Miután Oroszország megtámadta Ukrajnát, a nemzetközi gazdasági szereplők túlnyomó többsége, így az autógyártók is haladéktalanul beszüntettek minden együttműködést Moszkvával, és elkezdtek túladni helyi érdekeltségeiken.
Így tenne a Volkswagen is, amely tavaly március 22-én felfüggesztette tevékenységeit. Egyik szerződéses partnere, a Nyizsnij Novgorodban termelő GAZ azonban nehezményezte, hogy a német autógyártó tavaly augusztusban felmondta a velük kötött együttműködési megállapodást.
A GAZ a helyi bíróságokhoz fordult, hogy megakadályozza a Volkswagen távozását a piacról, amíg a cég nem fizet nekik 15,6 milliárd rubeles (74,6 milliárd Ft) kártérítést. A helyi bíróságok pedig a GAZ-nak adtak igazat, és befagyasztották a Volkswagen teljes oroszországi vagyonát.
A Volkswagent meglepte a per, állításuk szerint a GAZ-zal kötött szerződésüket kölcsönös egyetértésben mondták fel.
A Volkswagen eközben Moszkvával folytat tárgyalásokat, hogy engedélyezzék számukra a Volkswagen Group Rus vegyesvállalatban birtokolt tulajdonrészüket. A cég számos üzeme közül a kalugai gyár (képeinken) a legnagyobb; itt 4000 ember dolgozik. A Volkswagennek vevőjelöltje is van az üzemre: egy „megbízható orosz befektető” személyében.
A Reuters hírügynökség megkeresésére sem a GAZ, sem az orosz iparügyi minisztérium nem reagált.
Az orosz autóipar termelése 2022-ben 67 százalékkal zuhant vissza; a Szovjetunió felbomlása óta nem gyártottak ilyen kevés gépkocsit az országban.
A Volkswagen Group Rus kalugai üzeme Moszkvától 170 kilométerre délnyugatra található. A 2,1 millió négyzetméteren elterülő gyár az autógyártás minden fázisát kiszolgálja, saját présüzemmel, fényezőműhellyel és összeszerelő sorral, valamint motorgyártó üzemmel rendelkezik, ahol az 1,6 literes EA211 benzinmotort állítják elő. A négyhengeres erőforrást a helyben készülő VW Polo és Škoda Rapid gépkocsikba, valamint a GAZ nyizsnij-novgorodi üzemében gyártott Škoda Octavia és Karoq, valamint Volkswagen Taos modellekbe szerelik be. Kalugában Volkswagen Tiguant is gyártanak; az üzem teljes éves termelési kapacitása a leállás előtt (2021-ben) 118 ezer gépkocsi volt.