A torinói műszaki főiskola, az Italdesign és a felvonókat gyártó Schindler közös munkája a Climb-E, amely nevéhez méltóan képes alvázától különválva „felmászni” az épületekre. Ez a bizonyos alváz persze tisztán elektromos hajtású és teljes mértékben önvezető is, de ez a jövőt megálmodó tanulmányoknál magától értetődő.
A Climb-E koncepciója izgalmasat csavar az autóhasználaton. A négyszemélyes kabin valójában egy szoba, amely hermetikusan csatlakoztatható otthonunkhoz – ez a miénk, úgy rendezzük be és úgy használjuk ki, ahogy csak szeretnénk. Az elektromos, önvezető alváz viszont közösségi használatú, ha utazni szeretnénk, egyszerűen rendelünk egyet, ahogy ma taxit fogunk vagy elektromos robogóra pattanunk. Használaton kívül ezek az alvázak önállóan félrehúzódnak töltésre, karbantartásra; mivel laposak, helytakarékosan tárolhatók, így a városi élet rémére, a parkolásra is hatékony megoldást kínálnak. Amikor aztán eljön az utazás ideje, a fülke a ház falán kialakított sínrendszer mentén leereszkedik a földszintre, egyenesen rá az időközben tárolóhelyéről előbújt, és megfelelő pozícióba állt alvázra.
Innentől beszélhetünk járműről, amely persze saját magát vezeti.
A belső tér részben átrendezhető: az ülések fekvő pozícióba mozdíthatók vagy összehajthatók, ha például valaki kerekesszékkel szeretne beszállni, vagy biciklit szállítanánk. A csomagokat a tolóajtókban kialakított rekeszekben helyezhetjük el. Irodává is alakítható a beltér, de nem kell feltétlenül dolgozni benne: az egymás felé néző fotelekben uzsonnázhatunk vagy társasjátékozhatunk, amíg célhoz érünk. Az ablakok teljesen elsötétíthetők, ha úgy szeretnénk. A kárpitanyagok többsége környezettudatos forrásból származik, és fontos szempont volt a tisztíthatóság, fertőtleníthetőség.
Ez utóbbi különösen fontos, ha nem személyes, hanem üzleti célra használják a járművet. Ne taxira gondoljunk, hanem olyan szolgáltatókra, amelyek szó szerint házhoz tudnak jönni: ahogy saját autónkkal rácsatlakozhatunk a lakásunkra, úgy rendelhetünk otthonra orvosi ellátást, éttermet vagy diszkóst. Képzeld el, hogy nem te mész kocsmába, hanem a kocsma jön ki hozzád; hogy bébiszitter helyett mikrobölcsőde veszi fel a gyerekedet, és gondoskodik róla, amíg dolgod van, de ugyanígy elképzelhető mobil fogorvosi rendelő vagy masszázs. A lehetőségekbe az alábbi videó ad betekintést.
Ami az alvázat illeti, a padlóba integrált akkucsomag 322 kilométeres elméleti hatótávolságot tesz lehetővé, tölteni indukciós módszerrel lehet, méghozzá villámgyorsan (15 perc alatt 80%-ra), így az önvezető platform mindennapi működtetése megoldható teljesen embermentesen. Ha hosszabb távolságokat szeretnénk megtenni, gyorsvasútra rakodják a fülkéket: ez kényelmes, energiatakarékos és biztonságos alternatíva, hiszen a dobozforma Climb-E várható légellenállása országúton komoly szélzajt és nagy fogyasztást vetít előre.
A Climb-E az Italdesign frissen szabadalmaztatott megoldását alkalmazza, amely az útfelületre vetíti ki a gyalogosoknak szánt információkat – a cikk végén látható videóban erre is láthatsz példát. A projektorokat a kerekek burkolatában helyezték el, és mivel a jármű teljesen szimmetrikus, elinduláskor animált vetítéssel tájékoztatja környezetét arról, hogy melyik irányba fog haladni.
Szintén a kerékdobokban helyezték el az Italdesign start-up leányvállalata, a Easyrain által kifejlesztett rendszert, amely egyértelműen az egész tanulmányautó legizgalmasabb, legértelmesebb, és a piaci bevezetés szempontjából legígéretesebb része. A DAI (digital aquaplaning information) rendszer egyrészt folyamatosan ellenőrzi az útviszonyokat, és amennyiben csökkenő mértékű tapadást észlel, képes beavatkozni a motorvezérlésbe. A rendszer havon, murván, egyenetlen útfelületen is működik.
Ez önmagában is érdekes, az igazi világújdonság azonban felúszást megakadályozó rendszer, az AIP (aquaplaning intelligent solution), amely közvetlenül a kerék elé fecskendezett nagy nyomású vízsugárral bontja meg az összefüggő vízfelületet, ezzel elhárítva a felúszás kockázatát. A rendszert folyamatosan fejleszti az Italdesign, például szeretnék alkalmassá tenni arra, hogy az útfelületről szerzett információkat a felhőn keresztül megosztva javítsa a közlekedés biztonságát, illetve tájékoztassa a vezetőt, ha a jármű bármely komponense (abroncsok, fékrendszer, stb.) kezd elhasználódni.
Az Italdesign Climb-E koncepció lényege kiválóan megérthető az alábbi videóból: ha nem indul automatikusan a lejátszás, kattints a képre.
Műszaki adatok
Alváz | Fülke | |
Hosszúság (mm) | 3969 | 3669 |
Szélesség (mm) | 930 | 2180 |
Magasság (mm) | 1900 | 1900 |
Utasok száma | 4 | |
Túlnyúlás, elöl (mm) | 477 | |
Túlnyúlás, hátul (mm) | 477 | |
Motorteljesítmény (kW) | 80 | |
Motorok száma / elrendezése | 4 / kerékagyakban | |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 65 | |
Rendszerfeszültség (V) | 800 | |
Max. töltési teljesítmény (kW) | 250 | |
Végsebesség (km/óra) | 120 | |
Töltési sebesség, 10-80% (perc) | 15 | |
Indukciós töltés ideje, 10-80% (perc) | 30 | |
Hatótávolság (km) | 322 |