Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 1

Kifejezetten ütős megjelenésű autókat kapunk mostanában a Peugeot-tól. Akár kisautó, akár nagyobb kombi, vagy családi sokszemélyes kisbusz, szinte mindegyik modelljük roppant látványos dizájnú autó. Aztán nemrég megérkezett a 408-as, és elhomályosította minden más fényét. A jelenleg kétdarabos hibridkínálat erősebb darabját próbáltuk, szokás szerint rendesen nyakon öntve extrákkal. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 2

Külső

Furcsa jószág a 408-as Peugeot. A tomboló szabadidőautó-őrület közepén egy viszonylag alacsony építésű, de széles, lapos valamit tett le az aszfaltra a Peugeot. Jó, igazán nem annyira alacsony, 189 mm-es a hasmagassága, és ha csak nyomokban is, de megvannak rajta a SUV-os dizájntrükkök is.

Elnézve a formát nem könnyű betuszkolni az autórendszertan meglévő kategóriáiba, mert lehet szemre ötajtós limuzin, vagy csapotthátú kombi is, esetleg egy kupés SUV. Vagy papucs orrán pamutbojt. Engedjük is el a kategorizálást, és örüljünk annak, hogy végre nem egy újabb krumpli gurult elénk, hanem valami sokkal érdekesebb dolog.

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 78

Minden tenyérnyi felülete izgalmas

Amire minden irányból jó ránézni. Elöl a macskás, keskeny fényszórók, az irdatlan hosszú, szinte függőlegesen futó rozmárfog alakú nappalifény és irányjelző, valamint a kismillió darabból álló hűtőmaszk mintája ejti rabul a szemet. No meg a hatalmas oroszlános pajzs. Általában oldalról kevésbé izgalmas egy autó, de a 408-as innen nézve is sokat ad. Kezdve a totál aszimmetrikus felnikkel, folytatva a csavart küszöbbel, logóval az A oszlop tövében, az ajtóba préselt élekkel, befejezve a C oszlop hegyes ablakával. Ezek után egész furcsa, hogy kilincsből teljesen hétköznapi nyitja az ajtókat a 4687 milliméter hosszú, 1848 mm széles, 1478 mm magas, 2787 mm tengelytávú, 0,28-as közegellenállási együtthatójú autón. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 79

Ilyen üveget sem látsz minden nap

Kedves dolog, hogy a töltőcsatlakozó fedele alatt már nincs semmiféle kupak, kis csappantyú, amit még kerülgetni kéne, csak maga a csatlakozó. Egy mozdulat, és mehet is a töltés, a kis gallér pedig megvédi az elektromos aljzatot a beázástól. Így is lehet ezt csinálni. Leghátulra pedig a tető macskafülei és a rafinált mintájú hátsó lámpatestek maradtak látnivalónak. Ja, és a szín. Ennek az autónak van színe, ami jól is áll neki, vétek lenne ebből egy ezüstszürkét venni. Pláne, hogy ezzel jön alapáron. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 80

Óriási Peugeot márkaembléma

Belső

Aki az elmúlt 10 évben látott már új Peugeot-utasteret, az már nem döbben meg az i-Cockpit magasra épített műszerfalán és a picike, ölbe fogható, alul-felül lapított kormányon. Pont ilyen van a 408-asban is, amitől furcsán szellős a beltér. A kormány mögötti, egy lebegő felülettel 3D-s nézetre is képes műszerfal magasan van, így nem takar ki belőle egy négyzetcentit sem a kormány, míg a fedélzeti rendszer 10 colos érintésérzékeny monitora alacsonyabban, kézzel könnyebben elérhető helyen található. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 81

Alul lapított a kormány

Valamivel a központi kijelző alatt, de a megmaradt, míves gombsor felett egy másik érintőképernyő-csík is található, ezekre különféle funkciók gyorsgombjait lehet programozni. Sajnos a klímavezérlő gombsorát elvitte a cica, helyette a kijelzőn kell megtalálni azt a felületet, amin a hőmérsékletet lehet beállítani. Nem annyira fájdalmas veszteség, de azért kár érte. Reméljük, azt már nem érjük meg, hogy a vészvillogó gombját is egy menü mélyére rejtse valami hibbant autóbelső-építész. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 82

Maradtak igazi gombok is a virtuális felület alatt

A tágas teret nem rontották el otromba váltókapcsolóval, az automatikus váltó fokozatválasztója egy, a középkonzol síkjába süllyesztett kis pöcök csupán. Így maradt hely bőven a telefonnak, kulcsnak, poharaknak, bárminek. Nem csak csinosak, kényelmesek is a jó oldaltartású, puha tömésű ülések, és erről papírjuk is van. Mármint arról, hogy nem fájdul meg bennük az ember háta, és ezt az AGR-minősítés igazolja, amit a német hátgyógyászok titkos páholya ítél meg az erre jogosult foteleknek. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 83

A hátgyógyászok ajánlását élvezi a sofőrülés

Tekintélyes tengelytávjának köszönhetően a nagyvonalúan beállított első ülés mögött is bőséggel maradt hely a térdem és a vezetőülés háttámlája között, és a fejem sem ért bele a tetőkárpitba. Csomagtartója 471 literes – a sima benzinesé nagyobb, 536 l -, a hátsó üléstámlák döntése után pedig 1545 liternyi helyre lehet rámolni.

Technika

Egyelőre csak háromféle hajtáslánccal kapható a 408-as – később öntöltő hibrid és teljesen elektromos változat is érkezik belőle -, a kínálat legegyszerűbb darabja a csupán háromhengeres, 1199 köbcentis benzinmotoros változat, amely 130 lóerős csúcsteljesítményt képes kihozni magából. Ennél izgalmasabbak a külső áramforrásból is tölthető hibridek, amelyekből kétféle létezik, az egyikben 180, a másikban 150 lóerős benzinmotor – 1598 köbcentis mindkettő – dolgozik együtt a 81 kW-os – 110 lóerős – villanymotorral. Váltóból csupán a nyolcfokozatú, automatikus választható, másféle nem is létezik, ugyanúgy, mint ahogy dízelmotort sem álmodtak a 408-as modellpalettájára. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 84

Egyfélre benzines és kétféle hibrid hajtáslánccal kapható a Peugeot 408-as

Mindkét plug-in hibrid változat lítiumion-akkumulátorának kapacitása 12,4 kWh, teljesítményük pedig 102 kW. A beépített fedélzeti töltő kétféle teljesítményű is lehet, az alap 3,7 kW-os egyfázisú töltő, míg a feláras, gyorsabb töltést kínáló 7,4 kW-os. Töltési ideje fali dobozzal a 7,4 kW-os töltővel 1 óra 55 perc, a 3,7 kW-ossal 3 óra 50 perc, háztartási, 230 voltos konnektoron pedig 7,5 órát kell lógni az autónak, míg teljesen feltöltődnek a telepei. 

Az EMP2 padlólemezre épülő Peugeot 408-as alatt elöl hagyományos MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futómű található, csak az első kerekek hajtottak, és a méretes autó fordulóköre 11,18 méteres.

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 85

A felni önmagában is egy műtárgy

Vezetés

Nekem bejön az újkori, i-Cockpit-os Peugeot beltér, hamar megtalálom benne a helyem, nem zavar, hogy szinte az ölemben forgatom az apró, alul felül lapított kormányt. Nem nehéz összeszokni az irányváltóval sem, egyedül a motorindítás gombját nem szerettem olyan sokáig nyomni, mint ameddig kell. 

Amíg van benne szufla, tisztán elektromosan indul a 408-as és a csendes, emissziómentes haladást egész 135 km/órás sebességig bírja is. Feltéve, ha nem nyomják benne padlóig a pedált, mert akkor azonnal színre lép a benzinmotor is. Szerencsére ha már nulla kilométeres hatótávot jelez a töltöttséget mutató műszer, a hibridrendszerben akkor is van mindig annyi energia, hogy az indulásokkor, vagy a váltásoknál a villanymotor eltűntesse a benzinmotor gyengeségeit.

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 86

Mindenféle utálatos kupak nélkül is megoldható, hogy ne ázzon be a töltőnyílás

A közösen összehozott 225 lóerő és a 360 Nm bőven elegendő a méltóságteljes utazáshoz, ilyenkor nem érezni gyengének az autót egy pillanatig sem. Izmozni azért nem érdemes vele, a 7,9-es gyorsulás ehhez karcsú, de a stresszmentes, pihentető autózáshoz pont elég. Tisztán elektromos üzemben értelemszerűen semmi hangja nincs – szintetikusat lehet neki csiholni, de minek – de ha beszáll a benzinmotor is a hajtásba, akkor már jönnek zajok az autó orrából. Persze ez csak izgága vezetésnél jön elő, kényelmes autózásnál ilyenkor a zavaró alatt marad a zajszint. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 87

Telitalálat a hűtőmaszk

Futóműve csendes és normális burkolatú utakon nem is hozható zavarba, de nagyobb lyukakba zuhanva hamar kiderül, hogy nem Kelet-Európa útjaira optimalizálták a felfüggesztését. Kormánya könnyen forog, – valószínűleg igényli is a nagy rásegítést, hisz nagyon kicsi kormánykerék sugara – mégis jó, könnyed dolog vele irányítani az autót, ami nem is érződik különösebben súlyosnak. Lassításkor észrevenni , hogy mikor vált át a visszatermelést végző motorfék az üzemi fékre, de a lassítás mértéke jól, kiszámíthatóan szabályozható. 

Fedélzeti rendszerei – van belőle elég sok – úgy működnek, mint a konkurenseknél, kisebb nagyobb hibákat ez is vét, de semmi komoly hülyeséget nem csinált, az együtt töltött héten sem indokolatlan vészfékezéssel nem szórakoztatott és a kormányszkander műsorszámot is kihagytuk, amiért igen hálás vagyok. Amit kellett – sebességtartás, holttérfigyelés –  azt viszont szépen megcsinálta. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 88

Természetesen már a műszerfal is csak egy monitor

Nagy kár, hogy optimális körülmények között autózva is csupán 42 kilométer körüli a 408-as elektromos hatótávja. Ráadásul a töltési idő is hosszú, sőt, a 40 literes üzemanyagtank sem a nagyobbak közé tartozik. Értem, nehéz megtalálni az ár, tömeg, hatótáv háromszögben az optimális pontot, de talán itt még belefért volna egy kis plusz. Pláne, hogy mezei konnektorból töltve a töltési idők is fájdalmasan hosszúra nyúlnak. 

Két teljes akksitöltéssel a leautózott 321 kilométer után 6,6 literre jött ki a benzinfogyasztás, ami bő 80 kilométernyi elektromos üzemet is feltételez, és nem annyira fényes eredmény. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 89

190 centivel is bőven marad hely a háttámla és a térd között

Költségek

Jelenleg a 408-as árlistáján háromféle modell található, egy szimplán benzines és két PHEV változat. Utóbbiak csak az azonos benzinmotor teljesítményében térnek el egymástól. A mezei benzines PureTech 1199 cm3 130 LE Allure aut. belépőmodelljének listaára 14 610 000 forint (kedvezménnyel 13 990 000 forint) a legolcsóbb, hibridé, ami pedig a PureTech 1598 cm3 180 LE aut. 18 770 000 forint listaáron ( 18 270 000 kedvezménnyel). Az erősebb hibridért 20 380 000 forintot kérnek – itt is 500 ezerrel kisebb kedvezményes ár is van a felsorolásban – a GT csúcsváltozatért pedig 21 720 000, illetve 21 220 000 forintot kell kiperkálni. 

Ilyen autók menthetik meg a világot a SUV-októl 90

Talán kiicst sok a pucér műanyagból

Rendelhető még az autókba éjjellátó rendszer 580 ezerért, első hátsó parkolószenzor 360 fokos képet adó kamerarendszerrel 220 ezerért, fűthető szélvédő 70 ezerért, fűthető első ülések 80 ezerért, bőr/Alcantara ülést masszázsfunkcióval 520 ezerért, tízhangszórós Focal hifi 440 ezerért. 220-290 ezer forint a metálszínek felára, a 7,4 kW-os töltőért 220 ezer forintot kérnek el. 

Értékelés

Minőségi anyagokkal berendezett, tágas, praktikus utasterével, takarékosan is üzemeltethető, komfortos hajtásláncával és nem utolsó sorban izgalmas részletekkel megszórt, csinos külsejével a Peugeot 408 igazán jó választás azoknak, akik képesek messzebb nézni egy újabb, unalmas formájú szabadidőautónál. 

Mellette – Ellene
 
  • Menő forma
  • Érdekes belső
  • Tágas utastér
  • Stabil futómű
 
  • Magas ár
  • Szerény elektromos hatótáv
  • Dízel nincs belőle

Szavazás

Egy tízes skálán mennyire tetszik a PHEV 408-as Peugeot?
átlag
7.20
szavazat
743
Egy tízes skálán mennyire tetszik a PHEV 408-as Peugeot?