Kevés forgalomcsillapító oszlopot tettek ki annyi atrocitásnak, mint azt, amit a kelet-oxfordi Howard Streetre telepítettek – írja a BBC. Hiába helyezték ki alacsony forgalmú városrészben, többször áthajtottak rajta autóval, ütlegelték, kidöntötték, elgörbítették, sőt, még meg is égették, de arra is volt példa, hogy nemes egyszerűséggel ellopták.

Az oszloprongálás különböző formáiról – a repertoár pedig igencsak széles – felvételeket is közölt a közszolgálati híroldal:

A közlekedési oszlopok elsősorban azt a célt szolgálják, illetve szolgálnák, hogy az áthaladó forgalmat korlátozzák, így csökkentve a torlódásokat, továbbá a károsanyag-kibocsátást – sokakat azonban láthatóan haragra gerjesztett. Ennek eredményeként az elmúlt időszakban több helyi lakos között is összetűzés alakult ki, de még tüntetést is szerveztek az ominózus oszlop miatt.

Még 1974-ben helyezték ki az első ilyen oszlopot, de igazán az utóbbi néhány évben indult növekedésnek a számuk. Két éve jelentette be a brit kormány, hogy 225 millió fontot fordítanak a forgalomcsillapításra, vagyis további oszlopok telepítésére. A mostani árfolyamon mintegy 94 milliárd forintból megvalósuló beruházás után Skóciában is megjelennek az úgynevezett LTN-ek, nagyjából 84 milliárd forintnyiért.

Leginkább az oszlopok hatékonyságát kérdőjelezik meg az ott élők: szerintük nem a valós problémára jelent megoldást, hanem pusztán azt áthelyezik máshova – magyarán a főbb utakra terelik a forgalmat. Rachel Aldred egyetemi professzor 46 közlekedési oszlopot tanulmányozott Londonban, és arra jutott, hogy az érintett utakon átlagosan 30 százalékkal csökkent a forgalom, míg a környező főbb utakon csak 1 százalékkal nőtt.

A BBC azt írja, az akkori adatok szerint 100 darab forgalomcsillapító oszlop létezett Londonban 2020-ban, és további többtucatnyi az ország többi részén, ám a közelmúltbéli törekvések alapján ezek az értékek valószínűleg már kevésbé tükrözik a valóságot. Amellett, hogy az Egyesült Királyságban már évtizedek óta jelen vannak, Skócia után Észak-Írországban és Walesben is fontolgatják a bevetésüket.

Mindazonáltal kijelenthető, hogy az elmúlt időszakban több, forgalomcsillapítás vagy valamilyen előírás céljából telepített akadály is kontraproduktív hatást váltott ki. Ahogyan arról korábban a Vezess beszámolt,