Akár már tavasszal megrendezhetik jövőre a Forma-1-es Japán Nagydíjat, holott a mezőny eddig rendszerint ősszel látogatott el Szuzukába. A változás egyrészt része lenne a világbajnokság környezetvédelmi törekvéseinek, melyek remélt eredményeként 2030-ra nullára csökkentenék annak ökológiai lábnyomát.

Az elmúlt években ugyanis kritikák garmadája érte a versenynaptárat amiatt, hogy azt a szervezők nem helyszín szerint logikus sorrendben építik fel, ami lényegesen növeli az utazások számát, illetve az azok során megtett távolságot is. Ez azonban 2024-ben változna, mint arról a GrandPrix.com beszámolt, de a képletet tovább bonyolítja, hogy a ramadánra való tekintettel már március elején megrendeznék szezonnyitóként a Szaúd-arábiai Nagydíjat, majd a dzsiddai hétvégét Ausztrália, a négy év kihagyás után visszatérésre készülő Kína és Japán következne a sorban.

Stefano Domenicali elképzelései szerint ez úgy valósulna meg, hogy március 3-án kezdődne a szezon, utána pedig 17-én, 24-én és 31-én, azaz három egymást követő hétvégén kerülne sor a következő három versenyre. Ez azt jelenti, hogy az előszezoni teszteknek otthont adó Bahrein csak az ötödik állomás lenne, már áprilisban, noha a mezőny február 22-e és 24-e között a szahíri pályán fog tesztelni.

Meglepő változás boríthatja fel az F1 menetét 1

Jövőre Szaúd-Arábiban a Forma-1 a ramadán elé vághat. (Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool)

A Forma-1 vezérigazgatója által felvázolt képlet az otthonuktól több mint egy hónapon át távol levő csapatok mellett az európai szurkolók dolgát nehezítené meg igazán, hiszen ez azt jelentené, hogy zsinórban három hétvégén kellene sokáig ébren maradniuk, vagy nagyon korán kelniük, már amennyiben egyáltalán nyugovóra térnek.

Mindezen felül a márciusi Japán Nagydíj a lutrival lenne egyenlő, hiszen az ázsiai szigetországban jellemzően csapadékos évszak a tavasz, mint azt a Super Formula a múlt hétvégi szezonnyitója során megtapasztalhatta. Felmerült, hogy a Japán helyett a Szingapúri Nagydíjat helyezhetik át a versenynaptárban, ám a városállam promóterei egyáltalán nem nyitottak az időpontcserére, többek között arra hivatkozva, hogy ez az állandó vevőkörben negatívan befolyásolná a jegyeladásokat. A kérdésben pedig elvileg valóban több beleszólása van az éjszakai futamnak otthont adó utcai pályának, hiszen a versenyrendezésért is többet fizet.

Ugyanakkor Domenicali jövő évi tervei még nagyon is a körvonalazódás fázisában tartanak, mindenesetre úgy tudni, arról nem tett le, hogy 25 futamosra bővítse a 2024-es menetrendet, viszont arra megpróbál odafigyelni, hogy fizikai értelemben kevésbé legyen megterhelő a csapatok számára.

Ezzel ráadásul lehet, hogy korántsem ér véget a változások sora a versenynaptárat illetően, legyen szó akár a hosszabb távú elképzelésekről: mint arról beszámoltunk, az F1-vezér az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén felvetette, hogy a versenyek időpontját úgy módosíthatják, hogy azok az európai nézőkre nézve is sokkal emberbarátibb legyen, ezzel együtt több éjszakai viadallal tennék színesebbé a sorozatot.