Elképesztően régóta vártunk már erre a VW emblémás kisbuszra, míg végre valósággá vált. A mézesmadzagot már 2001-ben elhúzták a közönség orra előtt, az akkor, Amerikában bemutatott Microbus Concept néven futó tanulmánnyal. Az újkori Bogár – 1997-től gyártották, és formájában, hangulatában próbált az eredeti Bogárhoz hasonlítani – népszerűségét szerették volna a 2004-re tervezett, de később sajnos lefújt típussal meglovagolni. Aztán szerencsénkre 21 év alatt csak előkerült valahonnan az ötlet és az igazi, vezethető változat is elkészült belőle. Sőt, az ID. Buzz névre keresztelt kisbusz létezik teher- és személyszállító változatban is, és csak elektromos hajtással készül. Nálunk most a személyszállító ID. Buzz járt, öt üléssel, vidám, kétszínű fényezéssel és nagyjából minden létező extrával teletömve. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 1

Külső

Sokat nem kell rugózni a formán, az ID. Buzz megjelenése úgy zseniális, ahogy van. Pont annyi retró ízzel szórták meg a 4712 milliméter hosszú, tükrök nélkül 1985, tükrökkel 2212 mm széles és 1951 mm magas dobozt, hogy úgy legyen nagyon modern, hogy közben egyértelműen utal az évtizedekkel korábbi ősre is. A 2989 mm tengelytávolságú, a kasztni sarkaiba telepített kerekű autó orrán ott trónol a levesestál méretű VW embléma, vannak szemei is a lámpatestben, amiket mozgatni is tud, jól áll neki a kétszínű fényezés, a mélyre lehúzódó fehér betéttel. Oldalán mindkét oldalon tolóajtón keresztül lehet bejutni a belsejébe, a leghátsó oszlopon pedig a régi változat szellőzőnyílásai is ott vannak, igaz, csak látványelemként.

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 99

Igen, erre a formára vártunk már ki tudja mióta

Van még egy kicsike tetőlégterelő, és egy óriási, motor mozgatta, felfelé nyíló csomagtartóajtó. Töltőnyílása hátra került, és normál AC töltésnél nem kell műanyag kupakokkal bénázni a kábel csatlakoztatásakor, egyedül az egyenáramú résznek van kicsike, elhagyhatatlan műanyag védősapkája. Orra is nyitható, de az előre billentett elem mögötti apró nyílás nem rejt használható csomagtartót, csupán a szélvédőmosó töltőnyílása érhető el innen. Az összkép telitalálat, nagyon bosszúsnak kell lenni ahhoz, hogy legalább egy mosolyt ne csaljon ki az ID. Buzz a nézőből. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 100

Rövid túlnyúlások, sarkokba tolt kerekek

Belső

Varázslatos, mennyivel barátságosabb egy autó belseje, ha nem fekete benne minden. Az ID. Buzz tesztautó belsejének törtfehér – narancs összeállítása igazán látványos, és legalább két négyzetméterrel nagyobbnak érződik így a belső, mint amekkora valójában. Ennek ellenére nem ajánlom senkinek, aki rendeltetés szerűen – családdal – használná a kényes belsőt. Ha sikerült felkapaszkodni az ülésbe, akkor az első sokkot az okozza, hogy a szélvédő elérhetetlen távolságban van. Nagy szerencse, hogy már nem igazán kell a szélvédőre tapasztott navigációs eszközöket nyomkodni, mert ezt itt csak egy partvisnyéllel lehetne megoldani. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 101

Elegáns, de kényes a fehér belső

Hely rengeteg van, elöl a két ülés között hátra is lehetne sétálni, ha nem lenne ott egy rekeszekkel ellátott műanyag doboz. De mivel ott van, nem lehet, viszont ez kiszerelhető egy mozdulattal szabaddá tehető az átjáró. Az állítható ülőlaphosszúságú, két darab, lehajtható karfás első ülés hosszú távon is kényelmes és egész jól átlátható innen a meglehetősen széles autó minden csücske. Viszont a jelzőlámpákat roppant kényelmetlen innen nézni, a tető nagyon sokat kitakar, muszáj a felfestéstől indokolatlan távolságra megállni pirosnál, vagy nyújtózkodva kukucskálni felfelé. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 102

Kényelmes, fűthető és állítható ülőlaphosszúságú első ülés

Második üléssora szintén roppant szellős, bár nem különálló ülések várják itt az utasokat, hanem egyharmad-kétharmad arányban állítható háttámlájú, sínen tologatható ülések. A tolóajtó a tesztautóban motoros, és elölről, illetve kulcsról is nyitható, csukható mindkét oldali ajtaja. Figyeltek a praktikumra is, a második sorban az ajtóban USB-C töltőaljzat és telefontartó is található, de az első ülések háttámlájára is került telefontartó zseb és lehajtható asztal is emeli a komfortszintet. Persze hangulatvilágítás is dereng a kárpit réseiből, szinte mindenhol. Csomagtartója a beépített emelvénytől még praktikusabb, alá lehet rejteni a különféle töltőkábeleket, amik így nincsenek folyton útban. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 103

Óriási felületre lehet rámolni

De térjünk vissza a vezetőüléshez! A műszerfal, központi kijelző a VW elektromos modelljeiből már ismert dizájnt követik, sőt, a berendezés többi alkatrésze a megszokott kinézetű, működésű. Ennek összes nyűgjével, bajával. Bár évtizedekig a Volkswagen Golf volt a megtestesült, tökélyre csiszolt ergonómia, az újkori VW modellekben ez már közel sincs így.

A jó felbontású, szép rajzú központi kijelző alatti, sötétben láthatatlan simogatós felületektől – klíma és hangerőszabályzó – a teljesen logikátlan lámpakapcsolón át a kormányon lévő, egyetlen közös felület alá rejtett kapcsolóival, érintésérzékeny vészvillogójával a VW használhatósága irgalmatlanul messze van az ergonómikustól. Legviccesebb részlet a mesterséges kattanás, ami a nemlétező gomb megnyomását nyugtázza. Nagyjából annyi értelme van, mint a vegán hamburgernek, vagy a gabonakolbásznak. Ha van belőlük eredeti, igazi, akkor minek görcsölni a szintetikussal? 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 104

Bízzunk benne, hogy már visszament a balettba ugrálni, aki rábólintott erre a tapogatós megoldásra

Műszerfalával nem bíbelődtek sokat, egy apró, 7 colos zsebtévé látszik a kormány küllői mögött, és csak a legfontosabb információkat mutatja. Nincs ezzel baj, kifejezetten jó, hogy nem kell egymillió infó között kutatni szemmel autózás közben, amikor az utat és a forgalmat kéne nézni. 

A beltérben még az uszadékfa-szerű betétek érdekesek amelyek a középkonzolon futnak az autó egyik szélétől a másikig. Ránézésre úgy tűnik, hogy érdes, fura textúrájú anyag, de aztán hozzáérve kiderül, hogy tükörsima. Jaj, még valami: a fokozat-, illetve pontosabban irányválasztó a kormány mögötti, jobboldali bajuszkapcsoló végére költözött.

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 105

Az irányváltó kormány mögötti bajuszkapcsolóra költözött

Eleve nagyon mókás a villanyos Volkswagenek indítása, beülés után fékre lépve el kell fordítani a kapcsoló végét D-be, aztán uzsgyi. Hiába van „gyújtáskapcsolója”, ami amúgy egy gomb, rá se kell nézni, ha ül valaki a vezetőülésben és nyomja a féket, már életre is kelthető az autó. Kifelé is elég P-t nyomni, és miután kiszállt a vezető, az autó intéz minden mást, szépen kikapcsol mindent és búcsúzóul még zenél is egy kicsit. Csomagtartója az elhúzható és kivehető csomagtérroló magasságáig 1121 literes, a második sor üléseit lehajtva pedig 2123 literesre bővíthető. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 106

Síkba dönthetők a második sor ülései

Technika

A variálható, mindenféle méretű villanyautó alá beszabható, akár kétmotorosként is megépíthető MEB padlólemezre épülő ID. Buzz egyelőre csak egy, hátra épített motorral kapható. Ennek teljesítménye 204 lóerő, legnagyobb nyomatéka 310 Nm, amivel 10,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Csúcssebessége 145 km/h, a padlóba épített akkumulátorcsomag bruttó 82 kWh, nettó 77 kWh kapacitású, a WLTP szerinti egy töltéssel megtehető legnagyobb távolság 421 km. Tölteni hagyományos váltakozóáramú töltőn 11 kW-tal lehet, míg az egyenáramú gyorstöltés maximuma 170 kW. Ugyan ennek a közelébe sem értem a megszokott DC gyorstöltőt használva, viszont az klassz, hogy a gyorstöltés vége felé, 96 százalékos töltöttségénél is még 34 kW-tal töltődött az autó. 

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 107

Elöl nincs csomagtartó, csak szélvédőmosó nyílása

Vezetés

Elektromos autót vezetni néhány kivételtől eltekintve nem túl izgalmas dolog. Ez alól az ID. Buzz sem kivétel, semmi érdekes nem történik benne vezetés közben, elindul, megáll, jön-megy. Ennyi. A 204 lóerővel, hiába van hátul a motor és a hajtás, csak közlekedni lehet, a felkavarós gyorsulás itt nem játszik. Persze, nem is kell, a helyváltoztatáshoz ez is több az szükségesnél. A vezetési élmény ki is merül annyiban, hogy eseménytelen vele minden kilométer. Nincs motorhang, – persze ettől még zajos, parkolásnál a szintetikus zümmögéstől kintről sokkal hangosabb, mint egy modern benzinmotoros autó – nem dolgozik benne váltó, csak csendben halad. Se szélzaj, se semmi.

Kormányzása távolinak érződik, kilúgozott, de manőverezni könnyedén lehet a látszatra kurta, a valóságban azért elég termetes karosszériájú kisbusszal még szűk helyeken is, fordulóköre 11,1 méteres. Futóműve sem egy nagy csoda, talán a 19 colos kereket földközelibb méretűre cserélve lehetne finomítani a rosszabb utakon nyújtott teljesítményen, de nagyobb hibája nincs, meg egy hippibusz felmenőkkel rendelkező jószággal úgysem a kanyarsebesség  a legfontosabb.

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 108

Azért ez egy nagyon vidám hely

Fedélzeti rendszere átlagos sebességű, a menü logikus, bár elég sok bugyrát kell megjárni, ha mindent személyre akarunk szabni az autóban. Vezeték nélküli telefontükrözésre is képes, illetve szintén vezeték nélkül tölthető benne a telefon is.

Vezetőtámogató rendszerből tengernyi segíti a sofőrt, a 360 fokos kamerától az adaptív tempomatig, mindenféle vészfékező rendszerig. Utóbbi az egy hét alatt két fals vészfékezést is bemutatott, és az csak egy dolog, hogy ilyenkor leszakad minden utasnak a feje, de iszonyú mázli, hogy hátulról nem nézett be a csomagtartóba a mögöttem jövő. Nehezen magyaráztam volna meg, hogy a robot büntetőfékezget, nem én.

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 109

A sávtartó és a tempomat viszont kényelmessé teszi a vezetést, pláne városban, ahol belsőégésű motorral gyötrelmes dolog a dugóban aszalódni, míg villanyautóval valamiért kevésbé fájdalmas. Fogyasztása autópályás utak nélkül, főként városban használva, a klímát 22 fokra állítva 21,7 kWh volt, amivel ha a 421 km nem is jön össze, de azért a 360 km-es hatótáv már bőven az élhető kategóriába tartozik. Aki olyan szerencsés, hogy otthon, 70 forintos tarifával tudja tölteni a villanyautóját, annak az kicisvel 1500 forint fölött tankolhat 100 kilométernyit. 

Költségek

Bár az alapváltozat 27 milliós ára miatt sem lesz az ID. Buzz a világjáró csövesek nagy kedvence – legfeljebb 30 év múlva, használtan, feltéve, hogy még akkor is mozognak – de aki a tesztautóhoz hasonlóan kívánatos darabot szeretne összerakni, annak még nagyon sokmillió forintot kell összekuporgatnia. A Pro változat 30,8 millió forinttól indul, extrák közül a metálfény 655 ezer, a gyöngyház 1,9 millió forintba kerül – az ezüstszürke az egyetlen alapáras fényezés – az elektromosan kioldható vonóhorog 621 ezer, kárpitra 840 és 2,3 millió forint körüli összeget lehet elverni, 230 voltos konnektorért pedig 260 ezer forintot kérnek el. Aztán van még tengernyi extra csomag, változatos tartalommal, változatos áron.

21 év kellett hozzá, de csak megcsinálták a legkívánatosabb Volkswagent 110

Felfelé nyílik a csomagtartó ajtaja

A Volkswagen ID. Buzz és vetélytársai – Listaár, forint
VW ID. Buzz – 77 kWh – (204 LE) 27 000 000
Opel Zafira-e Life – 75 kWh – (136 LE) 21 920 000
Peugeot e-Rifter – 50 kWh – (136 LE) 16 540 000
   

Értékelés

Jó sokat vártunk erre az igazán egyedi kinézetű és roppant praktikus Volkswagen kisbuszra, de úgy néz ki, megérte. A forma telitalálat, az autó minden porcikájának zseniális hangulata van, ami még az ergonómiai baklövéseket is segít elfelejteni, a bő 300 kilométeres valós hatótávval pedig némi tervezés után már hosszabb útra is alkalmas az ID. Buzz. Világos, komfortos utasterében pedig abba sem gondolsz bele, hogy milyen lesz a hófehér kormány, vagy kárpit egy fél év használat után. 

Mellette – Ellene
 
  • Klassz forma
  • Tágas belső
  • Jó variálhatóság
  • Kényelmes ülések
  • Csendes utastér
 
  • Nem túl ergonómikus kezelőszervek
  • Rossz kilátás lámpánál állva
  • Indokolatlan vészfékezés

Szavazás

Hány pontot adnál az aranyáron mért, elektromos VW emblémás modern hippibusznak?
átlag
5.81
szavazat
426
Hány pontot adnál az aranyáron mért, elektromos VW emblémás modern hippibusznak?