Május 1-jével a MÁV és a Volánbusz helyközi járataira egyaránt érvényes havi országos bérletet és megyei bérletet vezetnek be. A vármegyebérlet 9450 forintba, a havi országbérlet 18 900 forintba kerül majd – közölte szombati évértékelő beszédében Orbán Viktor miniszterelnök.

Néhány órával később a MÁV közleményt adott ki az új bérletekkel kapcsolatban, melyből kiderült:

  • A vármegye- és az országbérlettel a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatain is korlátlanul lehet utazni.
  • Nem vehetők igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem. A Pest vármegyei bérlet, illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain használhatóak.
  • A tanulók mindkét bérlettípus esetében 90%-os kedvezményt vehetnek igénybe: ez esetben számukra a vármegyebérlet 945, az országbérlet pedig 1890 forintba fog kerülni.
  • A teljes árú bérlet árának 86 százalékát térítik meg a munkáltatók: az utasok így a vármegyebérlet esetében mintegy 1300 forint, országbérlettel kicsivel több mint 2600 forint saját költségen utazhatnak.
  • A bérleteket a MÁV-START pénztáraiban, automatáinál és a MÁV appon, a Volánbusz pénztárainál, a buszok fedélzetén, illetve GYSEV pénztárainál lehet majd megvásárolni. Az elővételi időszak várhatóan április utolsó hetében indul.

Miközben a sajtókommünikében kiszámolták azt is, hogy a vármegyebérlet 50 forinttal lesz olcsóbb, mint a havi BKK-bérlet, illetve, hogy a tanulók havonta hány gombóc fagyi árából tudnak utazni az adott vármegyén belül, felhívták a figyelmet arra is, hogy egy megyei bérlet nem lesz elég abban az esetben, ha átlépik a megyehatárt – ez esetben már jobban megéri országbérletet váltani.

A bérletek bevezetése kapcsán a Telex a Németországban szintén tavasszal megjelenő országbérletet vont párhuzamot. A különbség az, hogy a németek 49 euróért, azaz hasonló áron a busz- és a városi tömegközlekedésen felül több mint 33 ezer kilométernyi vasútvonalat vehetnek igénybe, még a magyar országbérlet a helyközi buszközlekedésen túl mindössze 8 ezer kilométernyi vasútvonalat fed le.

A portál azt írja, hogy a vármegyebérlet egyes számítások szerint akár 30 százalékos bevételkiesést is jelenthet a MÁV-nak. A vasúti vállalat viszont közölte, hogy a kedvezményes árú bérletek okozta bevételkiesést a kormányzat megtéríti az érintett közlekedési társaságoknak.