Az idei év első negyedében 29 561 darab új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 1,2 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az MTI-vel.
A szakmai szervezet szerint biztató a növekedés, hiszen ez elsősorban annak köszönhető, hogy a 2022 elején még szinte minden gyártót sújtó ellátási problémák – a félvezető csipek hiányával együtt – enyhültek.
Lényegesen nőtt az alternatív, azaz elektromos és hibrid hajtású autók hazai piaca is, mindazonáltal továbbra is jelentős a lemaradás a nyugat-európai arányokhoz viszonyítva. Az előző év azonos időszakához képest a forgalomba helyezett tisztán elektromos járművek száma 30 százalékkal nőtt 2023 első három hónapjában, így azok már a teljes piac 5,5 százalékát adják. A plug-in hibridek esetében 12 százalékos növekedés tapasztalható az egy évvel korábbi stádiumhoz képest, így azok a piac 4,8 százalékát teszik ki.
Ami a nagyhaszonjárműveket illeti, szintén növekedés mutatható ki az első negyedév után: 1430 darabot helyeztek forgalomba, ami 14,2 százalékkal haladja meg a tavalyi értéket. A közúti nehézpótkocsikból 906 példány került forgalomba, ami 9 százalékkal több, mint 2022 első három hónapját követően.
Idén – a tavalyi erőteljes gyengélkedés után – az autóbuszok piaca 119 százalékos bővüléssel kapott erőre, aminek eredményeként 171 darabbal gyarapodott a hazai állomány, ami az MGE álláspontja szerint „rendkívüli fontos fejlemény” a személyszállítás biztonsági és környezetvédelmi megújulásának szempontjából.
Ugyanakkor az idei év folytatásában a magyar autópiacon 10 százalékos csökkenéssel számolnak, de a személyautók esetében valószínűleg így is marad a százezres nagyságrendű darabszám.