Már harmadjára szakították meg piros zászlóval a vasárnapi Forma-1-es Ausztrál Nagydíjat, amikor négy körrel a vége előtt Kevin Magnussen eltalálta a falat, majd az autójáról leszakadó törmelékek beterítették a pályát, továbbá egy nézőt is eltaláltak.

Úgy döntött ezután a versenyirányítás, hogy az utolsó körökre egy állórajtot követően engedi el a mezőnyt, ahogyan arra a 2021-es Azerbajdzsáni Nagydíjon is példa volt, ám az újraindítás nem a remélt izgalmakat hozta. A rajt után ugyanis előbb Carlos Sainz és Fernando Alonso, míg pillanatokkal később az Alpine versenyzői, Pierre Gasly és Esteban Ocon akadtak össze, végül Lance Stroll, Logan Sargeant és Nyck de Vries is a kavicságyban találta magát. A dominóeffektus szerint bekövetkező felfordulásra ismét piros zászlóval reagáltak, aztán az újabb kényszerszünet után – visszamaradó táv hiányában – már csak arra volt lehetőség, hogy az utolsó kört a biztonsági autó mögött körbegurulva teljesítse a mezőny.

Azt viszont sokáig homály fedte, hogy milyen sorrendben vágjanak neki az utolsó körnek a versenyzők – végül a balul elsült, harmadik rajtot csak Sainz büntetése szempontjából vették figyelembe, egyébként az azt megelőzően kialakult sorrendet állították vissza, igaz, az Alpine párosa már nem tudta folytatni a futamot, így az enstone-iak értékes pontoktól estek el.

Több csapat is nehezményezte a döntést, emiatt például a Haas óvást is nyújtott be a végeredmény ellen – mint órákkal később kiderült, eredménytelenül –, ugyanakkor Christian Horner egyetértett azzal, hogy Magnussen esetére piros zászlóval reagáltak a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA), nem pedig egy biztonsági autós fázissal.

F1: Kiállt a káoszt okozó döntés mellett a Red Bull 2

Christian Horner (Fotó: Dan Istitene/Getty Images/Red Bull Content Pool)

„Mindig frusztráló, ha akkor jön egy piros zászló, majd pedig újraindítás, amikor már csak három kör van hátra” – nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke a Motorsport.com-nak. „Ha te állsz az élen, csak veszíteni tudsz ezzel. Érthetőek viszont az okok, hogy jobban szeretnék versenykörülmények között befejezni a versenyt, ahelyett, hogy a biztonsági autó mögött töltse az utolsó három kört a mezőny. Lehet, hogy egyébként is végeztek volna a pályatakarítással, nem tudom, de mindig van mit tanulni.”

Horner hozzátette, a verseny késői szakaszában belengetett piros zászlók rendszeresen visszatérő témának számítanak a csapatfőnöki megbeszéléseken. Elmondása szerint, amíg a csapatok többsége inkább kerülné, hogy az utolsó körökben újabb újraindításra kerüljön sor, a Red Bull vezetője nyitott rá. „Ez a helyes dolog” – tette hozzá.

„A gond az, hogy amikor te állsz az élen, és egész délután 10 másodperc az előnyöd, hirtelen hatalmas változást jelent [egy piros zászló – szerk.], és onnantól kicsit olyanná válik az egész, mintha egy lottósorsolás lenne.”