Már bőven 15 év fölé nőtt a hazai autóállomány átlagos életkora, és napjaink gazdasági körülményeit elnézve ez a helyzet csak romlani fog. Az ilyen korú autóknál szinte mindegy már a márka, megjelennek olyan, a magas futásteljesítményből, korból adódó problémák, amelyekre oda kell figyelni.
Sok típusnál ilyenkor már általános az olajfogyasztás megjelenése, a motor a benzin mellé némi kenőolajat is elfogyaszt, és a 20-30 ezer kilométeres gyárilag megadott csereperiódus miatt feltűnő hibajelenségek nélkül is kritikus mennyiség tűnhet el a motorból.
Nincs füst, nincs hibakód, pont ezért kell vennünk a fáradságot, és rendszeresen ellenőrizni az olajszintet, valamint erre buzdítani azon autós társainkat, akiknek a legkevésbé fontos a különféle motorban keringő folyadékok ellenőrzése.
Az egyre csökkenő olajszint mellett megnőhet az üzemanyag-fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopás jelenhet meg a motor alkatrészein. A rendszeresen alacsony olajtöltettel járó motorok élettartama tehát jelentősen csökkenhet, anélkül, hogy erről a vezetőnek tudomása lenne. Jelentősebb fogyás esetén viszont romolhat vagy megszűnhet a motor kenése, az alkatrészek megszorulnak, és lehet, hogy a motor javíthatatlanná válik, így erre nagyon fontos odafigyelni.
Ezért jó 2-3000 kilométerenként illik rászánni pár percet az ellenőrzésre. Hideg motornál a nívópálcát kihúzzuk, letöröljük, visszadugjuk, majd újra kihúzzuk, a végén lévő jelzéseken pedig látni fogjuk, mennyi olaj van a motorban.
A nívópálca (olajszintmérő pálca) általában jól látható színnel, sárgával, pirossal van jelölve a motortérben. Egy mozdulattal kihúzható, nem kell csavarni, nincs szerszámigénye. A végén található jelzések egyértelműen mutatják az olajszintet, a két érték között normálisnak tekinthető a kenőanyag mennyisége.
Ha a minimumszint alatt van az érték, akkor egyértelmű a teendő, az autó kézikönyvében, műszaki leírásában megadott minőségű, fajtájú kenőanyagot választva töltsük fel a hiányzó mennyiséget. Ez a motor méretétől, kialakításától függően eltérő mennyiség lehet, jó ha visszatöltés közben ellenőrizzük, mennyi került a motorba, mert a komoly mértékű túltöltés is lehet veszélyes.
Ez igen extrém eset, de nem kizárható, ha a maximum felett van sokkal az olajszint, az elzárhatja a motor kartergázszellőzését. Így károsodhat a katalizátor, valamint nagymértékű füstölést, gyújtási elégtelenséget és a tömítőanyagok károsodását is okozhatja.