Az előző évtizedben még többnyire csak kísérleti projektekben vettek részt hidrogén-üzemanyagcellás buszok. Napjainkban azonban egyre nagyobb részt követelnek maguknak az újonnan értékesített városi buszok piacából. Jó példa minderre, hogy a napokban kiderült, Európa eddigi legnagyobb hidrogéncellás buszbeszerzését sikerült realizálni, miután a Deutsche Bahn leányvállalata, a DB Regio Bus 60 darab városi közlekedésre szánt hidrogéncellás buszt vásárolt.

A siker egy japán-portugál együttműködésnek köszönhető, amely a CaetanoBus és a Toyota között jött létre 2019-ben. Ennek értelmében a portugálok beépíthetik saját buszaikba a japánok által kifejlesztett hidrogéncellás hajtásláncot, ami lényegében a Mirai személyautóból és a Sora autóbuszból ered. Az ily módon létrejött, uniós előírásoknak teljes mértékben megfelelő H2.CityGold városi autóbusz a Busworldön mutatkozott be.

A szóban forgó autóbusztípus 12 méter hosszú és 34 ülőhellyel, továbbá 47 állóhellyel rendelkezik. Utasterében nincs lépcső, ami lehetővé teszi az utasok gyors le- és felszállását. Mindemellett egy két méter széles szabad peronrész is rendelkezésre áll benne a második ajtóval szemben, a kerekesszékkel vagy babakocsival közlekedők számára.

A modellt teljes mértékben felkészítették a városi közlekedés kihívásaira. Számos elektronikus biztonsági rendszer van beépítve, például arra, hogy figyelmeztesse a vezetőt járművekkel, gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való esetleges ütközésre.

Rekordmegrendelést adtak le hidrogénbuszokra 1

Hátulról is tetszetős a Toyota-CateanoBus H2.City Gold.

Egy tankolással a H2.CityGold 350 kilométert tud megtenni télen, míg nyáron 550 kilométert lehet vele menni egy feltöltéssel. Ennek köszönhetően tökéletesen alkalmas a dízelbusz kiváltására. Sőt, míg a tisztán elektromos buszok leállási ideje 4-6 óra a teljes feltöltéshez, addig a hidrogénbuszoknak mindössze 10 percre van szükségük ahhoz, hogy teljesen feltöltődjenek hidrogénnel.

Az alumíniumkarosszériás H2.CityGoldból immáron 120 darabot rendeltek Európa-szerte. Az pedig még kapósabbá teheti őket, hogy 2024-től a Toyota üzemanyagcellás modul második generációjával szerelik fel őket. Ez a legújabb generáció kompaktabb, könnyebb, még hatékonyabb és nagyobb teljesítménysűrűséget biztosít, mint az előző. A CaetanoBus és a Toyota Motor Europe mérnökei azt is lehetővé tették, hogy az üzemanyagcella-elemekből felszabaduló hő gyorsabban felmelegítse a buszt, és nagyobb kényelmet biztosítson a vezetőnek és az utasoknak.

Az újdonság az év elején Magyarországon is bemutatkozott. Ha kíváncsi vagy az ezzel kapcsolatos részletekre, akkor ide kattints.