indul is a redőny, majd kicsit be is fékez a vége felé.
Bár a figyelmeztető matricák szerint nem bölcs dolog bármit az útjában hagyni, és bármilyen vonzó bunkernek tűnik, gyereket, kutyát sem illik a behúzott redőny alatt tartani. Platója 1525 mm hosszú, 1645 mm széles, az oldalfala 48 centi magas, a plató lenyíló ajtaja pedig elég masszív példány, lehet rajta üldögélni is, a felcsukásához pedig lendületet kell venni.
Belső
Egy pick-up ma már belsőre sem ugyanaz a puritán munkagép, amint aminek anno megálmodták. A motorteljesítmény és a méretek mellett a belsőben is nagyot változtak ezek a gépek, így nem is meglepő, hogy a felső polcos Toyota Hilux is tele van minden jóval.
Ugyan a bőrkárpit nálam olyan extra, amit simán el tudnék engedni, – az üléskomfort maradhat, az teljesen jó volt, több órás utazás után is – de az ülésfűtés, pláne, hogy mindkét üléssorban melengethetők a fenekek, az automata váltó, a hifi, az ajtókárpitba süllyesztett, rejtett hangulatvilágítás, a kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás, a parkolóradarok elöl-hátul, az automata klíma, a szálcsiszolt díszburkolat az ajtón, miegymás elég izgalmasak egy haszonjárműben.
Ezek próbálják feledtetni, hogy a csekély belmagasság és a magasan lévő padló miatt a hátsó sorban nem az igazi utazni – és akkor még a laprugón ücsörgésről nem is beszéltünk – közel van a plafon és a lábakat is magasra kell húzni.
Ha csak elöl ülnek az autóban, akkor a felhajtható hátsó ülések helyére is lehet kényesebb vagy értékesebb rakományt tenni. Ezenkívül még az ajtózsebbe, könyöklőbe, a dupla kesztyűtartóba, a kihúzható pohártartóba és a középkonzol üregeibe is bepakolhatók a kisebb-nagyobb kacatok, fontos dolgok. Bútorozása vegyes, a klassz minőségű, remek tapintású betétek mellett feltűnnek a praktikus műanyagok is, ami teljesen érthető. Nem lennék a tudathasadt belsőépítész helyében, akinek cifra, pihepuha és strapabíró belsőt kell összehozni ugyanabban az autóban.
Technika
Jelenleg a Toyota Hilux árlistáján kétféle motorból választhatnak, akik a Toyota platósa mellett döntenek, mindkettő négyhengeres dízel, 150 és 204 lóerős teljesítménnyel, a gyengébb 2,4, az erősebb 2,8 literes. Váltóból hatfokozatú kézi és szintén hatfokozatú automatikus rendelhető, a 4×4-es hajtás pedig nem opció, az alap. A 2021-es modellfrissítéskor érkezett a nagyobb, erősebb motor, ami a kisebb-nagyobb szépészeti beavatkozások mellett a legfontosabb változás a Hilux életében.
Szintén a modellfrissítés óta egy tonnával terhelhető a plató, és 3,5 tonnát vontathat a Hilux, aminek a futóművét is áthangolták, változtattak a laprugók bekötési pontjain, hogy a lehetőségekhez képest kényelmes legyen vele az aszfaltutas közlekedés. Terepen pedig a kapcsolható összkerékhajtás, a terepváltó – felező -, illetve a hátsó tengely differenciálzárja és a lejtmenetvezérlő segít az akadályok legyőzésében. Az erősebb, 204 lóerős, 500 Nm-es nyomaték leadására képes motorral a Hilux 10,7 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, 175 km/óra a vége.
Vezetés
Nagyon eltér a Toyota Hilux által nyújtott vezetési élmény a normál méretű, földközelben lévő autókétól. Ez leginkább abban teljesedik ki, hogy a Budapest leggyötrelmesebb minőségű útfelületén is különösebb megrázkódtatás nélkül átvergődhetsz vele, a futóműben elenyészik minden kellemetlenség. Komoly, 29 centis hasmagasságával és a 18 colos, terepgumis kerékkel persze a legrondább kátyúknál összetettebb akadályokon is átlép, miközben bent még a hátsó tengely – laprugók, merev híd – közelében sem kényelmetlen benne az utazás.
Cserébe az 5325 milliméteres hossza városban sokszor kellemetlen, a parkolóhely-kereséshez nagy szerencse kell, és a fordulóköre is érezhetően nagyobb, mint egy átlagos méretű autónak. Kormánya menet közben nem túl könnyű, parkolásnál, manőverezésnél viszont néha jól jönne egy kicsit combosabb segítség. Fogásra pedig elég műanyagszerű, a varrások ellenére sem érezni rajta, hogy különösebben kellemes lenne a tapintása.
A 204 lóerős motor hidegen bárdolatlan, karcos zajjal kezdi a munkát, de ez percek alatt elmúlik, és később is csak intenzív gáztaposáskor kúszik elő a motorhang. Motorja bőven elegendő erőt nyújt a közlekedéshez, ECO módban pedig a hatfokozatú automata váltó is próbál takarékos maradni a gyors felkapcsolásokkal. Persze van Power mód is, amit az ECO-hoz hasonlóan a fokozatváltó kar melletti gombbal lehet aktiválni, de ezt nem igazán ajánlanám senkinek. A Hilux nem az a kategória, ahol ennek sok értelme lenne.
Vezetés közben kényelmes a távolságtartó tempomat, ami civilizáltan működik, és szintén különösebb hiszti nélkül teszi a dolgát az aktív sávtartó és a vészfékasszisztens is. Fedélzeti rendszere még egy régebbi időből maradt itt, szerencsére az újabb Toyotákban már ennél sokkal szebb grafikájú, és összetettebb rendszer dolgozik. Túl sok mindent nem tud, a menü kissé keszekusza, viszont derék, hogy egy olyan autóba, ami feltételezhetően terepen is közlekedik, rázkódik, lötyög, maradtak igazi gombok nemcsak olyan fontos funkcióknak, mint a klímavezérlés, hanem mint amilyen a hangerőszabályzás, vagy a menü gyorsgombjai.
Ekkora testet – 2200–2430 kilogramm kiviteltől függően – mozgatni nem könnyű, a dízelmotort etetni is kell rendesen. A teszthét alatt vegyes használat mellett, folyton ECO módban, minimális terepen vezetéssel 9,7 literes átlagfogyasztást mértünk, ami még simán befér a gyár által ígért 8,7–10,1 literes vegyes fogyasztási adatok közé.
Költségek
13 277 850 forint a beugró a Toyota Hilux világába, ezért a gyengébb, 150 lóerős motorú változat vihető el, hatfokozatú kézi váltóval, de már 4×4-es hajtással, kétajtós, kétszemélyes kabinnal. 13 595 350 forinttól indul az első négyajtós változat ára, míg a teljes méretű duplakabinosért minimum 13 722 350 forintot kell kiadni. Az Invincible Sport – ilyen a tesztautó is – 21 266 150 forintba kerül, ennél egy drágább változat van, a GR Sport a 22 548 850 forintos árral.
Ezeket az árakat tovább is lehet növelni, különféle terepcsomagokkal is, ilyen a megerősített, emelt futómű 957 100 forintért, a terepgumiszett megerősített alufelnivel 1 399 900, a 4,3 tonnás, kevlárköteles önmentő csörlő 550 200, és a 6 mm vastag haspáncél 417 400 forintért.
A Toyota Hilux Invincible Sport és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Ranger Wildtrak 2.0 EcoBlue AWD (205 LE) | 21 386 800 |
SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI (202 LE) | 15 492 730 |
Toyota Hilux Invincible Sport aut. (204 LE) | 21 266 150 |
Isuzu D-Max LS Plus AT(163 LE) | 15 238 730 |
Értékelés
Erősebb, a konkurensek teljesítményéhez már jobban passzoló motorjával, jó minőségű, hasznos extrákkal telerakott belsejével a Toyota Hilux akár munkagép és családi autó is lehet egyben, hiszen hét közben teherszállításra, hétvégén pedig akár szabadidős feladatokra is befogható. A zárható, fedett tető alá pedig értékesebb rakomány is tehető.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|