Ezúttal egy Jaguart vizsgáltunk át a Vezess Értékbecslőben, de a videó tanulságos lehet mindenkinek, aki amerikai, brit, japán, német, svéd prémiumterméket keres. A bemutatott autó 2008-as, alig mutat az órája 204 000 km-t és az a V6-os, 2,7 literes motor van benne, amely a Citroën C5-től a Land Rover Discovery-ig más autókban is kockázatos.
Figyelem! Videónkban használtautó-vásárlási szakértőnk, Varga Tibor autója szerepel, egy profié. Ő nagyon szereti, de szakmájából fakadóan jól választ autót, a hibákat meg tudja magának javítani és mivel több évig volt Írországban autószerelő műhelye, az autóalkatrész-beszerzést sem ma kezdte a szigetországbeli autókhoz.
Ha megláttad a szépet a Jaguar XF-ben, olvasd el ezt a pár sort és nézd meg a videót, hogy tisztábban láthasd a nemes brit sportlimuzin kockázatait is.
Röviden: Jaguar XF (X250)
Mettől-meddig? 2007-2015
Modellfrissítés: 2011 végén
Ársáv: kb. 2,8-6,4 millió Ft
Előd: Jaguar S-Type
Alternatíva: Cadillac CTS, Infiniti M/Q70, Lexus GS, Volvo S80
Mindegyik modellévben igaz az X250-es Jaguarra, hogy nemes és elegáns kocsi, kiváló utazóautó. Stílusa és kényelme is megérinthet, a hat- és nyolchengeres motorokkal komoly nagyvas. Érdemes a 2012-es modellévű, a 2011 őszi renoválás utáni autókat venni belőle, mert a modellfrissítéssel jobb autó lett, ami szinte minden autótípusra igaz.
Láncos benzinesek, szíjas dízelek
Minden benzines motor szelepvezérlése láncos, a vezérműlánccal és a láncfeszítéssel nem szokott gond lenni. A dízelek szíjas vezérlésűek. A PSA-csoporttal és az akkor szintén a Fordhoz tartozó Land Roverrel közösen használt motorok vezérlését legkésőbb 160 000 kilométerenként vagy 10 évente érdemes kicserélni, akkor is, ha a gyártó előírása ennél többet ráhagy. Az automatikus váltókban 60 000 kilométerenként illik olajat cserélni, ha a hosszú élettartam a cél.
Drága lehet a futómű
Vaskos összegeket emészthet fel a futómű. Az elöl és hátul is kettős keresztlengőkaros kerékfelfüggesztéshez a lengőkarok is költségesek, darabjuk 100 000 Ft körüli tétel. Általában elöl az alsó, hátul a felső lengőkar lesz cserés először.
Jó dolog az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, de amikor cserélni kell a lengéscsillapítókat, a nem adaptív lökésgátlók sokkal kevesebb pénzt visznek el. Adaptív lengéscsillapítással egyetlen első gátló kerül a netről rendelve 180-350 ezer forintba, a hátsók ára 150-170 ezer Ft. A nem adaptív gátlók ára 100 ezer Ft körül mozog előre és 80-100 ezer Ft között hátra egy használt X250-es Jaguar XF-hez.
Elméletileg a felújítás is járható út, de nem minden szakműhely vállalja az elektronikus szabályozású lengéscsillapítókat. Ahol igen, ott az odavitt és a szakemberek által szétszerelt gátlókról tudják megmondani, hogy tudják-e javítani. Ennek kockázata, hogy utána a lengéscsillapító már nem rakható össze, így nem tudjátok visszaszerelni sem. Ha viszont felújítható a szakipari cégeknél, az 80-90 000 forintos nagyságrend az egyik fővárosi lengéscsillapítós epicentrumban. Nem olcsó, de lényegesen kevesebb az újnál.
Elektronika: adódhatnak mizériák
Az elektromos rendszerben okozhat hibát egy egészen máshonnan induló probléma. Ha az ablakmosó-folyadék szivattyúja tömítetlenné válik, a szivattyúból bejuthat a mosófolyadék a biztosítékdobozba.
Addig kell kicserélni, amíg elég a szivattyút és a folyadékszint érzékelőjét cserélni, tehát nem teszi tönkre a folyadék az elektromos csatlakozókat és a biztosítékdobozt. Erre a hibára utalhat a korai szakaszban az alacsony mosófolyadékszintre utaló hibajelzés. Ha feltöltött tartállyal is marad ez a hibajelzés, nézzetek utána a dolognak! A tömítetlenség előjelei között előfordulhatnak más műszerfali hibajelzések és elektronikai hibák is.
Nem elég, ha csak a vételára van meg
3-4 millió forintért meg lehet venni használtan egy X250-es Jaguar XF-et, de ha ez a teljes kereted az autóra, akkor valami másban, egyszerűbb konstrukciójú autókban érdemes gondolkodni.
Akinek van a vételáron felül van félretéve fél-egymillió forintja nagyobb javításokra, az anyagilag és lelkileg is jól fogja tudni kezelni azokat a helyzeteket, amiket egy fejlett, erős, bonyolult prémiumtermék használtan szül.
Ez nemcsak az X250-es Jaguar XF-re igaz, de a korábban bemutatott Audi A6-ra, az F10-11-es 5-ös BMW-re és kategóriatársaikra egyaránt. Ha adott a háttér, akkor ezek az autók nagyon sok örömöt adnak, biztonságosak, erősek, kényelmesek, nagystílűek, de amikor az új áruk töredékéért megvehetők, nem hozzák újkori megbízhatóságukat sem.
Motorkínálat és fogyasztás
Benzines motorok
3,0 (V6, 238 LE) 12,17
5,0 (V8, 385 LE) 12,38
4,2 SV8 (V8, 416 LE) 13,42
5,0 XF-R (V8, 510 LE) 11,56
Dízelmotorok
2,2D (sornégy, 163 LE) 6,36
2,2D (sornégy, 190 LE/200 LE) 7,48
2,7D (V6, 204-207 LE) 9,49
3,0D (V6, 211 LE) 8,67
3.0D (V6, 241 LE) 7,34
Közúti átlagfogyasztási adatok. Forrás: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek az XF 2,7-es dízelmotorján*
Alulméretezett főtengelycsapágy
Főtengelytörés
Eltörő olajszivattyú-rögzítés
Turbóhibák az elégtelen kenés miatt
Extrém hőfejlődés a turbóból a szívócsövön át az intercoolerbe jutó olajtól
A hőhatás miatt elgörbülő hajtókarok
Az elgörbült hajtókarok miatti erős hengerfalkopás
*Motorkód: 276DT AJD-V6
Hibalehetőségek a Jaguar XF-en
Lemerülő akku az el nem alvó vezérlőszámítógépek miatt
Korrózió a csomagtérfedél króm díszléce körül (facelift előtt)
Eltörő csomagtéri átvezetőkábel
Beragadó fokozatválasztó tárcsa (főleg a facelift előtt)
Félúton megálló ablakemelők
Hibás óracsoport
Elváló műszerfali bőrborítás a középső hangszórónál
Csöpögő ablakmosó-szivattyú
Egyben cserélendő LED-es hátsó fényszóró
Tetszett az Értékbecslő? Használtautó-átvizsgálási videósorozatunk többi részét itt találod rettegett és megbízhatónak hitt használt autókkal. Olcsó Hyundai i30, viharvert Honda Jazz, viseltes Audi A8, félmilliós és egymilliós Ford Focus, olajevő Octavia is volt már nálunk.