Napokkal ezelőtt a Vezess is beszámolt arról, miszerint 2016-ban a Tesla egy megrendezett videóban azt állította a Model X-ről, hogy teljesen önállóan képes közlekedni, illetve parkolni. Egy 2018-ban történt halálos baleset tárgyalása során azonban rávilágították arra, hogy ez korántsem igaz, és a felvétel elkészítéséhez 3D-s térképezést használtak, sőt, az egyik tesztautó kerítésnek ütközött parkolás közben.
Azóta a Bloomberg több, az üggyel összefüggésben álló belső levelezéshez hozzáfért, melyekből nyilvánvalóvá vált, hogy az egész folyamatot Elon Musk személyesen felügyelte. A vezérigazgató-társtulajdonos 2016 októberében, egy hajnalban elküldött e-mailben figyelmeztette a vezetéssegítő Autopilot-rendszerrel foglalkozó részleget, mennyire fontos a technológia népszerűsítését célzó akció.
Szaftosabb részleteket is talált a híroldal a vállalat színfalak mögött zajlott kommunikációjában:
- 2016. október 11-én Musk egy levelében azt írta, minden kötelezettségét lemondja a következő hétvégére, hogy az Autopilot csapatával dolgozzon együtt – az érintett munkatársaknak napi beosztású naplót kellett vezetniük arról, mivel járultak hozzá a demóvideó sikeréhez.
- Kilenc nappal később már a negyedik verziónál tartott a Tesla videója, de Musknak még az sem tetszett, mert annak „egy folyamatosan felvételnek kell lennie”, ehhez képest túl sok volt benne az ugrás.
- Miközben korábban Musk azt hangsúlyozta, egyértelmű lesz, hogy a videó a jövőt vetíti előre, később ő maga, jelen időben diktálta a négyperces kisfilm felvezető szövegét, ami a következő: „A vezetőülésben ülő személy csak jogi okokból ül ott. Semmit sem csinál. Az autó önmagát vezeti.”
Az Autopilot kapcsán október 19-én Musk riportereknek nyilatkozott arról, hogy attól a naptól fogva a Tesla rendelkezik a teljes önvezetéshez szükséges hardverrel. Igaz, akkor már úgy fogalmazott, hogy el fogja mondani a világnak, hogy „ez az autó erre lesz képes”, ezzel azt sugallva, nem akkor, amikor a vevő átveszi az autóját.
Csakhogy azóta sem valósultak meg a bő hat évvel ezelőtt tett ígéretek, az önvezetőnek hirdetett, de a gyakorlatban inkább vezetéssegítő rendszer működése továbbra is több sebből vérzik. Olyannyira nem, hogy még a Tesla azt is javasolja ügyfeleinek, tartsák a kezüket a kormányon, készen állva arra, hogy akármelyik pillanatban átvegyék az irányítást.
A cikk megjegyzi, hogy az Egyesült Államokban a félrevezető kommunikáció miatt októberben vizsgálat indult az autógyártó ellen; jelenleg az Igazságügyi Minisztérium washingtoni és San Franciscó-i ügyészei az Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet nyomozóival karöltve vizsgálják az ügyet.
Musk és a Tesla egyelőre nem reagált a kamuvideó ügyére, illetve a Bloomberg megkeresésére sem – igaz, három éve már sajtókapcsolati osztály sincs a cégnél.