„Látványosan segítettek enyhíteni a problémát” – mondja Unger Tamás, Pápa alpolgármestere a Vezessnek arra a három Trafiboxra utalva, amelyeket „gyorshajtási helyszínek” mellé helyeztek ki a városában. A balesetveszélyes útszakaszok „kezelése a rendőrség részéről humánerőforrás-, részünkről pedig hatáskörhiányból adódóan nem volt hatásos” korábban, azonban szerinte az ügyes szerkezetek megoldották a helyzetet. Ráadásul a lakosság is kedvezően fogadta őket, állítja Unger.
„Költségvetésünk függvényében tervezzük további boxok beszerzését, hiszen számos olyan, a meglévőkkel azonos paraméterű útszakasszal rendelkezünk, amelyek alkalmasak a gyorshajtásra” – tette hozzá az alpolgármester. Pápához hasonló lépésre szánta el magát rengeteg település országszerte, derült ki a Vezess körkérdéséből: tucatnyi város vezetésének és az Országos Rendőr-főkapitányságnak (ORFK) tettünk fel kérdéseket az elmúlt két hétben.
A válaszokból megtudtuk, hogy
– jelenleg már 46 darab Trafibox működik az országban,
– újabb 48 darab készüléket helyeznek üzembe 2023 végéig.
De mi is pontosan az a Trafibox? Miért lett ennyire népszerű eszköz a gyorshajtók ellen és mennyibe kerül?
Okos és olcsó
Információink szerint egy rendőr ötletéből született eredetileg a Trafibox névre keresztelt, mintegy kétméter magas szerkezet. Tulajdonképpen egy nagyjából 80 centis, trükkös dobozról beszélünk, amely helytől függően körülbelül 100-120 centis fémcsövön áll az adott út mellett, és kis ablak van rajta.
2016 áprilisa óta üzemeltet a rendőrség 365 darab fix sebességmérőt országszerte, amelyek 160 mobil készülékkel kiegészülve alkotják az autósok által jól ismert VÉDA-rendszert. Ebből a 160 darab ARH CAM-S1 típusú traffipaxból raknak be egyre többet a rendőrök ezekbe a Trafiboxokba az ő megfogalmazásukat használva ideiglenesen.
“A sebességmérő eszközök elhelyezésének gyakorisága a területileg illetékes rendőri szerv döntésétől függ” – válaszolta az ORFK korábban arra a kérdésünkre, hogy mit jelent pontosan az ideiglenes elhelyezés. Két ok miatt is trükkösnek nevezhetők a boxok, ezért is lehetnek hatékonyabbak azoknál a fix sebességmérőknél, amelyek előtt tömegével lassítanak az autósok, utána meg tömegével visszagyorsítanak.
Egyrészt az utak mellett álló Trafiboxokat látják ugyan az arra haladó autósok, azt viszont nem tudják – mert a közeledő járműből nem látszik pontosan -, hogy abban a konkrét dobozban éppen akkor van-e egyáltalán működő sebességmérő. Simán lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak, amivel máris elérték céljukat az egyenruhások: lassul a járműforgalom, biztonságosabbá válik az adott útszakasz. A vidéki városokban 3-4 ilyen dobozt is képes lehet eredményesen kiszolgálni egyetlen mobil traffipax.
A másik ok, ami miatt hatékonyabb lehet az utak fölé szerelt fix készülékeknél, hogy a Trafiboxok forgathatók, vagyis ezek egy részével ellentétben a kétirányú forgalmat is képesek ellenőrizni. A helyi rendőrök döntésén múlik csupán, hogy mikor, melyik irányba haladó autók, motorok, kamionok stb. sebességét mérik velük. Akár naponta többször is fordíthatnak rajtuk 180 fokot, így az adott utat rendszeresen használó járművezetők sem léphetik át nyugodtan a sebességhatárt, mert mondjuk reggel azt látták, egy adott irányt figyelt akkor a traffipax. Két óra múlva ugyanúgy bemérheti ugyanazt a gyorshajtót a másik irányból érkezve.
A rendőrség szerint a doboz bizonyos szintű fizikai védelmet is nyújt a sebességmérő készüléknek, “külső és belső speciális kialakítása biztosítja a benne elhelyezett berendezés szakszerű működésének feltételeit”.
Ráadásul nem szükséges a készülékek működtetéséhez közvetlen rendőri jelenlét. „Az ARH CAM-S1 típusú készülékek rendelkeznek automata mérési üzemmóddal, amelynek használata esetén nem szükséges a folyamatos kezelői felügyelet”, mondja az ORFK. Vagyis csak a készülék Trafiboxba helyezéséhez és üzembe állításához kell rendőr, utána magától méri a sebességet, készíti a fotókat és rögzíti a gyorshajtásokat.
A készülékházakat mindenhol a helyi önkormányzatok kezdeményezésére és az ő pénzükből állítják fel a rendőrök, akik aztán működtetik a traffipaxokkal együtt. Az ország egyik első Trafiboxa Nagykanizsán a helyi újság szerint 612 ezer forintba került, az éves működtetés pedig 76 ezerbe. Ezzel a nagyságrenddel kell számolni máshol is, ami egy-egy város vagy budapesti kerület költségvetésében nem jelentős tétel.
Városok, kerületek és a pontos címek, ahol Trafibox épül 2023-ban
Számos általunk megkérdezett település nyilatkozott pozitívan a szerkezetről, és állította, hogy elindították a felállítását. A helyi rendőrséggel együttműködő Kaposváron például már „vándorolnak” is a Trafiboxok.
„A rendőrségtől is azt a jelzést kaptuk, hogy számukra is nagy segítség a Trafibox, mert jó eszköz ahhoz, hogy felszámoljuk a gyorshajtást. Volt olyan eset is, amikor a lakók kérték tőlünk a telepítést. Ilyen volt például a 67-es út kaposfüredi szakaszát elkerülő út négysávosításakor érkezett lakossási megkeresés is. A fejlesztés idejére visszaterelődött a forgalom a városrészen belülre, a régi 67-es útra. Nem csak a forgalom nőtt meg, de a száguldozók száma is. Ekkor helyeztünk ki két Trafiboxot, amelyek beváltották a hozzáfűzött reményeket, és a kaposfürdeik legnagyobb örömére biztonságosabb is lett a településrész. Időközben az elkerülő elkészült, így a Trafiboxokat most áthelyezzük” – közölték a Vezessel.
Velük ellentétben Gyulától Sopronig, Körmendtől Budapest több kerületén át Egerig számos helyen új készülékházak felépítésébe kezd az ORFK, amely elküldte szerkesztőségünknek a címlistát a 2023 végéig felálló Trafiboxokról.
Helység | Helyszín |
Árpádtető | A 66-os számú főút Árpádtető és Mánfa közötti szakasza |
Újpetre | Kossuth Lajos utca 52. szám. |
Gyula | Temesvári út 194. szám |
Tiszaújváros | 35-ös számú főút 16 km, 800 méterszelvényben |
Budapest | XVIII. kerület, Üllői út C-E porták közötti területre |
Budapest | XVIII . kerület Üllői út C-E porták közötti területre |
Budapest | Weiss Manfréd út – Szállítók útja kereszteződés |
Budapest | 6-os számú főút ,Gyár utca – Campona közötti szakasza |
Hódmezővásárhely | Jókai utca 48. |
Székesfehérvár | Szent Flórián krt., Aszalvölgyi út kereszteződése |
Fertőboz | Fő utca 69. |
Fertőszentmiklós | Újtelep utca 12. |
Fertőszentmiklós | Vadász utca 14. |
Fertőszentmiklós | Rákóczi utca 71. |
Nagycenk | Kiscenki utca 22. |
Sopron | Soproni u. 14. |
Berettyóújfalu | Berettyóújfalu, Honvéd utca 21. |
Debrecen | Budai Nagy Antal utca – Huszár Gál utca kereszteződése |
Debrecen | Apafi utca 35. |
Eger | Árpád út 2. |
Jászberény | Kossuth Lajos út 87. |
Szolnok | Karinthy Frigyes út 88.-90. |
Bátonyterenye | 21-es sz. főút, Béke út kereszteződés |
Alsónémedi | Haraszti út 6. hrsz. |
Balatonboglár | 7. sz. főút 142+400 km. szelvényben |
Levelek | József Attila utca 39. |
Újfehértó | 4. számú főút 259 km (Nyíregyházi út 78.) |
Körmend | M80-as út |
Királyszentistván | 7202-es úton lakot területen belül |
Újkér | Soproni út 26. |
Iklad | Szabadság út |
Mélykút | 55. számú főút lakott területen átvezető szakaszán |
Harta | 51. számú főúti szakaszán |
Nemesvámos | Kossuth L. u. 315-319. szám |
Tapolca | Keszthelyi út |
Tapolca | Május 1. utca |
Tapolca | Sümegi út |
Tapolca | József Attila utca |
Tapolca | Pacsirta utca |
Tapolca | Juhász Gyula utca |
Iváncsa | Fő utca 61. |
Iváncsa | Hunyadi utca 253. |
Budapest | 1023 Árpádfejedelem utca |
Budapest | 1025 Zöldlomb utca 24 |
Budapest | 1025 Törökvész út 42a |
Budapest | 1025 Kapy u. 40b |
Budapest | 1028 Hidegkúti út 128 |
Budapest | 1029 Máriaremetei út 132-138 |
Budapest | 1029 Nagykovácsi utca 6a |
Számos budapesti kerület a járműforgalom valamilyen lassításán dolgozik a saját területén a balesetek csökkentése és mérséklése érdekében – írtuk nemrégen a fővárosi közlekedésfejlesztési változásokat összefoglaló cikkünkben, amelyben már több kerület vezetése megígérte, hogy a 30-as táblák mellett Trafiboxokat is telepítenek.
„Már folynak az egyeztetések a kerületi rendőrkapitánysággal és a Fővárosi Önkormányzattal, mivel a kerületünkben a gyorshajtás jellemzően a nagyobb, fővárosi kezelésű utakon jelenik meg” – nyilatkozta pár hete a Budavári Önkormányzat.
Itt van a működő Trafiboxok címe
Gyorsan rendkívül népszerűvé vált országszerte a sebességmérőt rejtő – vagy éppen nem tartalmazó – doboz, amit a 48 darab új Trafibox mellett látványosan bizonyít az a 46 darab, amely a közelmúltban állt fel, és amelyek már működnek. Olyannyira friss találmányról beszélünk, hogy múlt év második felében épültek a legelsők.
A Vezess közli elsőként a már működő Trafiboxok teljes címlistáját is.
Helység | Helyszín |
Kecskemét | 5. számú főút 77+965 (bal oldal) |
Békéscsaba | Kolozsvári u. 24/1.szám |
Békéscsaba | Lencsési út 61. |
Miskolc | Kiss Ernő út |
Szeged | Gábor Áron utca 65. |
Szeged | Mátyás Tér, Földmíves utca sarok |
Fertőhomok | Akác utca 72. |
Győr | Bárka utca – Víztükör utca kereszteződése |
Hegykő | Kossuth Lajos utca 99. |
Debrecen | Szabó Kálmán utca 20. |
Debrecen | Budai Nagy Antal utca 140 |
Hatvan | Horváth Mihály út 4. |
Nyergesújfalu | Kossuth Lajos út |
Tata | Tata Május 1 út |
Cegléd | Kossuth Ferenc utca 7.-9. |
Dunakeszi | Dunakeszi 2-es számú főút 19+170 kilométer szelvény. |
Törökbálint | Géza fejedelem utca – Szegfű utca kereszteződés |
Üllő | Zsaróka út 8. |
Üllő | Pesti utca 139. |
Üllő | Ócsai út 81. |
Kaposvár | Kaposfüredi út 52. |
Kaposvár | Kapofüredi út 219. |
Siófok | Bajcsy-Zs. út 172. |
Nyíregyháza | Kert utca helyett Szegfű utca 6. |
Paks | Cecei út 27 |
Szombathely | 86-os, 87-es számú főútvonal, Csaba úti kereszteződés |
Sárvár | 84 számú főút |
Farkasgyepü | Petőfi Sándor utca 23. |
Gyulafirátót | 82. számú főút |
Hárskút | Szemerei utca 29. |
Kapolcs | Kossuth utca 21. |
Pápa | Somlai utca 33. |
Pápa | Gyirmóti utca 38 |
Pápa | Gróf utca 8. |
Nagykanizsa | Teleki utca 60. |
Zalaegerszeg | Belső elkerülő út. |
Zalaegerszeg | Alsóerdei Szabadidős-és Ifjúsági Központ bejáratánál. |
Maglód | Sugár utca 23. |
Szeged | Derkovits fasor 24. |
Szeged | Fő fasor 119. |
Szeged | Szerb utca 182. |
Törökbálint | Szent István utca 60. |
Törökbálint | Kazinczy Ferenc utca 95. |
Törökbálint | Kinizsi Pál utca 15. |
Törökbálint | Hegyalja utca 56. |
Törökbálint | Bajcsy Zsilinszky utca – Jókai Mór utca kereszteződés |
Természetesen nagy kérdés, hogy milyen hatással lesz a közlekedésbiztonságra ez a mintegy száz készülék, hogy a pozitív nyilatkozatokkal párhuzamosan érdemben csökkentik-e a településeken a balesetszámot. Közismert, hogy a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek elsőszámú okának hosszú ideje a gyorshajtást nevezik meg a rendőrségi statisztikák.
Az valószínűsíthető, hogy az amúgy is rekordmagas bírságszám – és így a költségvetés bevétele – emelkedni fog, még akkor is, ha rengetegszer üres doboz mellett lassítanak majd az autók.
Mint megtudtuk, erre is született már egy újabb trükk: van, ahol a traffipaxot imitáló matricát ragasztanak a készülékház ablakára, mintha lenne benne valódi sebességmérő.