Nem létezik költségmentes használt autó, olyan viszont annál több, amire valaki nem költ vagy nem költött, mielőtt eladta. Bármilyen használt autót is vesztek, számolni kell a kocsi korából, használtságából fakadó alkatrészcserékkel. Pár héttel ezelőtt prémiumgyártók és volumenmárkák autóinak alkatrészárait hasonlítottuk össze a Vezessen, annak eldöntésében segítve cikkünkkel, hogy a kopóalkatrészek között van-e felára a prémiumtermékekhez valóknak vagy az utángyártott tételek hasonló árszinten beszerezhetők? 

Ezúttal abban igyekszünk tanácsot adni, hogy tényleg drágábbak-e az alkatrészek a japán autókhoz, mint az európaiakhoz? A jobb összehasonlíthatóság kedvéért és a piaci valósághoz igazodva utángyártott autóalkatrészek beszerzéséből indultunk ki és nagy volumenű autók különféle alkatrészeit gyűjtöttük ki ugyanabból az internetes autóalkatrész-adatbázisból.

Mennyire drága az alkatrész a Suzukihoz és más japán használt autókhoz? 2

Ahol lehetséges, azonos beszállítótól szerepelnek az összegek. Amennyiben nem volt mód azonos beszállítótól vadonatúj és felújított alkatrész árát összevetni, ott a felújítottat egyenértékűnek vettük az újjal, ami a Lancer jobb oldali hajtó féltengelyével fordult elő.

Ebből csak felújítottat hozott a sok netes alkatrészáruház közül kiválasztott forrás. A közhiedelem szerint a japán autók árazásában az alkatrészeken kell behozni azt a pénzt, amit a kocsik ára újonnan nem bírt el, emiatt drágább hozzájuk minden. Ez azonban legfeljebb a gyári alkatrészekre lehetne igaz, az utángyártott alkatrészeket biztosan nem érinti.

Toyota Aygo vs. FIAT Panda

Pár éve összehasonlítottuk használt autóként ezt a két olcsó és egyszerű városi kiskocsit, amelyekben közös az alacsony fenntartási költség és a vidámság, amit kisugároznak. Az AB10 kódjelű Aygo hozza a Toyota-erényeket megbízhatóságban, fogyasztásban és értéktartásban is. Ám a 2003 utáni, fejlesztési kódjele alapján 169-esként ismert FIAT Panda kényelmesebb és a hosszirányban mozgatható, különálló hátsó üléses verziókban sokkal jobban variálható autó. Részletek az alábbi cikkben.

Jelentős eltérés a klímakompresszorok között van, a japán kisautóhoz több mint 45 000 forinttal többe kerülne a klímaberendezéshez egy új szivattyú, mint azonos forrásból az olaszhoz. Kisebb, mintegy 20 százalék az alkatrészár különbsége, ha generátort kellene cserélni, de ebben is a Toyota alkatrészei kerülnek többe ugyanattól a beszállítótól, akárcsak az első féktárcsa esetében.

Mennyire drága az alkatrész a Suzukihoz és más japán használt autókhoz? 41

Sok használt Pandából hiányzik a légkondicionáló. Az alkatrészárai kedvezőek

  Toyota Aygo 1,0, 2006 FIAT Panda 1,2, 2006
Klímakompresszor 133 750 Ft (Nissens) 87 100 Ft (Nissens)
Hajtó féltengely, jobb 47 530 (SKF) 75 450 Ft (SKF)
Generátor 75 700 Ft (Denso) 64 210 Ft (Denso)
Első féktárcsa 18 580 Ft (Ate) 8600 (Ate)
Utastéri légszűrő 5230 Ft (Mann Filter) 6960 Ft (Mann Filter)

Más a helyzet a komplett féltengelyekkel, itt a Toyotához kedvezőbb az ár. Legtöbbször elég ennél kevesebb pénzből a külső csuklót kicserélni, néha csak a csillagot külön. Természetesen a Pandához kaptok olcsóbban is féltengelyt, akár 35-50 ezer Ft között, de olasz beszállítóktól 85-110 ezer forintos komplett hajtó féltengelyeket is hoz az adatbázis. Keresztben beépített orrmotoros autóknál a bal oldalinál rendszerint hosszabb a jobb oldali, így a kettő közül ez szokott drágább lenni.

Drágább volt a japánhoz az alkatrész? Igen, átlagosan 15,8 százalékkal.

Suzuki Vitara vs. Renault Captur

Új autóként nem egyszerűen meghatározó a magyar piacon 2015-ben bevezetett Suzuki Vitara, de több évben piacvezető volt hazánkban. Sikere annál is érdekesebb, mert végig ott volt vele egyazon szalonban a kényelmesebb, tágasabb és valamivel fejlettebb, de gyakorlatilag nem drágább SX4 S-Cross illetve S-Cross, amely tavaly végül megelőzte a Vitarát a forgalomba helyezési rangsorban.

Mennyire drága az alkatrész a Suzukihoz és más japán használt autókhoz? 43

Ha értéktartásban bajnokot avatnánk, a magyar piacon alighanem a szívó benzines Vitara 1,6 GL+ győzne

Használt autóként a Suzuki Vitara, pláne a benzines szívómotorral, az értéktartás csodája. A most 7-8 éves autók 210-280 ezer kilométerrel kerülnek 3,9-4,2 millió forintba, miközben vadonatújan egy Vitara 1,6 GL 3,8 millió forintról indult évekig és 4,2 millió forintos árral hasított az 1,6 GL+, a középső felszereltségi szint.

Alternatívaként az olasz után jöjjön egy francia kategóriatárs! A Renault Captur sosem volt olyan domináns Nyugat-Európában, mint a Vitara itthon, de a kis aszfaltterepjárók bestsellereként itthon is népszerű. Használtan 3,3-3,5 millió forinttól mennek felfelé a 2013-ban bevezetett első generáció árai.

  Suzuki Vitara 1,6, 2015 Renault Captur 0,9 TCe, 2015
Klímakompresszor 122 600 Ft (Denso) 111 890 Ft (Delphi Technologies)
Hajtó féltengely, jobb 47 790 Ft (GSP) 57 000 Ft (GSP)
Generátor 120 020 Ft (Denso) 91 380 Ft (Valeo)
Első féktárcsa 18 890 Ft (Ate) 20 690 Ft (Ate)
Utastéri légszűrő 5450 Ft (Hengst) 4695 Ft (Mann Filter)

Közel vannak egymáshoz az alkatrészárak a Suzuki Vitara és a tologatható hátsó üléspaddal nagyobb használati értéket nyújtó Renault Captur között. A francia autóhoz egymással összevethető forrásból a klímakompresszor kicsit, a generátor jóval olcsóbb, a belső téri szűrők árkülönbsége jelentéktelen, egy gombóc fagyi ára.

Mennyire drága az alkatrész a Suzukihoz és más japán használt autókhoz? 44

Európában sokáig a Captur volt a kategóriaelső az értékesítésekben, itthon a Vitara vezet. Alkatrészárban nem kell mélyütésektől tartani

Árban 10 százalékon belül van a két városi SUV első féktárcsája, ha a német Ate a forrás, a hajtó féltengely nagyságrendileg ötödével kevesebbe kerül a Vitarához. Ha összeadjuk ezt az öt tételt, a végeredmény 314 750 forint a Suzukinál és a 285 655 Ft a Renault esetében. Nem hiszem, hogy ez döntene a két autó között.

Drágább volt a japánhoz az alkatrész? Igen, átlagosan 10,2 százalékkal.

Mitsubishi Lancer vs. Ford Focus

Újabb márkacserék a változatosság kedvéért, az alsó középkategóriában a felkelő nap országát a Mitsubishi képviseli a CY0  kódjelű Lancerrel. A Lancer (magyarul lándzsás) nyolcadik generációja 2008 és 2016 között volt piacon, négyajtós limuzinként illetve Sportback néven, ötajtós ferdehátú kasztnival.

Mennyire drága az alkatrész a Suzukihoz és más japán használt autókhoz? 45

Kombi sajnos csak az elődjéből készült, a szedán alternatívája az ötajtós Lancer Sportback

Európai riválisának a Ford Focus harmadik generációját választottuk, amely 2011 és 2018 között készült. Elődeivel együtt meghatározó típus volt újonnan és erős szereplő a használtautó-kereskedelemben is, ideértve a behozatalt is. Mindkét típusból 2013-as, 1,6 literes benzines szívómotorú autókhoz szűrtük le az árakat, mert ezek a motorverziók jól illenek a magyarországi használtautó-vásárlók igényeihez.

  Mitsubishi Lancer 1,6 MiVEC, 2013 Ford Focus 1,6 Ti-VCT, 2013
Klímakompresszor 89 470 Ft (Delphi Technologies) 79 570 Ft (Delphi Technologies)
Hajtó féltengely, jobb 63 000 Ft (GSP) 53 440 Ft (GSP)
Generátor 132 190 Ft (Bosch) 81 580 Ft (Bosch)
Első féktárcsa 17 220 Ft (TRW) 14 070 Ft (TRW)
Utastéri légszűrő 5380 Ft (Mahle) 5080 Ft (Mahle)

Szerintem nem vagyok egyedül azzal, hogy ennél a párosításánál számítottam a legjelentősebb felárakra a japán autóhoz. Amíg azonban gyakran cserélendő kopóalkatrészeket és nagy tömegben beszállított komponenseket kell venni, a Lancerhez egyedül a generátor kerül sokkal, bő 50 000 forinttal többe, mint a Focushoz. A másik négy tétel ára kiegyenlített.

Mennyire drága az alkatrész a Suzukihoz és más japán használt autókhoz? 46

Kevesebbe kerülnek a Ford Focus kopóalkatrészei, mint a Lancerhez kikeresett tételek

Más forrásból más márkákkal eltérő a helyet, de ragaszkodtam a neves és lehetőség szerint azonos beszállítóhoz továbbá az utángyártott alkatrészek gyártóit is igyekeztem rotálni a kiegyensúlyozottság kedvéért.

Drágább volt a japánhoz az alkatrész? Igen, átlagosan  31,45 százalékkal.

Bár a gyári alkatrészek esetében ennél sokkal kiugróbb árkülönbségek lehetségesek európai és japán autógyártók márkaszervizei között, a cikkben tárgyalt autóalkatrészek ára nem mutatott olyan eltérést ennél a három párosnál, ami jelentős hátrányba hozná a japán használt autóban gondolkodó vagy használt japán autóval járó olvasóinkat.