Összesen 4 094 129 darab személyautó van hivatalosan forgalomban a KSH most közzétett legfrissebb adatai szerint Magyarországon, amelyek a 2022 év végi állapotot rögzítik. Soha ennyi nem futott még a kopottas hazai úthálózaton, a bő négymilliós szám rekordja mögött ugyanakkor több érdekesség fellelhető.
Elsőként azt, hogy az egy év alatt bekövetkezett közel 74 ezer darabos növekedés tovább erősíti a trendet, miszerint egyértelműen lassul a gyarapodás. 2018-ról 2019-re még 170 ezer személyautóval bővült a hazai járműpark, 2019-ről 2020-ra csaknem 109 ezerrel, 2020-ról 2021-re pedig jó 99 ezerrel. A változások az újonnan forgalomba állított és külföldről használtan behozott személyautók, valamint a forgalomból kivont öreg és összetört kocsik együtteséből állnak össze. Tavaly egyaránt csökkent az újak értékesítése (111 524 darab, -8,54 százalék) és a szürkeimport mértéke is (126 094 darab, -4,64 százalék).
Két évtizedes távlatban nézve brutális, hogy mennyivel több kocsit használ a lélekszámát nézve fogyatkozó magyarság. 2002-ben még csak 2,629 millió személyautó futott idehaza, azóta a 2008 utáni három évet leszámítva minden egyes esztendőben növekedett az állomány. Alábbi táblázatunkban kétévenkénti adatokat mutatunk.
Év | Forgalomban lévő személyautók száma |
2022 | 4 094 129 |
2020 | 3 920 799 |
2018 | 3 641 823 |
2016 | 3 313 206 |
2014 | 3 107 695 |
2012 | 2 986 028 |
2010 | 2 984 063 |
2008 | 3 055 427 |
2006 | 2 953 737 |
2004 | 2 828 433 |
2002 | 2 629 526 |
Melyik márkából mennyit használunk?
Az újonnan vásároltak százezer darabos toplistája nagyon nem úgy néz ki 2022-ben, mint a forgalomban lévő millióké. Tavaly Suzuki, Toyota, Volkswagen, Ford és Kia volt az értékesítési sorrend, míg az ország összes személyautóját együtt nézve továbbra is, és magasan Opelből használunk a legtöbbet, 489 ezer darabot. A német márka állománya egyébként bő ötezerrel csökkent 2021 vége óta.
Stabilan második a Suzuki 423 ezer – zömében – kisautóval, majd a Volkswagen következik, amelynek állománya nemrég lépte át a 400 ezres határt. Így néz ki most a tíz legnépszerűbb márka sorrendje és példányszáma, az elmúlt fél évtizedben több komolyabb előrelépés történt. Egyrészt a Toyota két pozíciót ugrott feljebb a listán, a Renault eközben kettőt hátralépett. Keresettek a Toyoták újonnan és használtan is, ellenben a Renault jó ideje top 10-en kívül csúszott a magyar vevőknél.
Másrészt belépett az élmezőnybe a Mercedes, miközben kiesett a Fiat, utóbbi négy esztendeje még 9-ik volt.
Márka | Forgalomban lévő személyautók száma |
|
1. | Opel | 489 160 |
2. | Suzuki | 423 028 |
3. | Volkswagen | 400 898 |
4. | Ford | 335 475 |
5. | Toyota | 254 412 |
6. | Skoda | 225 993 |
7. | Renault | 217 200 |
8. | Peugeot | 146 469 |
9. | BMW | 145 261 |
10. | Mercedes | 142 181 |
Budapesten ugyan hetekig, akár hónapokig lehet úgy autózni, hogy ne lásson közlekedő Trabantot az ember, a KSH szerint 8347 példánynak van még érvényes műszaki vizsgája az országban. A 32 éve megszűnt egykori KGST termékei közül Wartburgból 3652 darab, Polski Fiatból 2414, míg Zastavából 582 létezik hivatalosan. A rendszerváltás előtti időszak Skodáiról és Daciáiról sajnos nincs külön adat, számuk beolvadt az újjáéledt és minden korábbinál sikeresebb márkáik összesített statisztikáiba.
Hogyan alakult a járműállomány átlagéletkora?
Sajnos rekordot döntött az általunk használt bő négymilliónyi személyautó átlagéletkora is, amely most már elkeserítően magas 15,4 év. Elnézve az új és a használt személyautók árának fájdalmas emelkedését, nem is várható ennek csökkenése. Érdemes megnézni azt is, hogyan alakult ez a szám a mögöttünk álló két évtizedben.
Év | Forgalomban lévő személyautók átlagos életkora (év) |
2022 | 15,4 |
2020 | 14,7 |
2018 | 14,2 |
2016 | 13,9 |
2014 | 13,4 |
2012 | 12,5 |
2010 | 11,3 |
2008 | 10,4 |
2006 | 10,3 |
2004 | 10,9 |
2002 | 11,7 |
2002 után hosszú évekig fiatalodott a magyarországi személyautó-állomány egészen a 2008-as 10,4 éves átlagéletkorig, majd a gazdasági válság padlóra küldte az új gépjárművek értékesítéseit, onnantól tart a szomorú trend.
Milyen idősek a legnagyobb számban használt márkák?
Figyelemre méltó a különféle márkákhoz tartozó modellek együttes és átlagos életkora. Rossz hír, hogy a legnagyobb számban használt közel félmilliónyi Opel átlagosan immár 17 éves. Átlag és 17 év. A Suzukik 16,2 éve és a Volkswagenek szintén 17 éve mutatja, hogy a legtöbbek által használt márkák mindegyike felfelé húzza az átlagot.
Márka | Átlagos életkor (év) |
Opel | 17 |
Suzuki | 16,2 |
Volkswagen | 17 |
Ford | 15,6 |
Toyota | 11,9 |
Skoda | 11,8 |
Renault | 13,8 |
BMW | 15,4 |
Mercedes | 15 |
De vajon milyen márkák állománya a legfiatalabb? A franciák által szó szerint újraélesztett Dacia-park 6,9 éve figyelemre méltó, őt az idehaza újonnan és használtan is egyre kedveltebb Kia követi 8,6 évvel, majd a japán Toyota-csoport prémiummárkája, a Lexus követi 9,2 évvel.
Ennél sokkal vénebbek az örök kedvenc – de Magyarországon nem felülreprezentált – német prémiumok. Legalacsonyabb átlagéletkora az Audi-állománynak van 14,4 évvel, szintén országos átlag alatti a Mercedesek 15 éve, a BMW pedig hozza azt a 15,4 esztendővel.
Mennyi benzines, dízel- és elektromos autó fut idehaza?
Miközben zsugorodik az újautó-piac és a használtak szürkeimportja egyaránt, mindkettőn belül látványosan emelkedik az elektromosok forgalomba állása, még ha a magyar szint el is marad az európai átlagtól.
Mindez egyelőre nem sokra elég, országos szinten és mindent egybevéve még az egy százalékot sem éri el a villanyosok részaránya. A KSH legfrissebb adatai szerint csupán 29 836 darab tisztán elektromos magyar személyautón volt zöld rendszám 2022 december 31-én. A növekedés viszont tényleg látványos az elmúlt öt évben.
Év | Forgalomban lévő elektromos személyautók száma |
2022 | 29 836 |
2021 | 18 823 |
2020 | 11 012 |
2019 | 6595 |
2018 | 3839 |
Természetesen benzines személyautóból fut messze a legtöbb nálunk, a 2 583 328 darabnak a felét sem éri el a dízelek száma, ami jelenleg 1 294 087. Érdekesség, hogy utóbbi sem csökken, 2021-ről 2022-re közel 22 ezer darabbal emelkedett a gázolajat égető személyautók száma.
Vagyis bármennyire is meglepő, tavaly nagyobb mértékben növekedett a dízel személyautók száma Magyarországon, mint az elektromosoké.
A tisztán villanyosoknál jobban növekedett a hibridek állománya is, sőt. Darabszámot nézve az elmúlt öt esztendőben egyértelműen az ilyen-olyan hibridek száma gyarapodott a leginkább, lassan elérik a 200 ezer darabos határt.