Az idei esseni veteránautó-kiállítás, a Techno Classica egyik sztárja egy furcsa hibrid: egy 1928-as gyártású Škoda Hispano-Suiza 25/100, a spanyol luxusautó-gyártó Csehszlovákiában gyártott szedánjának egyik példánya.
Amikor a kelet-európai régió egyik legnagyobb ipari konglomerátuma, a korábbi Škoda művek úgy döntött, kiterjeszti tevékenységeit az autóiparra, felvásárolta a Laurin & Klement autógyártót, és 1925-ben megalapította a Škoda Auto vállalatot. Hogy fölfelé bővítsék a meglévő modellportfoliót, megállapodást kötöttek a spanyol Hispano Suiza luxusautó-gyártóval, és ennek értelmében 1926 és 1929 között száz H6B típust szereltek össze Mladá Boleslavban, 25/100 néven.
A 6,6 literes, soros hathengeres motor modern felül fekvő vezérműtengelyt kapott, teljesítménye kezdetben 100, később 135 lóerő volt – Csehszlovákiában az előbbiek készültek. Ez kellő dinamizmussal mozgatta a 369 centiméteres tengelytávon nyugvó, elegáns óriást. Habár ez a motor csak másodhegedűs volt a spanyol márka kínálatának ékköve, a V12-es blokk mellett – amit a Hispano Suiza hazai és francia üzemeiben szereltek –, a kéttonnás szörny így is könnyedén elérte a félelmetes 120 km/óra sebességet, ahonnan az akkoriban innovatívnak számító rásegítővel szerelt fékrendszer állította meg biztonságosan.
A Hispano Suiza projekt jó referenciának bizonyult: az anyavállalat mérései szerint a csehek még jobb minőségben dolgoztak, mint a spanyolországi szerelők. A 100 gyártott autóból 36 Csehszlovákiában maradt, legnevesebb vásárlója Tomáš Garrigue Masaryk csehszlovák elnök volt.
A fényűző autók többsége eltűnt vagy megsemmisült. A néhány fennmarad példány egyike 2010-ben került a Škoda gyári múzeumának gyűjteményébe. A 469-es alvázszámú autót eredetileg Robert Mandelík, a csehszlovákiai cukorfinomítók szövetségének elnöke vásárolta 1928. szeptember 22-én. Az autót a második világháború után tűzoltókocsivá alakították át, majd amikor 2000-ben egy gyűjtőhöz került, részleges helyreállításon esett át.
Jelenlegi, makulátlan állapotát a 2019 augusztusában útjára indított, mindenre kiterjedő restaurálás során nyerte el; a munkát eredeti dokumentumok és a gyári archívum könyvei segítették. Az autó mostanra elkészült, és az esseni kiállításon láthatja először a nagyérdemű.
Nyitóképünkön a frissen restaurált Škoda Hispano-Suiza 25/100 látható. További képeink egy szintén 1928-as gyártású Hispano-Suiza H6B modellt ábrázolnak; a Hibbard & Darrin műhely karosszériájával szerelt autó 2019-ben 335 ezer dollárért cserélt gazdát az RM Sotheby’s árverésén.