A Passat a Volkswagen nagyszabású termékoffenzíváját vezette be 1973-ban, technológiájával is új korszakot nyitva. Az új modellcsalád formavilágát az olasz Giorgetto Giugiaro alkotta, akinek EA 272 (Entwicklungsauftrag = Fejlesztési megbízás) jelű eredeti tervét az utolsó pillanatban még költség okokból leállították.
Giugiaro azonban az Audi 80 B1 műszaki alapjaira, illetve némileg átdolgozott orrkialakítással, végül egy racionálisabb modellt is megrajzolt, ez lett az „Ős-Passat”, amely a mai napig dizájnikonnak számít.
Az egy évvel később érkező Scirocco I és Golf I szintén Giugiaro munkájaként születtek. A Volkswagen Passat négy- és kétajtós ferdehátú modellként mutatkozott be 1973-ban, majd 1974 januárjában a Passat Variant kombiváltozata is megérkezett. A sokoldalúságáért már a kezdetektől elismert sorozatot nyolc generáción keresztül fejlesztették tovább. A Passattal a Volkswagen évtizedeken át újra és újra merész megoldásokat valósított meg.
Egy első generációst és több különleges Passatot is kiállítanak április 12. és 16. között Essenben, a Techno Classica oldtimer-kiállításon. A Volkswagen standja teljes egészében erre az 5 autóra épül:
Passat B1 LS (1973)
1973. május 14-én vette kezdetét a Passat története. A családi ferdehátú kis méretű csomagtérfedéllel és utastérkapcsolat nélküli csomagtartóval érkezett a piacra, a tetőig nyúló és a hátsó szélvédőt is magában foglaló csomagtérajtóval készülő változat 1975. januárra vált sorozatgyártásra éretté.
Essenben a család legrégebbi tagját mutatják meg a közönségnek. A Volkswagen AutoMuseum Alapítvány gyűjteményéből származó, 1973-as Passat B1 LS a 2-es alvázszámot kapta – ezzel a világ legrégebbi Passatja.
Passat B1 L Variant (1974)
A wolfsburgi márka 1974 januárjában egészítette ki a sorozatot a praktikus Passat Variant kombival. A kezdetektől igen népszerű kombi több generáción keresztül volt a családok egyik kedvence. De nincs ez másként manapság sem.
A Volkswagen Classic járműparkjából érkezik a kiállításra az 1974-es, atlaszfehér Passat B1 L Variant, amelynek 55 lóerős motorját manapság kikacagnánk, de akkoriban egy alap Porsche 911-es csupán 130 lóerős volt.
Passat B2 CL Formel E (1983)
1980 októberében mutatkozott be a Passat B2 a gazdaságosság jegyében. A Passat második generációja lényegesen nagyobb volt kecses B1 elődjénél, így első pillantásra szinte alig tűnt Passatnak. Kezdetben ferdehátú és ötajtós Variant változatban készült, amely 75 lóerős, 1,6 literes motorral eleinte Formel E változatában is szerepelt a kínálatban.
A Volkswagen Formel E olyan fejlesztések előfutárának számított, mint például a későbbi start-stop rendszerek.
A Gyémántezüst metál Passat B2 CL Formula E a Volkswagen Classic gyűjteményének tagja és kerek születésnapot is ünnepelhet Essenben: először 1983. április 5-én helyezték forgalomba, azaz idén 40 éves.
Passat B3 Variant GT G60 Syncro (1991)
A Passat harmadik generációja 1988-ban jelent meg a piacon, teljes egészében új formavilággal, kialakítással, technikával és utastérrel, kizárólag négyajtós limuzinként, valamint kombiváltozatban. A GT felszereltségi szint a sportos Passatot jelentette, csúcsmodellként pedig 1989-től az 1,8 liter összlökettérfogatú, 160 lóerős teljesítményű és Syncro összkerékhajtással szerelt Passat G60 szerepelt a választékban.
Passat B2 Electronic (1983)
Idén a Volkswagen AutoMuseum Alapítvány is képviselteti magát a VW standján, és ők is egy egészen egyedülálló járművet állítanak ki: az 1983-as Passat B2 Electronic modellt.
Ez a tanulmány összkerékhajtással és turbófeltővel dolgozott és olyan elektronikai megoldások voltak benne, mint például a navigációs rendszer és központi információs kijelző, illetve számos elektromos rásegítés, szabályzás.
A Techno Classica kiállítást április 12. és 16. között az esseni kiállítási központban rendezik, ahol – tíz pavilon, a Grugahalle és négy szabadterület összesen mintegy 120 ezer négyzetméterén – több mint 30 ország nagyjából 1250 kiállítója képviselteti magát. Emellett több mint 200 oldtimerklub és alkatrész-kereskedő is várja az előreláthatólag mintegy 200 ezer látogatót.