Hosszú évek óta nem várt olyan nehéz, olyan sűrű szabadedzés a Forma-1-es mezőnyre, mint pénteken Bakuban, hiszen az idei Azerbajdzsáni Nagydíjra megváltozott a hétvége menetrendje.
A hét közepén ismertetett változások alapján a 2023-as sprintfutamos hétvégéken a pénteki délelőtti első edzés egyben az egyetlen is, hiszen délután már a vasárnapi nagydíj rajtpozícióról döntő kvalifikációt tartják, a szombat pedig teljesen a sprinté: délelőtt annak időmérője, délután pedig a futam zajlik.
A fentiek azt jelentik, hogy egyetlen gyakorlás alatt kellett kipróbálni a fejlesztéseket, felkészülni mindenre, mert a leintés után máris „parc fermé”-be kerültek az autók.
A háromhetes szünetet követően napos, száraz időben, 20 Celsius-fokos hőmérséklet mellett hajtott ki a teljes mezőny az azeri főváros utcai pályájára.
A mercedeses Lewis Hamilton és George Russell az első percekben a fékekre panaszkodott, a ferraris Carlos Sainz a 6-os kanyarban falnak verte a bal első kerekét, de tovább tudott haladni. Jó néhányan elmérték az első kanyar féktávját is, többször felvillant a sárga zászló jelzése.
Az első 10 perc végén az alphatauris Cunoda Juki jobb hátsó defekttel kullogott vissza a bokszba, miután a 3-as kanyarban megcsúszott, falazott.
A spin for Tsunoda results in a tyre puncture after contact with the wall 🫣
He heads back to the pits#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/JZkvFzshxk
— Formula 1 (@F1) April 28, 2023
15 percnél Pierre Gasly Alpine-jában gyulladt ki valami a motor környékén, füstölve igyekezett vissza a bokszutcába, de végül a pályán állt le, hogy elolthassák. Ezzel egy időben a haasos Kevin Magnussen is leállt az 1-es kanyarban, elő is került a piros zászló, ám az óra ketyegett tovább, folyamatosan fogytak az értékes másodpercek, percek.
32 perc maradt, amikor újra a pályára gurultak az autók. Az Alpine Esteban Ocont nem engedte ki, Gasly esete után nekiálltak átvizsgálni azt az autót.
A Mercedesnél nem csak a fékekkel volt gond, a légellenállással, a végsebességgel is. Hamilton és Russell hiába kísérletezett szélárnyékos húzással, a böhöm hátsó szárnynak köszönhetően közel 3 másodperces hátrányuk volt az élen álló Max Verstappenhez képest. Később egy kicsit javultak.
20 perccel a vége előtt Charles Leclerc miatt villant a sárga, a 7-es kanyarban kellett tolatgatnia.
Nem sokkal később Fernando Alonso arról értesítette az Aston Martint, hogy nem nyílik a hátsó szárnya.
Az utolsó 10 percben felkerültek a lágy gumik, jöttek az egyre gyorsabb körök, egy pillanatra a williamses Alex Albon is állt a 2. helyen. Csapattársánál, az újonc Logan Sargeantnél szokatlan hiba adódott, az autó orra „lekonyult”, hajszál híján az aszfaltot érintve lógott, a bokszutcában is alig tudták betolni alá az emelőt.
A piros Pirelliken a Ferrarik ígéretes tempót produkáltak, Leclerc mindössze 93 ezredre közelítette meg az aktuálisan élen álló Perez idejét. A monacói a hajrában még meg is előzte a mexikóit, de a leintésnél végül 37 ezredet faragva Verstappen lépett az első helyre.
A top 10-ben így Verstappen, Leclerc, Perez, Sainz, a mclarenes Lando Norris, kisebb meglepetésre az AlphaTauri újonca, Nyck de Vries, az Aston párosa, Stroll és Alonso, Albon, valamint az Alfa Romeó-s Csou Kuan-jü zárt.
Az eleve rövid, a piros zászló miatt csonka edzés után magyar idő szerint 15 órakor már a kvalifikáció következik.