Kifejezetten érdekes projekt veszi kezdetét hamarosan Franciaországban, ahol nyilvános közbeszerzési eljárást írtak ki dízelbuszok elektromossá történő átalakítására. Az ötlet nyilván nem új, korábban egyébként például a Van Hool és az amerikai Lighting Systems dolgozott együtt távolsági buszok villanyosításán. De az elképzelés akár régi, oldtimer autóknál is működik.

A Franciaország északnyugati részén található Rouen városa úgy gondolta, hogy ahelyett, hogy új elektromos iskolabuszokat venne, inkább átalakíttatja a dízeleseket. 49 darab Iveco Crosswayt ajánlott fel erre a célra. Ilyen vagy ehhez hasonló megrendelésre még nem volt példa Franciaországban. A megbízást a francia Greenmot nyerte el, amely VillefranchesurSaône-ben fogja átalakítani az autóbuszokat a buszgyártó által megadott ajánlások figyelembevételével.

Több tucat dízelbuszt alakítanak át elektromossá 1

A Greenmot weblapja budapesti képet használ illusztrációként. Lehet, hogy nálunk is feltűnnek?

Bár a pontos műszaki részletek még nem ismertek, annyi bizonyos, hogy az autóbuszokat a francia székhelyű Forsee Power fogja felszerelni akkumulátorcsomagokkal. Az átépítés során a cég saját fejlesztésű, Zen Slim típusú, 11, 16 és 21 kWh kapacitású akkumulátorait fogják használni. A Forsee Power egyébként eddig már több mint 1600 elektromos autóbuszhoz szállított akkumulátorokat Európában és Észak-Amerikában, tehát komoly piaci szereplőnek számít. A szükséges töltőket pedig a Comeca fogja biztosítani az autóbuszokhoz.

Több tucat dízelbuszt alakítanak át elektromossá 2

Az első átalakított Irisbus Crossway iskolabuszok 2023 végén állhatnak forgalomba, a teljes mennyiséget 2025-ig kell leszállítaniuk. Kétség sem fér hozzá, hogy a projektet nagy figyelem fogja övezni, mivel Franciaországban 69 ezer turistabusz van forgalomban. Ennek a mennyiségnek több mint a fele 5 évnél idősebb, ezért ideálisak lehetnek az elektromossá történő átalakításra.

Érdekesség, hogy már pusztán az iskolabuszok villamosításával sokat lehet nyerni a környezetvédelem szempontjából, mivel egy ilyen autóbusz tíz év alatt átlagosan 200 ezer kilométert  tesz meg, holott ezeket legalább egymillió kilométeres futásteljesítményre tervezik. Vagyis az elektromossá történő átalakítással gazdaságosabbá tehetők ezek a járművek.