Napos időben, 24 fokos levegő- és 48 fokos aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét a Forma-1 történetének első sprintidőmérője, sprint-szétlövése Bakuban, a 2023-as Forma-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj hétvégéjének szombati napján. Az újdonság a sprinthétvégék második szabadedzésének helyét veszi át az idei évtől kezdve, mely eddig gyakorlatilag értelmetlen körözés volt.

A sprintidőmérő ugyanúgy három szakaszból áll, mint a hagyományos – ezúttal pénteken tartott, a vasárnapi futam rajtrácsát kialakító – időmérő, viszont rövidebb szakaszokból áll, eredménye pedig a 100 kilométeres sprint rajtsorrendjét határozza meg.

A sprintidőmérő szakaszai

első szakasz: SQ1 – 12 perc hosszú, csak új közepes gumik használhatóak
második szakasz: SQ2 – 10 perc hosszú, csak új közepes gumik használhatóak
harmadik szakasz: SQ3 – 8 perc hosszú, csak új lágy gumik használhatóak

A bakui aszfaltcsík 6003 méteres hossza miatt már az SQ1-ben is igencsak limitált volt, hogy hány kör fér bele a szűkös időbe, egyszerre húsz autóval az utcai pályán, ahol elég egy kisebb hiba is a piros zászlóhoz. Nem is volt meglepő, hogy a bokszutca kijáratánál dugó alakult ki a kvalifikáció kezdetekor. A McLaren ausztrálja, Oscar Piastri sokak első körébe belerondított, amikor miatta lengették hosszasan a sárga zászlót az első szektorban. Az autója nem sérült, de ez az eset is rávilágított arra, hogy mennyire nehéz kifogni egy tiszta kört.

Az első körök alapján úgy tűnt, a Ferrari átmentette szombatra is jó formáját, Charles Leclerc a Red Bull-os Max Verstappen előtt állt a közepes abroncsokon. Az Aston Martinok is erősek voltak Fernando Alonso vezetésével, de a DRS-problémák nem tűntek el.

A körülmények folyamatosan javultak a szűk 12 percben is, ahogy egyre jobban tapadt a pálya: a hagyományos időmérőkkel szemben a mezőny többsége folyamatosan a pályán volt, gyorskörök és töltőkörök követték egymást, egy szett gumival tehát többször is próbálkoztak. Volt olyan pillanat, amikor a két Williams a 3-4. helyen állt, ez mutatta, hogy senki sem érezheti magát teljes biztonságban. A kiesők sorsát részben az is döntötte el, ki futotta meg legkésőbb a legjobb körét. A mindent eldöntő pillanatot azonban nem az SQ1 kockás zászlója hozta el, hanem az a piros zászló, ami Logan Sargeant miatt került elő: az amerikai csúnyán falnak vágta Williamsét.

A megszakítás eldöntötte tehát, hogy nem jut tovább az SQ2-be a két Alfa Romeo, a két AlphaTauri, valamint az a Pierre Gasly, akinek pénteken előbb kigyulladt, majd összetört az Alpine-ja, az utolsó percekben pedig már nem is volt pályán kipufogógondok miatt.

Az SQ2 tehát Sargeant nélkül kezdődött. A forgatókönyv hasonlóan alakult az SQ1-hez, ugyanis ezúttal Nico Hülkenberg volt az, aki sárga zászlót előidéző hibájával sokakat lassításra kényszerített az első körben. A Haas németje csúnyán elfékezte gumijait, ezzel jelentősen rontotta továbbjutási esélyeit.

Ami a legjobbakat illeti, ezúttal Red Bull-Ferrari sorminta alakult ki az élen Verstappen és Leclerc vezetésével, ebbe „rondított” bele az idő előrehaladtával Alonso, amikor a negyedik helyre ugrott. Nekik nem jelentett gondot a továbbjutás, a legjobb tízbe viszont nem tudott bekerülni Sargeanten kívül Oscar Piastri (McLaren), a két Haas és Esteban Ocon (Alpine).

A SQ3-ban csak 9-en vettek aktívan részt, Lando Norrisnak (McLaren) ugyanis nem maradt új lágy gumija. A két Red Bull már percekkel a szakasz indulása előtt a bokszutca végén az indulásra várt, elsők akartak lenni a pályán. Nem volt kizárható, hogy lesznek, akik szélárnyékozással próbálkoznak, a Ferrari és az Aston Martin párosa is játszott már ezzel az SQ2-ben.

Az első körök után Leclerc állt az élen majdnem 2 tizedmásodperces előnnyel Sergio Perez Red Bullja előtt – a mexikói felülmúlta Verstappent, aki nagyon csúszkált első körén, és a harmadik helyre volt elég ideje. Mögötte Carlos Sainz következett a másik Ferrarival, majd a Mercedesek Lewis Hamilton, George Russell sorrendben. Alexander Albon a Williamsszel a hetedik volt egy kört követően, verte a DRS-problémákkal küzdő Aston Martinokat.

A mezőny tett egy lassú töltőkört, majd mindenki ugyanazokon a gumikon nekirugaszkodott egy utolsó körnek. Leclerc lekoccolta a falat, de csak sárga zászlót lengettek emiatt, csak magával, illetve a mögötte jövő Sainz-cal szúrt ki.

A többiek csak minimálisan tudtak javítani köridejeiken a használt abroncsokon, így Leclerc megnyerte a Forma-1 első sprintidőmérőjét Perez, Verstappen, illetve a végül Sainzot átugró Russell előtt. Mögöttük Hamilton, Albon, Alonso, Lance Stroll (Aston Martin), Norris sorrendben zártak a többiek.

F1: Autót tört, de így is Leclerc-é a történelmi elsőség 1

A teljes eredménylista

Az Azerbajdzsáni Nagydíj programja magyar idő szerint szombaton 15:30-tól folytatódik a sprinttel, a nagydíj vasárnap 13 órakor kezdődik.