Érdekes levél repült be a szerkesztőség ablakán egy péntek délelőtt, fontos részlete a történetnek, hogy milyen napon fakadt ki olvasónk és kérte a Vezess segítségét.
„Sziasztok! Láttam a híreket, hogy 4 forinttal csökken majd a benzin ára pénteken, de az semmi, nem vártam, megtankoltam a kocsit fullra csütörtök este. Erre megdöbbenve látom most, hogy a lakhelyemhez közeli kúton 20 forinttal csökkent pénteken a 95-ös benzin ára. Jól megszívtam. Hogy van ez? Miért nem 4 forinttal csökkent, amit bejelentettek? Magyarázzátok már el, én ezt nem értem!”
Országszerte tapasztalnak hasonlókat az autósok, az elmúlt hetekben nem sok segítséget nyújtanak a nagykereskedelmi árban szerdákra és péntekekre előre bejelentett változások. Rengeteg kúton ugyanis nem követik a heti bejelentések árváltozásait a totemekre kiírt forintos összegek, vagy nem olyan mértékben, vagy éppen sokkal több forinttal. Ráadásul rengeteg töltőállomáson – akár nagy hálózatok kútjain – napon belül is többször módosítanak az árakon, miközben meg egyes totemoszlopokon egy fillért sem mozdul a literár egy hétig. Mostanában gyakran váratlanabb összegek kerülnek ki, mint amire a bő négymillió személyautót tulajdonló tömeg számít. Nem is beszélve a gépjárműveket fenntartó vállalkozásokról.
Túlzás nélkül kijelenthető, hogy összevissza árazás uralkodik a hazai közel 2000 benzinkút jelentős részén egy ideje.
Megkerestük a legnagyobb hálózatokat, és megkértük őket írásban a korábban soha nem látott jelenség okainak és hátterének elmagyarázására. A Moltól felhívtak, hogy ők továbbra sem kommentálják a sajtóban a saját árpolitikájukat. Az OMV megírta, hogy nem kíván élni a nyilatkozás lehetőségével. A Shellt képviselő ügynökségtől még válasz sem érkezett.
Szerencsére a benzinkutakat működtető vállalkozók elmondták a Vezessnek, hogy mi ez a káosz.
Miért nem követik a kutak a nagyker ár változását?
Régóta sok mindennel nyúzzák fentről az átlag magyar autóst, de egy valamiben biztos lehetett ez a sokmilliós közösség az elmúlt évtizedekben: a Mol éppen aktuális bejelentéseivel legnagyobbrészt megegyező mértékben változnak az árak szerdánként és péntekenként a töltőállomásokon. Ha 6 forinttal emeli a nagykereskedelmi árat, akkor 6 forinttal lesz drágább a kutakon. Ha 4 forinttal csökkenti, akkor ennyivel olcsóbb lesz a kisker ár. Pont. Ennek a kiszámítható helyzetnek szakadt vége most.
Három benzinkutas vállalkozóval beszélgettünk az okokról, ketten névtelenséget kértek a számukra is teljesen új jelenség hátterének elmagyarázásakor.
„Nagyon kemény kérdést feszeget” – kezdte Gépész László, a Független Bezninkutak Szövetségének alelnöke, aki már csak érdekvédelmi okból is hivatalból felvállalta a véleményét, ami gyakorlatilag teljesen megegyezik egy másik vállalkozótól hallott magyarázattal. Ennek lényege tömören, hogy a Mol ugyan bejelentette a nagykereskedelmi árak változásait az elmúlt hetekben (például január 23-án, hétfőn 10 és 5 forintos emelést a benzinre és a gázolajra szerdától, majd 25-én, szerdán újabb 8 és 6 forintos emelést), ám ezen közlése után a saját kútjain, vagyis Mol-logós töltőállomásokon nem ez történt. Vagy nem úgy és nem annyi forinttal.
Szabályszerűséget is látnak a vállalkozók a Mol viselkedésében. Ha emelkedik a nagyker ár, a Mol kutakon jellemzően nem emelkedik az ár. Ha csökken a nagyker ár, a Mol kutakon annál nagyobb mértékben lesz olcsóbb. Ezekről a húzásokról – és ez fontos részlet – nem értesülnek előre a piac szereplői, csak lesnek szerdánként és péntekenként a Mol totemoszlopai irányába, hogy akkor mi a valóság a pár nappal korábbi bejelentéshez képest. „Ez összezavarja a piacot, ez áll a jelenség hátterében” – mondja egy vidéki töltőállomást üzemeltető vállalkozó.
„Azt látják az autósok, hogy erre eltérő mértékben reagálnak a piac különféle szereplői a nagy hálózattól a családi vállalkozásokig. Van, aki képes rá, és alámegy pár forinttal a Mol által kiírt árnak. Sokan viszont nem bírják az áraikat tartani, mert annyira kicsi az árrésük, ezért nem csökkentenek annyival. Láttam, hogy sok Shell-kút sem tudja előre, ezért pont annyival csökkentenek vagy emelnek, mint amit a nagyker árra mond a Mol, aztán még aznap este átírták arra az összegre a sajátjukat, amit a kútjaikon látnak.
Szerintük természetes piaci reakció, hogy a legnagyobb kiskereskedelmi szereplő, a közel félezernyi Mol-kút árazásához valamennyire igazodni kell azoknak mindenképpen, akik 10-20 kilométeres körzetben maguk is töltőállomást üzemeltetnek. „Mikor meglátja a szakma, hogy a központi bejelentéssel ellentétben mi történik, eltérő módon reagálnak. Ezt a sokféle árat látják az autósok.”
Miért csinálhatja ezt a Mol?
Őszintén örültünk volna az olajcég részletes válaszának, vagy legalább a két másik nagy hálózattól az események általuk való értelmezésének. A megkérdezett vállalkozók mindenesetre meglehetősen egységes – és szerintük valós – okot mondtak. „Politikai nyomás lehet a háttérben.” Magyarázatuk szerint a kormányzatnak elege lehet abból, hogy a hatósági ár eltörlése óta a csapból is az folyik, Magyarországon a legdrágább az üzemanyag a régió államai közül, ezért „odaszólhattak” nekik.
„Sokkal egyszerűbb azt mondani a Molnak, hogy fogd vissza magad, mint elismerni, hogy túl van adóztatva az üzemanyag. Ti úgyis kerestek a nagyker áron, nektek belefér, hogy kevesebb hasznot termel a kisker ár. Csakhogy ezzel borzasztó nyomás nehezedik a kisebb szereplők áraira” – fogalmaz Gépész László.
Összességében a most tapasztalt jelenség úgy tűnik, valóban a kiskereskedelmi ár mérséklése irányába mutat, ami eközben egyértelműen szűkíti a vállalkozók árrését.
Érdekes ezalatt a Mol helyzete. Nem feladatunk menteni a piacvezetőt (megtehették volna maguk a Vezess kérdéseire válaszolva), de kívülről nézve úgy tűnik, egymásnak ellentmondó érdekek mentén működnek nagykereskedőként és kiskereskedőként egyszerre. A fehér kutak árszabályozóként működnek a piacon, mert jellemzően olcsóbbak, ennek letörése gazdasági érdek lehet. Csakhogy a fehérek jelentős része importból szerzi be az üzemanyagot, márpedig ha ők becsődölnének nagyobb számban, az egyes térségekben üzemanyag-ellátási problémákat okozhatna. Márpedig a vállalkozók szerint a kormányzat talán legfontosabb elvárása a Mol felé az üzemanyag-hiány okozta botrányok után az ellátás-biztonság lehet.
Mindeközben „a piacgyilkos madár” is vadászik
Legutóbbi benzináras elemzésünkből származik az idézőjeles kifejezés az Auchanra, amely a saját – nagyrészt automata – kútjain egészen egyedi árpolitikát alkalmaz. Egyrészt a veréb logó, másrészt a durva akcióik miatt kapták a nevet. Van, hogy 30 forintos literenkénti árcsökkentést jelentenek be, máskor pedig a hétvégi nagyvásárlókat megcélozva közlik: 10 forinttal leviszik az árat, „ami aztán úgy marad”, mondja az egyik vállalkozó, aki társaival egyetemben nehéz helyzetben van a saját eszközeit (a töltőállomsait) a saját érdekében ügyesen használó hipermarket-lánc.
„Ők nem a benzinből élnek, nekik belefér akár a nullszaldós működés is a kútjaikon. A lényeg, hogy hozzájuk menjenek az autósok bevásárolni, csakhogy ezzel a 20-30 kilométeres körzetben működő egyéb kutak üzemeltetői kerülnek nehéz helyzetbe.”
Mennyit szed ki az állam az üzemanyagból? Mennyi a vállalkozók árrése?
Az általunk megkeresett kutasok egyike dunántúli kis falu mellett üzemeltet évtizedek óta töltőállomást, nagyrészt a mezőgazdasági gépekből él, vagyis elmondása szerint novembertől áprilisig normális békeévekben is veszteséges. Az éves működéshez és profithoz szükséges bevétele április és november között realizálódik. Állítása szerint a hatósági ár évében nagyságrendileg 50 millió forintos kára keletkezett.
Az ő 30 kilométeres körzetében a Mol és az Auchan is üzemeltet kutat, vagyis a szezonalitás mellett ez is nehezíti a vállalkozása életét. Kérdésünkre, hogy mekkora árréssel kell most dolgoznia, hogy egyrészt visszahozza a tavalyi bukást, másrészt normálisan működjön innentől, nem akart konkrét összeget mondani. Mikor általánosságban kérdeztük az árrésről, így felelt.
„Nagymértékben befolyásolja egy töltőállomás forgalma az árrést. A kis falusi kutak egy része havi 50 ezer litert sem biztos, hogy értékesít, míg a hozzánk legközelebbi megyeszékhelyen szerintem 500 ezret is elad a legforgalmasabb kút. A sztrádák melletti, kamionok által is bőven használt kutak akár havi egymillió liter fölött is eladhatnak. A normális piaci logika szerint sokkal kisebb árréssel is lehet profitábilis a nagy kút, ahol persze több az alkalmazott is, mint nálunk. Ez a második legfontosabb tényező, az alkalmazott, miközben az energia-számlánk is brutálisan megnőtt. Ja, és vannak az automata kutak is, az megint más számítás. Nagyon nagy általánosságban azt mondom, a nem extrém forgalmú kutakra, hogy az automatáknál 40-50 forintos árrés kell literenként, a személyzeteseknél 60-70 forint literenként.”
Egy másik kutas ennél sokkal konkrétabb segítséget nyújtott, elküldte részletesen, hogy egy átlagos töltőállomáson hogyan néz ki egy liter benzin és gázolaj árának az összetétele, ebből a kalkulációból az is szépen kiderül, milyen címen, mennyit tesz zsebre az állam. És az is, mennyi költsége van a vállalkozónak.
626 forintos benzinárnál és 690 forintos gázolaj-árnál az autósok előtt eddig ismeretlen részletek:
Benzin (forint) | Gázolaj (forint) | |
Kisker ár átlag | 626,00 | 690,00 |
Nagyker ár nettó | 427,70 | 482,18 |
Nagyker ár bruttó | 543,18 | 612,37 |
Kisker ár átlag nettó | 492,91 | 543,31 |
Árrés nettó | 65,21 | 61,13 |
Árrés nettó (százalék) | 15,25 | 12,68 |
Árrés bruttó | 82,82 | 77,63 |
ALAP ADÓTARTALOM | ||
Üzemanyag áfa | 83,08 | 100,39 |
Jövedéki adó | 120,00 | 110,35 |
Jövedéki adó áfája | 32,40 | 29,79 |
„Alap” adók összesen | 235,48 | 240,54 |
„Alap” adók nagyker árra (százalék) | 55,06 | 49,89 |
ÁRRÉST TERHELŐ TOVÁBBI ADÓK | ||
EKR (2024-ben fizetendő) | 8,40 | 8,40 |
Kisker adó (extraprofit adó) | 4,14 | 3,88 |
Munkabér járulékok | 1,50 | 1,50 |
Egyéb adó jellegű terhek | 14,04 | 13,78 |
Egyéb adó jellegű terhek nagyker árra (százalék) |
21,53 | 22,55 |
Összes adó és adójellegű | 249,52 | 254,32 |
Összes adó és adójellegű nagyker árra (százalék) |
58,34 | 58,34 |
EGYÉB TERHEK | ||
Kötelező hulladékkezelés | 5,00 | 5,00 |
Munkabérek járulék nélkül | 11,00 | 11,00 |
Bankkártya (forgalom százalékra) | 3,50 | 3,50 |
Karbantartás | 2,00 | 2,00 |
Biztosítás | 0,50 | 0,50 |
Szállítás | 6,00 | 6,00 |
Energia | 7,00 | 7,00 |
Víz, csatorna | 1,50 | 1,50 |
Banki költségek | 0,30 | 0,30 |
Könyvelés | 0,30 | 0,30 |
Egyéb (pénztárgép, reklám) | 0,50 | 0,50 |
Összes egyéb teher | 37,60 | 37,60 |
Összes egyéb teher árrésre (százalék) |
57,66 | 61,51 |
Maradék árrés | 27,61 | 23,53 |
Összesen | 3,00 | 3,00 |
Valós árrés | 24,61 | 20,53 |
Nyereségadó | 2,22 | 1,85 |
Adózott nyereség | 22,40 | 18,68 |
Adózott nyereség (százalék) | 4,54 | 3,44 |
Az adók, az EKR, az alkalmazottak után fizetendő terhek stb. az államhoz mennek, a nagyker árat pedig a Molnak, vagy más üzemanyag-importőrnek fizeti a vállalkozó.
Mi lehet a vége ennek az egésznek?
Szerintük tisztán látják, hogy mit és miért csinál a piac legnagyobb szereplője, de hogy mindez meddig tart, arról fogalmuk sincs. „Nincsenek észérvek, nincs racionalitás” – fogalmaz egyikük. Amiben biztosak, hogy ez így nekik is rossz, és nyilván az autósoknak is, hiszen nem tudnak előre kalkulálni azzal, hogy a hozzájuk közeli kutakon mi várható a Mol árváltozást bejelentő közleménye ellenére.
„Mi kellünk a piacra, ha mi nem leszünk, azt csinálnak a kisker árral, amit akarnak. Ha mi eltűnünk, ha vége a versenynek, akkor jöhet az 1000 forintos benzinár.”