Pár hete írtunk arról a Vezessen, milyen kiadások adódnak egy autóval, ha az nem céges. Megvásárlásakor az első a kötelező felelősségbiztosítás megkötése, amit az állam 30 százalékos adóval tett drágábbá. Kell még eredetiségvizsgálat, a kormányhivatalokban fizetsz átírási illetéket, a NAV kirója rád a teljesítményadót, leánykori nevén súlyadót, és ezzel még nincs vége.
Ezúttal annak néztünk utána, hogy mennyit változott egyes autóalkatrészek ára, mennyit drágult a pótalkatrészek beszerzése? Összehasonítási alapként utángyártott autóalkatrészek ára szolgált korábbi cikkeinkhez gyűjtött adatokból.
2023. márciusi gyűjtésünkben igyekeztünk minél pontosabban összehasonítani a korábbi és a mostani autóalkatrész-árakat. Azonos forgalmazón belül, és amennyiben ez lehetséges volt, azonos márka pótalkatrészeinek árát próbáltuk összevetni.
A cikkben olvasható számok listaárak, amelyekből esetenként igen nagy kedvezmények érhetők el. Ám az összehasonlítást ez aligha zavarja, mert a bizonyos partnereknek szóló, 40-50 százalékos „kedvesség” nem mai találmány, a forgalomarányos engedmények rendszere a korábbi években is adott volt. Fontos aláhúzni, hogy ezek szúrópróbaként kiemelt tételek, a reprezentatív összevetés a temérdek cikkszám miatt felmérhetetlen mennyiségű munka volna.
Škoda Fabia: sok minden drágult, de nem minden
Nézünk egy Škoda Fabiát, ebből is az olcsó használt autók szegmensében máig meghatározó első generációt! A 6Y kódjelű modellről 2015 tavaszán írtam típusbemutatót. Akkor egy féltengely, tehát nem a külső csukló, hanem a komplett féltengely, 35 000 forintba került.
Ma ugyanannak a cégnek a webáruházában ez legalább 59 500 forint, ha mindkét esetben a bal oldali féltengelyt vesszük. (Ennek azért van jelentősége, mert a keresztben beépített orrmotoros, elsőkerék-hajtású autókban legtöbbször a motortól balra van a sebességváltó és a differenciálmű, így a bal oldali féltengely rövidebb, mint a jobb oldali, ami az árukra is kihathat. A Fabia esetében a bal oldalira 501, a jobb oldalira 751 mm-es hosszt ad ki az alkatrész-adatbázis.)
Többnyire elég a külső féltengelycsuklót cserélni, ezek teli listaára nem egészen nyolc éve 11 500-16 800 Ft volt. Jelenleg 16 000 és 35 300 Ft közötti áron hozza ugyanezt a tételt a webáruház. Az ársáv egyik végét nézve 39,5, a másikon viszont 110,1 százalékos a drágulás, tehát egy jobb nevű külső féltengelycsukló ára több mint a kétszeresére nőtt nyolc év alatt.
Nézzünk még egy jelentősebb tételt, a kuplungszettet! A készlet akkor készlet, ha nemcsak a kuplungtárcsa és a kuplungszerkezet avagy a nyomólap van benne, hanem a hidraulikus kinyomócsapágy is.
2015-ös adataink szerint 45 és 110 ezer Ft közötti áron vehetett a tulaj teliáras pótalkatrészt, ha a kuplungszett cserére szorult. A mostani árak utángyártott alkatrésszel 50 300 és 86 400 Ft között szórnak. Mivel a Luk, a Sachs és a Valeo kuplungkészlete is kijön 74 600 és 86 400 Ft közötti összegből, ez az alkatrész ma nemhogy nominálisan kevesebbe kerül, de a forint értékvesztése miatt arányaiban sokkal olcsóbb, mint nyolc éve.
Hol tartanak az árak egy japán autóra?
Lássunk most egy igen sokra tartott, használtan talán túl is értékelt autót, a Honda Civic nyolcadik generációját. Ez így pont olyan keveset mondhat, mint az FK, a típus gyári kódjele, de ufó Civic néven biztosan ismerős a 2005-től 2011-ig gyártott, eredeti formájú és rendkívül praktikus belső terű ötajtós. Az ufó Civic 2017-ben szerepelt használtautó-bemutatónkban.
Ezúttal is a fajsúlyosabb alkatrészekkel foglalkozunk, mert egy gyújtógyertya vagy légszűrő árának megduplázódása nem ugyanúgy fáj, mintha egy kettős tömegű lendkerékre kellene kipengetni a kétszeres árat.
Nem egészen öt és fél évvel ezelőtti cikkünk alapján az 1,8-as benzineshez egy Era-gyártmányú gyújtótrafó kerekítve 18 900 forintba került. Ugyanettől a márkától egy gyújtótekercs teli listaára most 26 200 Ft. Az áremelkedés 38,6 százalék.
Sok minden drágult, de van, ami olcsóbb, mint 2017-ben!
Mi lehet a helyzet a kuplungszettel? Korábbi cikkünk szerint 97 700 forintba került a Japanpartstól egy kuplungszett. 2023 tavaszán ugyanettől a beszállítótól és ugyanabban a webshopban 94 500 forintért rendelhetünk kuplungkészletet kinyomócsapággyal együtt. Tehát nemhogy nem drágult, de a teliáras pótalkatrész ára 3,3 százalékkal alacsonyabb lett! Annak ellenére, hogy egy euró akkor éves átlagban 309 forintot ért, most azonban, fizetőeszközünk folyamatos leértékelésével már csak 379 forintért adnak egy eurót.
De ne hanyagoljuk el a dízelautókat sem! A Civic 2,2 literes, 140 lóerős dízelmotorral is népszerű volt újonnan, így a használtautó-kínálatban is sok van az N22A2 kódjelű motorból.
A dízel Civichez a kettős tömegű lendkerék egykori és mai árát hasonlítottam össze. Igen nagy meglepetésemre 377 000 Ft volt akkor és 378 000 Ft ma, tehát az árkülönbség ezrelékekben mérhető.
Sajnos az alkatrészek zömének ára nemhogy nem stagnált, hanem emelkedett, nem függetlenül a forintgyengüléstől más devizákkal szemben, ami a román lejjel kapcsolatban éppúgy igaz, mint az autóalkatrész-kereskedelemben meghatározó dollárra és euróra.
A drágulás nem csak az autóalkatrészekre vonatkozik, a munkadíjak, a vállalási árak is meredeken emelkednek, a maszek autószerelő műhelyekben és a márkaszervizekben egyaránt. Ez a tendencia a kedvezményes árú szervizprogramokra is igaz. Lássunk egy példát!
Jóárasított éves szerviz, akkor és most
2017-ben a Ford-márkaszervizeknél még Motorcraft néven futott az a jóárasított program, amelyben jó minőségű gyári alkatrészekkel, márkaszervizben, számlára, szervizkönyves bejegyzésekkel lehetett az idősebb autókat karbantartatni és javíttatni. A szervizcsomagok a leggyakoribb üzemeltetési feladatokra, alkatrészcserékre adtak választ, nyomott áron, de jó minőségben, hogy az idősebb autók tulajdonosait visszavonzzák a márkaszervizek. Amikor feleségem 2005-ös Ford Focusa valamilyen szervizmunkára szorult, én is sokszor éltem ezekkel a lehetőségekkel, mert ár-érték arányban jók voltak.
2017-ben az éves Motorcraft-szerviz 23 900 forintba került egy Focus esetében. Mivel ez a garancia utáni autókra szólt, tartalma nem volt egyenértékű a jótállás megtartásához szükséges éves kötelező szerizével, de ezért a pénzért, ami már akkor is nagyon nyomott ár volt, kaptam egy olaj- és olajszűrőcserét, új légszűrőt, egy átvizsgálást, és mindez kijött 24 000 Ft alatt. Mennyibe kerülne ma egy ezzel egyenértékű szolgáltatás, más köntösben?
Jelenleg ugyanez a márka a garanciaidőn túli, 5 évnél idősebb Ford járművekhez a Ford Economy szervizprogramot kínálja honlapján.
Egy most hasonló korú, 10-12 éves III-as Focusra az átvizsgálás, a motorolaj- az olajszűrő és a légszűrő cseréje 76 900 Ft. Ez több mint a háromszorosa, egészen pontosan 321,8 százaléka a korábbi díjnak, és ami igazán szívbe markoló, hogy a mai szerviztarifák és alkatrészárak mellett ez már nem kiugró.
Ti mit tapasztaltok, ha alkatrészt kell venni az autóhoz? Többet fizettek? Ha igen, mennyivel? Várjuk a hozzászólásokat és az árakat!