Cserkuti József legendás, megkerülhetetlen alakja volt a magyar autósportnak, hiszen abból eleinte navigátorként, majd rali-, hegyi- és túraautó-versenyzőként vette ki a részét. Nem kevesebb mint 27 országos bajnoki címet nyert, mielőtt 25 év után szögre akasztotta a sisakját, és csapatfőnökként folytatta autósport-karrierjét.
Életének 76. évében azonban az égi versenypályákon rója tovább a köröket Cserkuti, miután a minap életét vesztette.
A magyar autóversenyző halálhírét a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) közölte a Facebook-oldalán. A temetéséről később intézkednek.
"Pótolhatatlan veszteség érte a magyar autósportot. Elment Cserkuti József, vagy ahogy mindenki szólította, "Öcsi"....
Közzétette: MNASZ – 2023. április 13., csütörtök
Pótolhatatlan veszteség érte a magyar autósportot. Elment Cserkuti József, vagy ahogy mindenki szólította, „Öcsi”. Káprázatosan tehetséges hegyi menő, kiváló túraautó-versenyző, később nagyszerű csapatfőnök. Aktív szerepe volt az Astra Kupa létrehozásában, amely márkakupában rengetegen ismerkedhettek meg az autóversenyzéssel és indíthatták el pályafutásukat. Öcsi! Száguldj most már odafönn, az égi pályák szerpentinjein, naná, hogy BMW-vel…! Nyugodj békében!
– írta a Cserkutitól búcsúzó soraiban Szujó Zoltán, az MNASZ tavaly megválasztott elnöke.
Aktív versenyzői pályafutása 1971-ben vette kezdetét, 1995-ig 450 serleget gyűjtött. Elsősorban ugyan a hazai eredményeit tartják számon, nemzetközi szinten is megvetette a lábát: a hegyi versenyzésben Európa-bajnoki ezüstérmet szerzett, míg a túraautózásban – a WTCC jogelődjének számító kontinensbajnokságon – az 1987-es bizonyult a legerősebb szezonjának, amikor Monzában egy második, Estorilban pedig egy harmadik helyet szerzett. Teljesítményét még különlegesebbé teszi, mint arról a Hungaroring Facebook-oldala megemlékezett, hogy „bár évente legalább húsz versenyen állt rajthoz, sohasem volt személyi sérüléssel járó balesete – erre egyébként nagyon is büszke volt”.
Cserkuti neve főként két márkával forrt össze az évtizedek alatt: a BMW-vel és az Opellel. Annyira sikeresnek bizonyult a túraautózásban, hogy később a bajor márka hazai képviseletével is együttműködésbe fogott, így olyan típusokkal versenyezhetett, mint a 320, a 635 CSi, az M3 2.3 EVO, az M3 2.5 Sport EVO, valamint az E36 Coupé.
Mindemellett az utánpótlás-nevelésben is elévülhetetlen érdemek fűződnek Cserkuti Öcsi nevéhez, hiszen 1994-ben Dancsó Pállal közösen vágott bele a hazai Astra-kupa létrehozásába. A márkakupában használt Astra F-modellek átalakítása, felújítása nyomán az általa „diktált” receptet követték a szentgotthárdi gyártósor mellett. Egészen 2006-ig dübörgött a kupasorozat, a mezőnyben olyan versenyzők fordultak meg, mint Bessenyey Zoltán, Kiss Norbert, Turán Frigyes, Walter Csaba, Wéber Gábor és Zengő Zoltán, akik a mai napig központi szereplői a magyar autósportos közegnek.
Cserkutit annak idején az Autóversenyzők c. dokumentumfilmben is bemutatták: