Használtautó-vásárláskor az a fél kiszolgáltatottabb, aki megveszi az autót. Az eladónál kevésbé ismeri a gépet, legtöbbször nem tudhatja, milyen félmegoldásokkal, ócska tákolásokkal sikerült a kocsit gatyába rázni az eladáshoz. Előfordulhat azonban, amikor a vevő folyamodik piszkos trükkökhöz. A Vezess ezek közül mutat be néhányat, így felkészültebben adhatjátok el használt autótokat.
Telefonos előpuhítás
Kevésbé kapós autókkal működhet ez az alattomos módszer: az érdeklődő megkéri ismerőseit, hogy a például 2,5 millió forintra kiírt autóért ajánljanak telefonon mondjuk 1,6 milliót. A tulaj erre nyilván nemet mond, de ha régóta árulja az autót és csak számára elfogadhatatlan ajánlatok érkeznek, puhulhat az irányított hívásoktól. A tényleges vevőjelölt így többet alkudhat az árból annál, amennyit a használt autó gazdája eredetileg engedett volna.
Pitiáner hibákért irreális összegek
A legtöbb használtautó-tulajdonos nem feketeöves nepper. Aki alig konyít az autókhoz, azt nem nehéz megtéveszteni mondvacsinált hibákkal. A spektrum széles, kitalálhatnak csattogó hidrotőkéket, cseréért kiáltó kettős tömegű lendkereket, felkopogó injektort darabonként 140 ezerért, bármit. Járatlan tulajnak a kellő határozottsággal és profizmust mímelve be lehet adni többszázezres javítást, irreális alkatrészárakkal és javítási összegekkel dobálózva.
Sokan azonban tényleg nincsenek tisztában autójuk lezuttyantságával, mert a folyamatos amortizációt megszokják és nem is tudják, milyen lenne az adott autó, ha költöttek volna rá. A tisztánlátás miatt eladás előtt is érdemes átvizsgáltatni az autót, mert az állapotfelmérésből kiderül, milyen bajai vannak és ezek kijavítása mennyibe kerülhet nagyjából.
Ezt a feladatot mi a Vezessnél az Autóvizsgálat.hu szakembereire bíznánk, Varga Tiborra és kollégáira. Egy profi átvizsgálás után, az állapotlap birtokában laikusok is sokkal magabiztosabban állhatják a sarat, ha egy rosszhiszemű vevő megpróbál mindent bevetni az ár letörésére.
Elromlik valami, pont a szemlén
Még aljasabb, de létező gyakorlat a szemlén elrontani az autót. Elég széthúzni egy csatlakozót, hogy a motor egy hengerrel kevesebbel járjon. Vagy kivenni elöl pár biztosítékot, amíg a társ a típuskódos matricát vizsgálja a tulajjal a csomagtérpadló alatt. A rángatózó és erőtlen motor láttán becsapást emlegető vevő nagy kegyesen és kellő méltatlankodással hajlandó megszabadítani a tulajt tragacsától, ami még egy próbautat sem bír ki.
Lemondani a szemlét, más nevében
Van, aki nem árulni szeretné a használt autóját, hanem eladni. Egy jutányos áron meghirdetett népszerű autóra egy nap több tucatnyi ember telefonálhat. Olvasónk nemrég egy olajfaló Škoda Octaviát hirdetett meg, az olajzabálásra hajlamos, óvatosságra intő CDAA motorkódú 1,8 TSI benzinessel. Az 1-1,5 millió forintra saccolt motorfelújítást levonta az autó értékéből és 700 ezer forintra feltette a második generációs, 1Z-s Octaviát.
Izzott a telefonja, az első 30 percben több mint 40 hívása érkezett. Ez nem szokatlan, ha valamit árán alul hirdet meg valaki.
Jön egy csomó telefon és valaki, nem mindig az első érdeklődő, el is jönne megnézni az autót. A tulaj lefixálja vele a találkozót, a többi telefonálónak elmondja, hogy megbeszélte valakivel a szemlét másnap délelőttre. Ha ő nem viszi el az autót, akkor lesz újra aktuális és keressék egymást utána.
Az autóról lemondani nem akaró, de az elsőknél később telefonáló vevőjelölt becstelen húzása ilyenkor küldeni – akár nem is a saját telefonszámáról – egy SMS-t, amiben lemondja a másnapi találkozót. Ha a tulajdonos nem olyan gondos, hogy elmentse a számok közül pl. Škoda vevő néven azt, akivel megbeszélte a találkozót, csak ismeretlen telefonszámok tucatjait látja a híváslistájában és az üzenetet, hogy alma a másnap.
Ha újra jelentkezik az üzenet küldője, máris esélyes az autó megvásárlására, a hoppon maradt érdeklődő meg hiába telefonál másnap, hogy mi lett a találkozóval. Higgyétek el, hogy ez a fondorlat működik, alkalmas a tisztességes eladók megtévesztésére.
Kamuautók árletörésre
Némi időráfordítást igénylő, emiatt ritka, de létező trükk lehet kamuautókkal megszórni a felhozatalt. A módszer lényege álhirdetésekkel elbizonytalanítani az eladót. Ha egy dörzsölt alak vevőként jelenik meg, akkor a kinézetthez hasonló évjáratú és korú autókról tehet fel hirdetéseket, használtautó-hirdetési portárokról lelopott képekkel.
Az a lényeg, hogy a kiszemelthez hasonló autókat hirdessen meg, de olcsóbban, kevesebb kilométerrel, több extrával stb. Elég megmutatni telefonon a tulajnak, hogy nézze, itt vannak jobb autók kevesebb pénzért, az övé sem érhet olyan sokat.
Olcsó, százszámra hirdetett kocsiknál nem kell tőle tartani, de nagyobb értékű, ritka autókkal előfordulhat ez a megtévesztés. Ellenőrizzük le az így megvillantott hirdetéseket, hátha kamu az egész. Fordított felállásban a módszer a saját autó felárazására is használható. Ha valaki az övénél nagyobb óraállású, idősebb autóból feltesz párat magasabb áron, máris jobban fekszik az övé.
Kiút: bevonni egy kereskedőt
Használt autót jól venni és jól eladni cseppet sem könnyű, ez is egy szakma. Egy jó autó, jó helyről kevéssé sikerült képekkel és szöveggel is eladja magát, de aki nem akar vesződni a vevőjelöltekkel, magukat tutira ígérő, de a szemlét még csak le sem mondó emberekkel, igénybe veheti az eladáshoz egy használtautó-kereskedő segítségét.
Az egyik megoldás eladni az autót a felvásárlóknak, ami nyomott árat jelent. Ők messze nem a piaci árat adják az autóért, de hamar ott vannak, azonnal fizetnek és nem kell velük lelki életet élni. Rossz lesz viszontlátni az autód hirdetését jóval a kapott összeg felett, de ha nem a vételár maximalizálása a cél, ezzel a megoldással sok tehertől mentesülsz.
Nagyon fontos a megfelelő adatbázisokban leellenőrizni a vevőként megjelenő céget, adószáma alapján meggyőződni arról, hogy egy működő, legális vállalkozás veszi meg az autódat, ami le is kerül a nevedről, nem pedig hitelt vesznek fel rá és büntetéseket halmoznak vele.
A majd lepapírozzuk nem megoldás, egyértelműnek kell lennie az adásvételi szerződésből, hogy a kereskedő nem bizományosként veszi be értékesítésre az autót, hanem tulajdonjogot szerez, az övé onnantól.
Rögzíteni kell azt is a szerződésben, hány óra hány perckor kerül az új tulajdonos birtokába a jármű. Nagyon fontos, hogy egykori autód tovább értékesítésekor a használtautó-kereskedő szerepeljen majd a következő tulajjal kötött adásvételiben az autó tulajdonosaként. Így az esetleges garanciális helytállás is őt terheli.
A próbautak és az autómutogatás nyűgjét a többszöri kocsimosástól a telefonok kezeléséig akkor is ledobhatod magadról, ha bizományos értékesítésre beadod az autót valahová. Ebben az esetben a használtautó-kereskedő nem veszi meg az autót, te maradsz a tulajdonosa, nálad csapódhat le a garanciális követelés. De a kocsi a kereskedő telepén áll majd, ő lefotózza és meghirdeti az autót, fogadja a telefonokat, megmutatja a kocsit az érdeklődőknek, ha vannak.
Bizományos értékesítéskor nagyságrendileg 100 ezer forintba kerül ez a szolgáltatáscsomag. Ez részben beépülhet a kocsi vételárába, de lehet, hogy ennyivel kevesebb marad meg az autó árából. El kell dönteni, mi az értékesebb, de ha valaki nem egy szervizkönyves, benzines Toyota Corollát árul, akkor az eladás tehertétel is lehet.
Ezt a ráfordítást már az is megérheti, hogy nem kell próbaútra menned vadidegenekkel és ami főleg olcsó autók értékesítésekor lesz tehertétel, nem telefonálnak előemberek lehetetlen időpontokban, nem mennek az agyadra pofátlan ajánlataikkal és nem borzolják kedélyedet a telefonban alkudozók.
Minden tiszteletünk a kivételeknek, de a vevők egy része csodát vár: új autót szeretne venni az új ára töredékéért. Az illúziót kergetőkkel ebben az esetben nem kell érintkezned, vagy valótlant állítva vagy megosztva velük a fájdalmas igazságot, hogy használt árban nincs új autó, sehol a világon.
Ha saját magad adsz túl használt autódon és jönnek azok a vevők, akik az egymilliós kocsin az utolsó karcot is zokon veszik, mondd el nekik békés derűvel a használtautó-értékesítés varázsmondatát: ezért ennyi.
Ezzel a jolly jokerrel kívánunk a Vezess minden kedves olvasójának idegfeszültségben minél szegényebb ügymenetet arra az időszakra, amikor egy használt autó már inkább teher, mint társ.