Carroll Shelby olyan versenyautóval szeretett volna előrukkolni, amit homologizáltathat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Group 3-as GT-bajnokságához. Az ellenőrök azonban megtagadták a 427 Competition Cobra engedélyét, mert a vizsgálat idejére csak 51 autó készült el a tervezett 100-ból. Végül 53 darab után leállították a gyártást, köztük 23, versenyzésre felkészített példányt privát csapatoknak adtak el.

Többek között a fékrendszerük egyes elemei (féktárcsák, -nyergek stb.), az üzemanyag-betöltő nyílásuk, illetve az üzemanyag-szivattyújuk is eltér a hagyományos utcai autókban látottakétól, de a 7,0 literes, V8-as motor, valamint az 500 lóerő körüli teljesítmény sem ad okot a szégyenkezésre. Egy 1965-ös darab azonban más miatt is különleges.

A képre kattintva galéria nyílik:

Még Elvis is vezette ezt az ikont 1

Egyrészt az első versenyautók közül ez volt az egyetlen, amit még nem adtak el egyetlen versenycsapatnak sem, majd marketingcélokat kezdett el szolgálni az Egyesült Államok egész területén – így nemcsak a márka nemzetközi GT-bajnokságban aratott győzelmének csaptak némi hírverést, de például Shelby új, A Cobra-sztori című könyvének hirdetéséhez is bevetették.

1966 elején kölcsönadták az MGM filmstúdiónak egy készülő film forgatásához: a Spinout című műben maga Elvis Presley vezette a „hősautóként” számontartott modellt, miközben a főszereplő versenyzőt, Mike McCoyt alakította. Mindössze másfél hónap alatt forgatták le a 93 perces filmet, amiért Presley 750 ezer dolláros gázsija mellett még a nyereség 40 százalékát is megkapta. Hiába fogadták pozitívan, a produkció a filmtörténelemben nem vált klasszikussá, de 3 millió dollárnyi bevételt hozott az MGM-nek.

A forgatások végeztével magántulajdonba került a Cobra, méghozzá Mois és Solana Arciniega Forma-1-es pilótához. A királykategóriában mindössze nyolc, többnyire mexikói futamon induló Arciniega többször is versenyzett az autóval – korábban más Cobrákkal is sikeresnek bizonyult –, de a szervizelések és felkészített idő és pénz ellenére alig pár évig élvezhette az autót, mivel 1969-ben hegymászás közben halálos baleset érte. 

Még Elvis is vezette ezt az ikont 21

Ha minden igaz, majdnem 50 éve is ugyanígy nézett ki az AC Cobra, de a restaurációnak köszönhetően több évtizedet is letagadhat a korából.

Még Elvis is vezette ezt az ikont 22

A 427 Competition Cobra „szíve”: kár, hogy nem derült ki, mit tud igazán élesben a 7,0 literes, V8-as motor. Az a fránya FIA-homologizáció…

Birtokáról közeli barátjához került az autó, aki évekig versenyzett ezután, amíg meg nem sérült a karosszéria. 1980-ban egy gyűjtő vásárolta meg, majd 1993-ban eladta, amit annyira megbánt, hogy addig kutatott utána példátlan kitartással, amíg 2006-ban vissza nem tudta vásárolni.

Ezt követően visszaállították eredeti, még reklámcélokra használt állapotába, összesen 300 ezer dollárt emésztett fel a három évig tartó restauráció, de nem hiába, mert 2011-ben még kitüntetést is nyert. Most azonban újra gazdát cserél, ugyanis Arizonában, az RM Sotheby’s árverésén kerül kalapács alá: jelen sorok írásakor már csak órák kérdése lehet, hogy megadják-e érte a 3-3,6 millió dolláros, átszámítva 1-1,3 milliárd forintos becsült leütési árat.