A német MAN már több éve kísérletezget a villanyhajtással. A kezdeti próbálkozások elsősorban a disztribúciós áruszállításban szolgáló teherautókra koncentráltak, de a vadonatúj TGX több mint két évvel ezelőtti bemutatkozásával új fordulatot vett ez a projekt. Az MAN célja ugyanis most az, hogy néhány éven belül elindítsa az eTGX sorozatgyártását.
Az ehhez vezető úton érkezett most el a bajor cég egy rendkívül fontos mérföldkőhöz. Az MAN és az egyik legjelentősebb európai logisztikai szolgáltató, a DB Schenker megállapodást kötött a legújabb fejlesztésű elektromos nyerges vontató tesztjéről. A vállalat vállalta, hogy kvázi előszériás változatokat vásárol, szám szerint 100 darabot, és az első példányok már 2024 első felében forgalomba állhatnak. Az utolsókat pedig 2026-ig kell leszállítania az MAN-nek.
Az elektromos teherautók iránti igény egyre hatalmasabb. Egyre több partnerünk fogalmaz meg ambiciózus dekarbonizációs célokat. Ennek ellenére mi úgy látjuk, hogy csak megfelelő politikai támogatással érhető el fordulat az áruszállítás fenntarthatósága szempontjából. Mindez magában foglalja a töltőinfrastruktúra gyors kiépítését, valamint az elektromos teherautók vásárlási támogatásának megteremtését” – jegyezte meg Alexander Vlaskamp, az MAN Truck&Bus ügyvezető igazgatója.
„Szeretnék minél előbb tapasztalatot gyűjteni az e-teherautókkal. Csakis így tehetjük ugyanis gyorsan klímasemlegessé a globális ellátási láncot. Éppen ezért kiemelten fontos számunkra, hogy mi kapjuk meg az első MAN elektromos nyerges vontatókat. Ez közelebb visz minket azon célok megvalósítása érdekében, hogy nullára csökkentsük a károsanyag-kibocsátásunkat 2040-re” – jegyezte meg Cyrille Bonjean, a DB Schenker Europe szárazföldi áruszállítási részlegért felelős vezetője.
Az eTGX a dízelével azonos fülkével készül, azonban már teljes mértékben elektromos. A gyár tájékoztatása szerint egy nap 600-800 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, később pedig akár napi 1000 kilométert is ki lehet belőle hozni. Az első elektromos MAN eTGX-ek kis szériás gyártása 2024 első felében indulhat el a vállalat müncheni üzemében. A bajor haszonjárműgyártó ugyanakkor nemcsak a teherautókat, hanem a töltőrendszereket is leszállítja majd a DB Schenker számára. A megfelelő üzemeltetés érdekében pedig olyan szolgáltatásokat biztosít partnerének, mint például az intelligens útvonaltervezés, ami lehetővé teszi, hogy a lehető leggazdaságosabb módon tegye meg az utat a célállomásig a teherautó.