Bár a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete (IRU) üdvözölte, hogy kedden az Európai Bizottság a személyautók és haszonjárművek károsanyag-kibocsátásának drasztikus csökkentéséről döntött, ennek ellenére komoly aggályokat fogalmazott meg a tervekkel kapcsolatban. Mint ismeretes, 2030-tól csak zéróemissziós városi buszokat lehetne értékesíteni, 2040-re pedig az eladott távolsági buszok, valamint teherautók 90 százalékának kellene hely károsanyag-kibocsátástól mentesnek lennie.

Az IRU úgy látja, hogy bár ez még mindig jobb, mint a 100%-os célkitűzés, ennek ellenére sem szabad megakadályozni a karbonsemleges üzemanyagok használatát. A szén-dioxid-semleges üzemanyagokban a szervezet szerint – eredetüktől függetlenül – van egy alapvető közös elem: elégetve nagyjából ugyanannyi CO₂ szabadul fel belőlük, mint amennyi a gyártásuk során elnyelődött a légkörből. Az Európai Bizottság javaslata alapján ezt a fajta üzemanyagot csak az újonnan eladott haszonjárművek 10 százalékánál lehet majd használni 2040-től.

„Jelenleg hétmillió nehézkategóriás jármű közlekedik az Európai Unió útjain nap mint nap. A mi szektorunk működését veszélybe sodorhatja, ha csak ilyen kis százalékban lehet majd forgalomba helyezni belső égésű motorral haszongépjárműveket” – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU uniós ügyekért felelős titkára.

Az IRU ugyanakkor támogatja azt az elképzelést, hogy a buszok terén minél hamarabb megvalósuljon a nullemissziós elvárás, mivel ezek reális alternatívát jelentenek a személyautós közlekedéssel szemben.  „Fontosnak tartjuk ugyanakkor felhívni a figyelmet arra, hogy a tervezet szerint a buszoknál bizonyos esetekben elképzelhető lesz kivételt tenni, ezeket azonban nem tisztázták, így a gyártók számára nem világos, hogyan érhetik el a 2030-as célokat” – tette hozzá Marian.