Már jó ideje meghatározzák a bolygó jövőjét övező aggodalmak, milyen irányba is menjen tovább az autóipar a következő évtizedekben – elég csak arra gondolni, hogy az Európai Unió területén 2035-től nem is lehetett benzin- vagy dízelmotoros új autót értékesíteni.
A zöld jövő iránti törekvések azonban nemcsak az autógyártást érintik, az útépítést is magával ránthatják, ami nem is csoda, hiszen
a globális CO2-kibocsátás 8 százalékáért a betonipar tehető felelőssé.
Ennek nagy részét a portlandcement-gyártás teszi ki: egy tonna előállítása 800-900 kilogrammnyi károsanyag-kibocsátással jár.
Finnországban, a VTT Műszaki Kutatóközpont alá tartozó Carbonaide-nél azonban kifejlesztették a karbonnegatív betont, ami a szén-dioxid megkötésével csökkenti az ökológiai lábnyomát. A szén-dioxid-átalakítási technológiát először a hollolai gyártóüzem automatizált folyamataiba sikerült integrálni: ennek köszönhetően naponta akár öttonnányi szén-dioxid is ásványos anyaggá formálható.
A metódus alapját egy olyan eljárás adja, aminek keretében egy automatizált rendszer légköri nyomás segítségével köti meg a szén-dioxidot az előregyártott betonban. Hatékony alkalmazása esetén a portlandcement-gyártás károsanyag-kibocsátása akár 50 százalékkal is mérsékelhető, hiszen amellett, hogy a készanyag megköti a CO2-t, a cementtartalom sem annyira magas, mint a hagyományos beton esetében.
A kezdeményezés a Lakan Betoni és Vantaa Energy által vezetett közösségi finanszírozás segítségével indult el, melynek során 1,8 millió eurós alaptőkét gyűjtöttek össze. Mindemellett a Business Finland és további helyi betongyártók, stratégiai befektetők például állami kölcsönökkel járultak hozzá a projekt megvalósulásához.
2026-ig mintegy tíz üzemet tervez létesíteni az északi országokban a Carbonaide, az éves szén-dioxid-megkötését pedig 500 megatonnára növelné 2050-ig, ami a betonpiac 10-20 százalékát jelentené.