Tudjuk le gyorsan a kötelező részt, hiszen elengedhetetlen a történethez, főleg ha egy ilyen szép, kerek születésnapról van szó.
Szóval a Trabant 601-est – különböző változatokban és kivitelekben – 1963-tól 1990-ig gyártották, 594,5 köbcentiméteres motorral, amely 26 lóerős teljesítményre és 110 kilométer/órás végsebességre volt képes. Ezen sebesség eléréséhez négyfokozatú manuális váltó segítette. Közel három évtizedes pályafutása során összesen 2,8 millió 601-es Trabant gördült le a gyártósorról, ezzel a mutatóval nem csak a KGST-s típusok között számít tömegmodellnek.
Viszont sokan vannak a mai napig, akik úgy gondolják, a gyári formából valami sokkal izgalmasabbat, váratlanabbat is ki lehet hozni. Így születettek az alábbi tuningverdák.
Dupla szívvel
Igazán rendhagyó kétütemű csoda bukkant fel nemrég a közösségi oldalakon. Ránézésre sem egyszerű 601-esről van szó. Színe élénkzöld, teteje alacsonyra lett szabva, a vaskosra vett sárvédők alá pedig versenygumik kerültek. De az igazi érdekessége a két darab kéthengeres, kétütemű erőforrás, amelyekből az egyik hátul, az ülés mögött kapott helyet, a másik ugyebár elöl csücsül.
Az ülés McLaren F1-stílusban középre került, berendezés, kárpit nincs. Év elején eztért a zöld méregzsákért 1,3 millió forintnak megfelelő összeget kértek.
421 lóerő 4 millióért?
Szemből kicsit visszahúzódó, félénk tekintetű Trabi néz ránk, aztán a farához érve jön a letaglózó felismerés, túllépett hétköznapi határain ez a Trabant 601, és olyan ligában versenyez, ahol csak a legdurvább sportautók tudnak labdába rúgni.
Ez egy kőkemény célszerszám, a kétütemű motort két darab Honda CBR 1000F motorkerékpár-blokkra cserélték, és nitrobefecskendezési rendszert is kapott, összteljesítménye valahol 420 lóerő felett van, teljes tömege mindössze 650 kg. Most pedig új gazdáját szeretné lenyűgözni azzal, hogy repülőket megszégyenítő módon lő ki a gyorsulási versenyek rajtjánál. Az ára 4 millió forint körül mozog, szóval nem olcsó, de aki ilyesfajta élményre vágyik, annak bizony jó választás lehet.
Új rendszámmal pózol
Aranyos, diszkrétnek nem mondható, de ízléses tuningelemekkel ellátott Trabant 601 kapott nemrég új rendszámot itthon, méghozzá pontosan olyat, amilyet megérdemel.
Ez a rendszáma 112 450 forintba került, ha azt szerette volna a tulajdonos például, hogy TRABI-01 legyen, az 435 ezerbe fájt volna.
570 lóerős kékség
Nevetségesnek tűnhet, de ez a Trabant bárkit levillog még a német autópálya sebességkorlátozás nélküli szakaszain is.
Ezt az egyedi Trabit a lengyel BZYQ Garage építette még 2016-ban. A gépháztető alá egy tuningolt Saab B204L turbómotor került, amely 570 lóerőre és 640 Nm nyomatékra képes, a töltőnyomás 1,9 bar. A motor hatfokozatú kézi váltó segítségével viszi át az erőt mind a négy kerékre. Az utastérbe természetesen bukócsövek kerültek, a felfüggesztés és a futómű néhány sarkalatos eleme pedig egy Porsche 944-ből származik. Mivel a Saab-motor nem fért el a Trabi orrában, ezért meg kellett nyújtani a karosszériát.
Trabi VR6
Néhány éve német tulajdonos hirdette az alábbi, közel sem gyári Trabant 601-est, amelyért 10 ezer eurót kért, akkor ez átszámítva 3,5 millió forint volt.
Ezért a pénzért az új tulajdonos egyedi külsőt, teljesen átalakított utasteret és 258 lóerős, hathengeres VR6-os motort kapott, amellyel picit jobban lép a 601-es, mint a gyári 26 lóerős blokkal.
Ha kedvet kaptál egy ilyen átépítéshez, és donort keresel, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy működőképes, közútra vihető Trabit 300-500 ezer forintért találni a használtautós portálokon, viszont a patika állapotú, keveset futott, gyári modellekért bizony már súlyos milliókat is kérnek. Bár ha egyébként is átalakítás a cél, akkor nem érdemes nagyon jó állapotút venni.