Mivel most már 40, sőt akár 60 tonnás össztömegben is készülhetnek elektromos kamionok, ezért joggal adódik a kérdés, mi történik egy ekkora monstrummal egy esetleges baleset esetén. A témát sok olyan gyártó vizsgálta, aki már előállt valamilyen elektromos teherautóval, vagy mondjuk az egész palettáját elő tudja állítani elektromos verzióban, mint például a Volvo Trucks.

Ahhoz, hogy kiderüljön mi történik ilyen helyzetekben, ahhoz nyilván próbára kell tenni a teherautók képességét. Mivel a svéd gyártó elektromos  teherautói ugyanazokkal a főegységekkel készülnek, mint a dízel változatok, ezért ők is fel vannak vértezve a szükséges biztonsági jellemzőkkel.

Az e-teherautóknak és kamionoknak azonban ezeken felül további előírásoknak is eleget kell tenniük elsősorban a 600V-os akkumulátort tartalmazó hajtáslánccal kapcsolatban. A gyártóknak minimálisra kell csökkenteni a rövidzárlatok és a rendszerből történő vegyianyag-szivárgás kockázatát, annak érdekében, hogy elkerüljék a tűzesetek keletkezését.

Ennek ellenőrzésére a teherautók gyártók a tesztpályákon valós forgalmi helyzeteket is szimulálnak. A teljes körű töréstesztek célja a tűz és a vegyianyag-szivárgás kockázatának minimalizálása, amihez általában ellenőrzik, hogy az akkumulátorok és az elektromos alkatrészek ütközéskor a helyükön maradnak-e, valamint hogy a nagyfeszültségű rendszer kikapcsol-e.

Egy elektromos Volvo FM nyerges vontatón például korábban háromféle teljes körű töréstesztet hajtottak végre. Az egyik az oldalirányú ütközési teszt volt, amelynek során egy személygépkocsit szimuláló vizsgálókocsi a teherautó oldalának ütközött, oda, ahol az akkumulátorok vannak elhelyezve. A teszt bebizonyította, hogy az akkumulátorok moduljaikkal és celláikkal együtt jól védettek és még akkor is a helyükön maradnak, ha nagy erőhatásnak vannak kitéve.

A másik kísérlet során pedig egy ráfutásos balesetet szimuláltak. Ez azt jelenti, hogy a kísérleti járművet egy másik teherautó hátulját szimbolizáló akadálynak ütköztették. A mérnökök azt vizsgálták, hogy ilyenkor a vezetőfülke alatti elektromos berendezések és alkatrészek a helyükön maradnak-e, illetve, hogy nincsenek-e olyan rövidzárlatok, amelyek tüzet vagy más veszélyes helyzeteket eredményeznének. Mindemellett egy borulás tesztet is végeztek, amely talán az egyik leggyakoribb kamionnal kapcsolatos baleset. Ennél azt vizsgálták, hogy a nagyfeszültségű rendszer kikapcsol-e, hogy minimalizálja a járművezetőre és a mentőcsapatra leselkedő biztonsági kockázatokat.

A Volvo szakemberei a tesztekkel kapcsolatos felvételeket összegyűjtötték és ennek köszönhetően jól látható, hogyan viselkednek az elektromos kamionok a kérdéses szituációkban.