Egy luxusautó és a négyhengeres motor nemigen fér össze. Sok márkának volt kérészéletű próbálkozása a felső kategóriában, például az elsőkerék-hajtással súlyosbított Audi A8 hibrid, létezett sornégyes dízellel a BMW 620d Gran Turismo és készült Mercedes S 250 CDI sornégyes dízellel a W221-es S-osztályból. A Lexus RX ötödik generációja elvesztette a V6-os benzineseket, Észak-Amerikában is csak sornégyesek vannak benne, amiben bőven van kockázat. Ezért is vártuk annyira, hogy magyar utakon vezessük az új RX-et.
Külső
Elöl továbbra is kihívóan/otrombán hangsúlyos a márka orsó formájú hűtőnyílása, aminek fekete rácsozása mintaváltással és a karosszéria színében folytatódik az embléma vonalától. Ez nem különösebben elegáns, szemben a karosszéria jól láthatóan precíz kivitelezésével, az illesztések pontosságával.
19-21 colos kerekei és főleg a karosszéria szélessége miatt az RX-en a kiállásából is látszik, hogy a tápláléklánc tetejére született. Az 500h felnije mindig 21-es, a kisebb teljesítményű hibrideké indul 19 hüvelykről.
Szemből nagyon olyannak tűnhet az RX, mint az NX, ami egy Magyarországon kiugróan magas, de európai szinten csekély részesedésű prémiummárkánál érthető is. Itt az a fontos, hogy autóik könnyen azonosíthatók legyenek Lexusként a forgalomban, az pedig majd kiderül, melyikről is van szó.
Oldalról a 2850 mm-es tengelytávú autón a hátsó tetőoszlop fekete betétje igyekszik azt az optikai illúziót kelteni, hogy a tető lebeg az autó felett. Ezzel a trükkel rengeteg márka dolgozik, de az RX tetőlemeze tényleg könnyednek és kecsesnek hat, ahogy a hátsó ajtóktól lejteni kezd hátrafelé.
Sokszor egy autó farára nem jut annyi figyelem, mint az elölnézetre, de az RX hátulról nagy is aprólékosan kidolgozott autó, a 489 cm hosszú, 192 cm széles, 169,5 centi magas karosszéria formaterve számomra hátulról a legigényesebb. Az ablaktörlő elrejtésével nagyon letisztult és nemes az egész, a felső forgáspontú ablaktörlőkart a tetőlégterelő fedi.
Ehhez a verzióhoz csupán hat színből választhatnak a vevők, ami méltánytalanul kevés. Annál is inkább, mert a 350h és a 450h+ árlistája kilenc fényezést hoz. A tesztautó rozébarna dukkózása 800 ezer forintos extra, ez az RX legjellegzetesebb színe.
Belső tér
Nem csak kívülről nagy az új Lexus RX a maga 4,9 méterével. Az ötüléses utastér nagyon tágas, a hátul középre szoruló áldani fogja a hátsó villanymotoros, kardántengely nélküli összkerékhajtást, mert így alacsony a középalagút.
14,0” a jó magasra beépített érintőkijelző képátlója a műszerfal közepén. A felbontása jó és a rajza is szép. A kormány mögött a digitális műszeregység megjelenítése továbbra is elmarad attól a nívótól, amit más prémiumtermékek ebben a kategóriában nyújtanak, nem elég sikkes a grafika.
Minden, amit megnyomunk vagy elfordítunk, finoman működik, jó érzetet kelt, különösen a hűmérséklet-szabályozás gyűrűje. Olyan színjátszós kékes árnyalata van, mint a kipufogó-leömlőnek egy speedmotoron.
Masszív és jól összerakott minden, de anyaghasználatban a komor sötétszürke belső tér csak átlagos, mesze esik a Mercedesek pompájától.
Ez nem baj, sokkal kellemetlenebb az a hibája, hogy a motor leállításakor elnémul a rádió, az első ajtónyitásig sem működik az elektromos ablakemelő, nem lehet behajtani a külső tükröket, csak ha újra életre keltjük az autót az indítógombbal. Kár ezért egy olyan fejlett autóban, amely képes a légkondicionálást csak a valóban foglalt ülésekre irányítani, így spórolva picit.
Kütyütöltő elegendő van elöl is, akárcsak rakodóhely, amiben a két oldalra nyíló fedelű középső üreg a fő. Akkor sem feltétlenül van gondban a sofőr, ha tetőig megtömjük a csomagtartót, mert a belső tükör egy hátsó kamera képét is meg tudja jeleníteni.
612 literes alapértelmezésben a csomagtartó, a bővítettről sajnos nincs gyári adatunk. Ez a kategóriában megszokottan hatalmas, az X5-é például 645 literes.
A rakodóperem kényelmesebb lett, mert 3 centivel alacsonyabb, mint az elődben. Az ejtőzősen ferdére vagy meredekre, a csomagteret kicsit bővítve állítható háttámlák a csomagtér felől is lehajthatók. A csomagtartóban találni 12 V-os aljzatot és 230 voltos konnektort is.
Technika
Tavaly ősszel nagyon részletesen megírtuk, mi minden változott az RX-ben a modellváltáskor, ezért itt most csak fussuk át a főbb adottságokat. A padlólemez neve GA-K, mélyebb a súlypont, az autó könnyebb, de karosszériája szilárdabb lett.
Teljesen új motorkínálattal készül a 2023-as Lexus RX. Míg korábban két hagyományos motor mellé volt egy hibrid, az ötödik generációs variánsban a négyféle hajtásláncból már három villamosított. V6-os már nincs, mindegyik modell motorja négyhengeres. Nálunk csak a hibrideket árulják márkakereskedések, a sima turbós benzinest nem.
Háromféle hajtáslánc van az autóhoz. A sima full hibrid rendszerteljesítménye 250 lóerő, 7,9 mp a gyorsulási ideje 0-ról 100-ra és 6,3-6,6 l/100 km a szabványos átlagfogyasztása. 309 lóerős a 450h+ hajtásrendszere, a konnektorról feltölthető, 18,1 kWh kapacitású akkuval az elektromos hatótávja 65 km, gyorsulási ideje 6,5 mp 100-ra. Gyakorlatilag az NX 450h+ hajtásláncát kapja a 6,6 kilowattos váltóáramú töltővel.
Nagyon más csúcsmodell, a tesztelt Lexus RX 500h hajtásrendszere. A nagyfeszültségű akkumulátor nikkel-fémhidrid és az Atkinson-körfolyamatos, 2,5 literes szívómotor helyett itt 2,4-es a négyhengeres, turbófeltöltős, 2393 köbcentis, 272 lóerős és önmagában 460 Nm a maximális nyomatéka.
A T24A-FTS kódjelű motor 16 szelepét egysoros lánc vezérli, a szelepek vezérlési ideje szívó- és kipufogó oldalon is változó. A könnyűfém blokkos motorban öntött acél hengerperselyekben jár a négy dugattyú, az öt helyen csapágyazott főtengely jó masszív. Az aluötvözet dugóktól a hengerfalakra nehezedő nyomás és a fogyasztás csökkentésére nem esik egyben a dugattyúk tengelye a forgattyústengely hossztengelyével, lásd itt.
Más Toyota-hibridekkel ellentétben itt sajnos nem hiányoznak a motorról a szíjtárcsák és a külső hajtószíj, mint például az elektromos klímakompresszoros és hűtőfolyadék-szivattyús motorokban.
Szelepkokszosodástól nem kell tartani, mert ez a motor is váltogatja a szívócső-befecskendezést és a közvetlen befecskendezést. A turbófeltöltő fix lapátgeometriájú és ikercsatornás avagy kettős megfúvású, amire egy benzinesben számítanátok.
Már ez is nagyon új a V6-os szívómotorokat használó RX-től, ráadásul a motorhoz nem a fokozatmentes erőátvitel kapcsolódik! (Ami a gyártó e-CVT elnevezése dacára nem tartalmaz sebességváltót, így a többi RX-ben sincs olyan kúptárcsás, fémszíjas CVT-automata, amit ebben a videóban mutattunk be részletesen.)
Tehát itt az első kerekeket hatfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves automatikus sebességváltó közbeiktatásával hajtja a benzines turbómotor.
Szintén az első kerekekre hajt a fő villamos gép, amely 64 kW-os (87 LE) és 292 Nm a nyomatéka. A hátsó kerekeket hajtó villanymotor 76 kW-os (ez 103 lóerő), 169 Nm forgatónyomatékkal. Ez csak kisegítő hátsó hajtás, arra nem jó, hogy felcsapass vele keresztben a behavazott alpesi úton a víkendházig.
A hibridrendszer átalakításából következhetne az eddig megszokott hajtáskomfort odaveszése, de a Lexus pénzt, időt, tesztelést, agymunkát nem kímélve megoldotta, hogy a két henger elvesztése fájhat ugyan, de hajtáskomfortban ne történjen visszalépés.
Vezetés
Én nagyon mélyen hiszem, hogy az ötödik hengerrel kezdődik az autózás fentebb stílben, de erről a hajtásláncról igazságtalan volna azt leírni, hogy nincs helye prémiumtermékben, hiába kerül közel 40 millió forintba a tesztelt modell.
Négy hengertől egészen váratlanul kifinomult a működése, mintha selyemből és lágy vajból volna minden a hajtásláncban. Az új sebességváltóval is nagyon finomak maradtak az átmenetek, a benzines beindítása, ki- és belépése a hajtásba éppoly kevéssé észlelhető, ahogy fülre sem mondanám meg, mikor vált az automata. Az egyik menüpontban lekérhető az aktuális fokozat a műszerfalra.
Városban a gázpedál felengedésével is viszonylag nehéz előidézni a benzines leállását és a műszerfali EV lámpácskával visszaigazolt hibrides sikerélményt, a haladást elektromos energiával amit részben a benzines termel, de részben mi takarítunk meg gázelvételkor és fékezéskor a visszatermeléssel. Nem hibrid autókban a lendület hővé pazaroljuk a fékeken.
Mivel az óracsoportban visszajelzett EV-hajtási arányba az alapjárati motorleállítás ideje is beleszámít, ne higgyétek el, hogy 70 százalékban villanymotorral haladt az autó, de a 20 százalékos számoktól se keseredjetek el! A hajtásrendszer nagyon hatékonyan zsonglőrködik a három villamos géppel és a benzinessel, amit az átlagfogyasztás igazol, lásd a költségek között.
Fejlett vezetőtámogató rendszereivel a tesztelt Lexus RX magától tartja a követési távolságot, az adaptív távolságtartó tempomat használata nélkül is rásimít a fékre, ha túl közel vagyunk az előttünk autózóhoz. Vezetési segédrendszerei azonban igen terhesek tudnak lenni, pláne a zegzugos menükkel súlyosbítva.
Elsősorban a jelzőtábla-felismeréssel összekötött sebességhatár-figyelés idegesítő, amikor a műszerfali jelzésen túl idegpusztító csipogással figyelmeztet a sebességtúllépésre. Erre a tempólimit betartása nem megoldás, mert az utoljára észrevett táblához viszonyít, ami vonatkozhat a lekanyarodó sávra is vagy rég érvényét vesztette egy útkereszteződéssel. Egyszerűbb menüvel, ha könnyebb volna deaktiválni a túlzottan szolgálatkész autó vadhajtásait, szebb lehetne az élet az RX-ben.
Jól jött a közvetlen elérés a központi érintőképernyőn, ahol a táblafelismerés kikapcsolásán kívül az üzemmódkapcsolót is pár lépésben el lehet érni. Az autó nagyon megérdemelne átgondoltabb és könnyebben használható kezelőfelületeket, különösen egy önálló, valódi kapcsolót az üzemmódok léptetéséhez. A Lexus sok mindennel próbálkozott már, de a mostani érintőgombos kormánykapcsolókkal is nehéz azt előidézni, amit szeretnék, ahogy a hangvezérlés működése sem volt meggyőző.
Dicséretes ezzel szemben a szélvédőre vetített kijelző képe és információ-gazdagsága illetve a kormány billenő és érintőkapcsolóival gyorsan leosztható funkciótömeg a kormánykeréken lévő felületekre. A menük rotálásával a hüvelykujjunk mozgatásával pillantok alatt beállítható a szélvédőre vetített kijelző magassága, kezelhető az audiorendszer, a telefon és még ezernyi funkció a menük gyors váltásával.
Bár a hajtásrendszer erejének legnagyobb része az első kerekekre jut, az RX 500h nem rángatja a volánt nagy gázzal sem és elinduláskor nem produkál kerékkipörgést, majd esztergálás közbeni ütéseket, ami hasonlóan irritáló és méltatlan lenne ezért a pénzért.
Sokkal természetesebbé vált a gázállás, a tempó változása és a zajszint közötti összhang az új hajtásrendszerrel. A gázreakció továbbra is gyors, padlógázon a villanymotorok rásegítésével komoly veretésre képes az RX, 6,2 mp alatt gyorsul 100-ra. A száguldás nem sokáig tart, 180 km/óránál a Lexus is leszabályozza az autót, az újabb Volvók végsebességénél. A percenkénti fordulatszám 180-nal repesztve mindössze 3100 , a 130-as tempót 2200-as stabil fordulatszámmal lehozza a hajtáslánc a legfelső fokozatban, jól tompított gumizajjal.
Aktív zajkioltás teszi nyugodtabbá a hosszú utazásokat, ami a szuverén hajtáslánccal és kényelmes ülésekkel az RX egyik erőssége. Bár a tesztautóból kimaradt a Lexus hagyományos aduja, a Mark Levinson-audiorendszer, a hangzás az egyszerűbbel is megfelelő volt. Jobban hiányzott az első ülőlapok meghosszabbítása és a csak ki-be állítható deréktámasz is rangon aluli ebben a kategóriában.
Körbe 235/50 R21 volt a tesztautó kerékmérete. Ezzel a felnivel és az igazán sportos, Michelin Pilot Sport 4 SUV gumiabronccsal kényelmetlen a rugózás, még Comfort üzemmódba kapcsolva is. Ebben a kategóriában jobb rugózási kényelmet várnánk, főleg alapáron adott adaptív lengéscsillapítással.
Az útfekvés viszont meggyőző, az első billenésnyi bizonytalanságot követően a hajtáslánctól és felszereltségtől függően 1965-2204 kilós RX bírja a gyors kanyarokat. Hiába nem hathengeres, hiába testes, hiába széles, nagyon megnyugtató és sokoldalú társ. Kitesz magáért autópályán, állja a sarat országúton, bikásan megindul, ha kell, de mindig és minden körülmények között finoman működik.
Költségek
Ha a világon valaha árlista-szépségversenyt rendeznének, a Lexus szerintem simán nyerne. Árlistáiból kiderül minden fontos műszaki adat, amit máshol hiába kutatok, jól áttekinthető az egyes kiviteli szintek extratartalma, és az ákombákom számok helyett szép szabályos összegek szerepelnek rajta.
29 990 000 Ft az RX alapverziója, az RX 350h Elegance és 35,9 milliós autó belőle a Luxury csúcsmodell. A konnektorról tölthető, zöld rendszámos hibrid 450h+ ára 32 990 000 és 38 900 000 Ft közötti.
Tesztünkben a Lexus RX 500h F Sport szerepel, 38 500 000 forinttal innen indul az RX 500h. Felszereltsége nagyon gazdag a zajszigetelő kettős oldalüvegezéssel elöl, az adaptív LED-fényszóróval, elöl motoros állítású, szellőztethető bőrülésekkel, háromzónás, hátul is állítható légkondicionálóval.
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q7 S-Line 55 TFSI quattro (V6, 48V kisegítő hibrid, 340 LE) | 28 011 540 |
Jaguar F-Pace PHEV R-Dynamic (404 LE, plug-in hibrid, 65 km el. hatótáv) | 31 447 000 |
Lexus RX 500h F Sport (teljes hibrid, 371 LE) | 38 500 000 |
Volvo XC90 Recharge T8 AWD (455 LE, plug-in hibrid, 69 km el. hatótáv) | 32 990 000 |
Jobb vétel házon belül az F Sport Edition 40 millió forintért. Alig négy százalékos felárért motorosan lehajtható üléstámlájú, hátul is elektromosan állítható és szellőztethető üléseket nyújt, de a fő motiváció a 21 hangszóróval megszólaló Mark Levinson-audiorendszer.
Saját kezű teletanktól teletankig 9,56 l/100 kilométeres fogyasztást mértem, ami nemcsak a fedélzeti számítógépen kiírt 10,1 literhez képest kedvező, de jó eredmény egy minimum két tonnás, 371 lóerős és nem dízel autótól.
Ebben volt csendes és tempós autópálya, országút és Budapest is. Városi forgalomban Az RX ennél takarékosabb lehet, ha odafigyeltek a villanymotoros gurulásra.
Nagyon értékes szolgáltatás a 3 év/100 000 km-es alapgarancia lejártával érvénybe lépő prémium hibrid garancia, amely 10 évre vagy 200 000 km-ig érvényes a hibrid hajtásrendszer elektromos komponenseire is, ideértve a nagyfeszültségű akkumulátort vezérlőegységestül, az invertert, a hibrid hajtóművet villanymotorral és a generátorral.
Korábban a Lexus egy szál, majd két hivatalos márkaszervizzel volt jelen a központi régióban, de ez az abszurd helyzet szerencsére a múlté Magyarországon.
Márkaszerviz működik Budapesten a Duna mindkét partján, Debrecenben, Halásztelken, Kaposvárott, Monoron és Szegeden, így egyedül a nyugat-dunántúliaknak van messze a hálózat legközelebbi tagja is.
Értékelés
Már nincs jelen itthon az Infiniti, a Genesis és a Saab, az Acura nem is próbálkozott hazánkban, a Lexus viszont megvetette a lábát Európában és Magyarországon. Ebben a kategóriában elég merevek a frontvonalak. A prémiummárkák vásárlóinak egyik része azt kérdezheti, miért venne Lexust, a kiugróan hűséges ügyfélkör meg azt nem érti, hogy lehet bármi mást venni.
Presztízsben, hangulatban, motorhangban érdemi veszteség a V6 eltűnése az RX-ből, de a turbófeltöltéssel és a valódi automatával a négyhengeres hajtáslánc kitesz magáért és olyan finoman működik, mintha langyos zsírba ágyazták volna. Továbbra is van, amiben elmarad a német fősodortól, és van, amiben jobb náluk. Az RX az új hajtásrendszerrel, mindössze négy hengerrel is kifinomult, minőségi és egyedi autó a nagy SUV-kategóriában.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|