Üzemanyaghiány lépett fel Kubában szállítási fennakadások miatt – jelentette be pénteken Miguel Díaz-Canel elnök az állami televízióban, írja az MTI.
Kuba napi átlagos üzemanyagfelhasználása 500-600 tonna, ehhez képest jelenleg legfeljebb 400 tonna áll rendelkezésre. Díaz-Canel szerint ugyanis az ország üzemanyag-beszerzési forrásai „bonyolult energetikai helyzetbe” kerültek, az elosztási nehézségeket pedig tovább súlyosbította, hogy a Santiago de Cuba kikötőjében egy hajó is meghibásodott.
Emellett jelenleg áramtermelésre is viszonylag sok gázolajat használnak fel, mert a nyári áramkimaradások megelőzése érdekében számos erőműben most végzik el a karbantartási munkálatokat. Ugyanakkor az elnök aláhúzta, kizárólag a beszállítók okolhatóak a mostani üzemanyaghiányért, amiért nem teljesítették a feladatukat.
A kialakult helyzet odáig fajult az elmúlt hetekben, hogy a szokásosnál is hosszabb sorok alakultak ki a benzinkutakon. Van, hogy órákat kell sorban állni a tankolásért, de az olyan kút sem ritkaság, ahol már kifogyott az üzemanyag.
Long lines at the pump, vehicles stalled, as severe fuel shortage in Cuba intensifies https://t.co/TvHemzUcRp pic.twitter.com/XVcCV3bd2i
— Babalu Blog (@BabaluBloggers) April 6, 2023
Fuel shortage crisis continues to worsen in Cuba https://t.co/ParnX9Dn1f pic.twitter.com/akASElylno
— Babalu Blog (@BabaluBloggers) April 10, 2023
Kubának az Egyesült Államok embargója miatt egyébként is nehéz gazdasági helyzete a koronavírus-járvány kezdete óta a turizmusból származó bevételek kiesése és a válság sújtotta Venezuelából érkező olajszállítások csökkenése miatt tovább romlott.
A venezuelai állami PDVSA olajtársaság évtizedek óta látja el Kubát nyersolajjal és olajtermékekkel hosszú távú szerződések keretében. A legutóbbi szerződést 2000-ben kötötték meg a felek. A PDVSA nyilvántartása szerint januárban napi 40 ezer hordó olajat szállított Kubába, amit februárban napi 52 ezer hordóra, majd márciusban napi 76 ezer hordóra növelt.
Az üzemanyaghiány fogalma Magyarországon sem ismeretlen: mint arról korábban a Vezess beszámolt, tavaly év végén az azóta kivezetett, 480 forintos hatósági fenntarthatatlansága vezetett ellátási problémákhoz. Ezért a legtöbb töltőállomás saját hatáskörben mennyiségi korlátot vezetett be, majd ahogy érezhetően közeledett a hatósági áras „dőzsölés” vége, gyakorlatilag tarthatatlanná vált a helyzet a kutakon, illetve azok közelében, főleg azok után, hogy egy álhír hatására pánik tört ki.