Hétről-hétre megírjuk az aktuális, a járművekre vonatkozó európai visszahívásokat, de azt még nem gyűjtöttük össze, hogy melyek voltak a történelem legnagyobb ilyen jellegű eseményei. Legalábbis eddig, mert most összeszedtük az öt legnagyobb autóipari visszahívást.
Felütésnek kezdjük Henry Ford példájával, akinek vissza kellett hívnia az első sorozatban gyártott T-modelljeit, mert azon spórolt, hogy pamut helyett spanyol mohát használt az ülések kitöméséhez. Ennek okán pedig a vásárlóit összecsipkedték a mohában élő rovarok. Itt még nem beszélhetünk milliós visszahívásról (durván 7000 darab volt, bár az sem kevés), nem úgy, mint a következő estekben.
A Toyota 2009 és 2015 között elég elfoglalt volt a túl kevés vagy túl sok zsírt tartalmazó ablakemelő-kapcsolók problémájával. A legnagyobb ilyen visszahívás 2012-ben történt, amikor 7,4 millió járművet fenyegette a tűzveszély a hibás szerkezet miatt, és egy hasonló visszahívás három évvel később, 6,5 millió autójukat érintette. A The New York Times beszámolója szerint összesen világszerte 14 millió járművet kellett kijavítani. Az autógyártónak gondjai voltak a megfelelő mennyiségű zsírral készült ablakmozgató kapcsolók beszerzésével. A korábbi visszahívásokat a Tokai Rika nevű japán beszállító által gyártott alkatrészre azért rendelték el, mert túl sok hőálló zsírt használtak a kapcsolók belső mechanizmusainak bevonására. Aztán pedig azt volt a gond, hogy túl kevés volt a kenőanyag. Az ablaklehúzó kapcsolók belső szerkezetének főleg korrózióvédelem és hőállóság miatt van szüksége megfelelő zsiradékra.
Két évszázadon átívelő volt a visszahívás-sorozat, amelyben 14,9 millió gépjármű volt érintett. A Ford 1999 és 2009 között a sebességtartó automatika deaktiváló kapcsolójának hibája miatt volt kénytelen ennyi autót visszahívni. A fő gond az volt, hogy ennek gyúlékony hidraulikafolyadék volt ezen elektromos alkatrészek közvetlen közelében és a meghibásodás miatt könnyedén tűz alakulhatott ki. Bár a kapcsoló első visszahívása 1999-ben történt, a Ford egészen 2004-ig használta a hibás alkatrészt az autókban.
A lista harmadik helyén egy nagyon érdekes sztori áll. 2009-ben a Toyota visszahívta az autókat hibás padlószőnyegek miatt, amelyek a gázpedál beakadását okozhatták. Néhány hónappal később pedig a Toyota visszahívást adott ki a beragadó gázpedálok miatt. Összesen 20,5 millió autóról beszélünk. Egyes pletykák szerint nem is volt valós a probléma, mert százezer autóból mindössze 1-nél jelentettek ilyen jellegű hibát évente, vagy azt is mondhatnánk, hogy több millió kilométerenként fordult elő egyetlen alkalommal. A háttérben az autók felhasználóinak bénázása lehetett, de ez hivatalosan sosem derült ki, a Toyota inkább bevállalta a visszahívást.
Az ezüstérmes visszahívás hatalmas port kavart. A GM elismerte, hogy egy évtizede tudott erről a hibáról, és nem tett semmit. Ez a tragikus visszahívás legalább 124 ember számára túl későn jött, ugyanis életüket vesztették emiatt. További legalább 275 ember súlyosan megsérült a hiba okozta balesetekben – írja a CNN. A főleg amerikai piacra szánt Pontiac G5, Saturn Ion és Chevrolet Cobalt modelleket szerelték hibás gyújtáskapcsolóval, amely képes volt az autót úgynevezett „készenléti” üzemmódba rakni, ha túl nehéz kulcstartó volt az indítókulcsra akasztva. Ennél fogva pedig menetközben kikapcsolt a kormányzás (feltehetően itt a szervóra gondolnak), a blokkolásgátló és a légzsákok is, sőt a kormányzár is működésbe léphetett. A GM nemcsak 30 millió jármű visszahívására kényszerült, hanem 594 millió dolláros kártérítést is fizetett a hibás gyújtáskapcsoló okozta autóbalesetekben elhunytak családjainak – minden érintett családnak legalább 1 millió dollárt fizettek (ez mai árfolyamon 339 millió forint).
Évek óta húzódik a világ legnagyobb visszahívási kampánya, amelyben a gyártást követően rosszul tárolt, és ezért balesetben potenciálisan életveszélyes légzsákokat kell kicserélni. A veszély valós, és bár a százalékos előfordulása csekély, az érintett autók nagy száma miatt időnként tényleg előfordulnak súlyos vagy halálos balesetek. Igen, a Takata légzsákokról van szó, amely gyakorlatilag a világ összes autógyártóját sújtja, és többéves időtartamban gyártott járművekről beszélünk, a becslések szerint 100 millió autóról. A legfélelmetesebb, hogy a mai napig durván 11 millió jármű még mindig a hibás légzsákokkal közlekedik. A probléma középpontjában a légzsák felfúvószerkezete áll, amely ha a légzsák burkolata egy baleset során kiszakad, a légzsákból fémszilánkok szóródhatnak szét az utastérben.