Nem túlzás azt állítani, hogy a Forma-1 történetének egyik legkaotikusabb futama lett a 2023-as Ausztrál Nagydíj. A bonyodalmakat az utolsó négy kör eseményei okozták: a Nemzetközi Automobil Szövetség két logikus megoldás helyett egy harmadik ötlettől vezérelve határozta meg a végeredményt.

Ezzel nem csak a józan ész nem ért egyet, hanem a Haas sem, akik óvást nyújtottak be. A hivatalos FIA-dokumentum szerint a csapat a végeredménnyel nem elégedett – ez az ő szemszögükből is teljesen érthető, hiszen pilótájuk Nico Hülkenberg az 57. körben érkező piros zászló idején a negyedik helyen állt.

A probléma a jelenlegi helyzettel az, hogy az 58., azaz a safety car mögötti utolsó körre az 55. kör szerinti sorrendben álltak fel azok a pilóták, akik épségben túlélték az 57. kör eseményeit.

  • Magyarán a két Alpine pórul járt a balesetük miatt, holott az 55. körben még 5., illetve 10. helyen állt Pierre Gasly és Esteban Ocon.
  • Pórul járt a ferraris Carlos Sainz is, aki az 57. körben lökte meg Fernando Alonso Aston Martinját a rajtnál, így az 55. kör eredményét befolyásolta itt is az 57. kör eseménye, ahogy az Alpine-nál is.
  • Nem befolyásolták azonban Fernando Alonso vagy épp Lance Stroll eredményeit az 57. kör eseményei: az Aston Martin párosa a 11-12. helyen állt, amikor az utolsó előtti körben lendült a piros zászló.

A Haas érvelése tehét ebből a szempontból is jogos lehet: miért csak bizonyos emberek eredményét befolyásolták a későbbi események, miért nem mindenkiét? Erre várhatnak választ Günther Steinerék.

FRISSÍTÉS: cikkünk megjelenése után 3,5 órával a stewardok döntésre jutottak, és elutasították az óvást. A Haas szerette volna, ha a második safety car-vonalnál jegyzett eredményeket vették volna figyelembe az 57. körből, és ezen sorrend alapján gurulhattak volna át a célvonalon a biztonsági autó felvezetésével. Ezt a felvetést elutasították azzal a magyarázattal, hogy verseny közben a frissen elérhető legbiztosabb adatokra támaszkodtak, ez pedig nem volt más, mint az utolsó piros zászló előtti rajtrács, azaz az 55. kör eredménye. Az pedig, hogy a korábbi rajtrácsot alapul véve határozták meg az utolsó kör sorrendjét, megfelel a szabálykönyvben foglaltaknak.