December első két hetében a járművek száma két százalékkal volt magasabb a fővárosban, mint a megelőző tizennégy napban, pedig akkor még érvényben volt a 480 forintos literenkénti ár – írja a Népszava.
Ezt talán magyarázhatja az, hogy a karácsonyi időszakban többen ülnek autóba, ám a forgalom éves összevetésben is nőtt. 2021 decemberének első két hetében – amikor már ársapkás volt az üzemanyag – tíz százalékkal volt kisebb a forgalom Budapest útjain, mint 2022-ben ebben az időszakban.
A KSH mérése szerint a járműállomány nem nőtt olyan ütemben, mint a forgalom, ami azt jelenti, hogy nem csak többen ülnek kocsiba, hanem többet is használják autójukat.
Mile Tibor, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakágának igazgatója, a fent leírtakat többek között azzal indokolja, hogy sokan naponta ingáznak lakóhelyük és a főváros között, így egyszerűen nem tudják letenni az autót. De a szakember szerint ennek szerinte ennek lélektani okai is vannak:
A múlt év végi üzemanyaghiány után sokan annak is örültek, hogy kapható egyáltalán benzin, gázolaj, ráadásul a tartósan nagy infláció miatt magasabbra került az emberek „fájdalomküszöbe.”
Ezt erősíti a Népszava számára decemberben készített kutatás is, amely szerint a hazai autósok jelentős része bármekkora üzemanyagár mellett autózna tovább. A kérdezettek 11 százaléka literenként 700 forintos árnál váltana, 13 százalék számára 750-850 forint a határ, 17 százalék pedig 850 forintnál gondolkodna el a tömegközlekedésen.