Tavaly áprilisban a világűrből is látható léptékű bírósági ítélet született a Toyota ellen Ausztráliában: a céget arra kötelezték, hogy több mint negyedmillió károsultnak fizesse vissza autójuk „átlagos vételárának 17,5 százalékát”.

A Toyota ugyanis 2015 októbere és 2020 áprilisa között úgy gyártott le 264 170 darab dízelmotoros, összkerékhajtású gépkocsit – Hilux pickupokat, valamint Prado és Fortuner alvázas terepjárókat –, hogy azokba nem megfelelő kipufogógáz-kezelő rendszert építettek be. A hibás koromrészecske-szűrő következtében a kipufogórendszer eldugult, az autók füsttel árasztották el környezetüket.

Gigakártérítésre kötelezik a legnagyobb autógyártót 1

2015-ös Toyota Hilux dízelmotorja

A Toyota még tavaly júniusban megfellebbezte a döntést, azonban másodfokon is elmarasztalták őket, így most összesen 1,3 milliárd ausztrál dollárt (valamivel több mint 300 milliárd forintot) kell kifizetniük a károsultaknak.

A környezetvédelmi szervezetek üdvözölték a döntést, ugyanakkor emlékeztettek arra, hogy az ügyben senki nem képviselte azoknak az érdekeit, akiket lakóhelyükön, munkahelyükön, vagy ingázás közben ért egészségromlás a Toyota hanyagsága miatt a légkörbe került és belélegzett dízelfüst miatt.

A dízelmotorok károsanyag-kibocsátását szabályozó rendszerek hibás (pontosabban tudatosan manipulált) működése miatt robbant ki egyébként 2015-ben a nemzetközi autóipar egyik legismertebb botránya. A Volkswagen ügyét követően egymás után fedeztek fel más gyártóknál is hasonló ügyeskedést, a Renault-tól a Suzukiig.