Röviden – használt Porsche Cayenne (92A), 2010-2017 | |
---|---|
Mi ez? | Ötüléses, 2010 és 2017 között gyártott, 2014-ben felfrissített sportos terepjáró, a Porsche Cayenne második generációja. |
Melyik motor jó bele? | Használt autóként a legkevesebb kiadást a V6-os dízelek tartogatják, ez a legészszerűbb motorverzió. Jóval feljebb léphettek a V8-as benzinesekkel, akár 570 lóerőig. |
Mennyibe kerül? | Körülbelül 7 és 25 millió forint közötti irányáron vár vevőre használt autóként a 92A modellkódú Porsche Cayenne. |
Mi van helyette? | Többek között Audi Q7, BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML, Range Rover Sport vagy VW Touareg II. |
Sokan álmodhatnak arról, hogy egyszer egy Porsche áll majd a garázsukban. Darabszámai alapján a legtöbb Porsche-tulajdonosnak a 2002 őszén bemutatott és 2010-ben új generációval leváltott Cayenne járult hozzá az álom megvalósulásához.
Új korától 356 ezer kilométerig
Legnagyobb örömünkre egy Cayenne Diesel gondos gazdája rendelkezésünkre bocsájtotta autója szerviztörténetét, amiből nyomon követhetjük a majdnem null kilométeresen vásárolt autóval kapcsolatos kiadásokat, jóval több mint 300 ezer kilométeren át. A karbantartást és a szervizelést az autó életének első szakaszában egy német márkaszerviz végezte, a feladatot idővel egy megbízható magyar mester vette át.
356 439 km-t tett meg a 92A kódjelű használt Porsche Cayenne a fotózásig, aminek nagyon kevés látható és érezhető nyomát érzékeltem az utastérben és az autó kipróbálása közben. Kiváló állapotából látszik, hogy sokat használják, de kímélik vezetés közben és vigyáznak rá.
Harmadik üléssora nincs, szemben a Q7-tel, pedig a hatalmas, alapesetben 670 literes csomagtartóval lenne rá tér, ha lett volna szándék a gyárban hétüléses modell piacra dobására. A csomagtér gyors ülésvariálással 1780 literre növelhető, a 775 kilós terhelhetőség az autó kiállásához illik, de valójában nem olyan nagy. Hossza 4798, szélessége1928, magassága 1699 mm. Egy Opel Insignia B jóval hosszabb nála.
Csörtet és morajlik a V6-os dízellel
Évjárattól függően 240, 245 vagy 262 lóerős verzió is volt ebből a motorból különféle motorkódokkal. Ebben az autóban a középső szolgál a három közül, a 180 kilowattos. A Spritmonitor tankolási naplói 9,3 l/100 km-es átlagfogyasztást mutatnak a V6-os dízelre, ami baráti ahhoz képest, amit ez az autó nyújt.
Mert a Cayenne ezzel a motorral még 300 ezer kilométeren túl is jól hozza a luxushangulatú utazóautót és nagyon magas a használati értéke. Autópályán 140-160-ig takarékosnak mondható, a 220 km/órás végsebességet jobban megközelítve megugrik a fogyasztása, de a zajszint csekély marad.
550 Nm a V6-os dízelmotor nyomatékmaximuma már 1750-es fordulatszámtól, pont azt a kényelmes tartalékot adja a forgalomban, ami nélkül egy Porsche csalódást okozna.
Nyilván nem ránt a horizont felé olyan bőszen, mint a 850 newtonméteres V8-as Cayenne S Diesel, de padlógázon adott a szükséges fölény. A hathengeres hangja és egyenletes járása hatalmas gépezet érzetét kelti, fülsimogató morajlással kezd csörtetni a dízel Cayenne.
V6, V8 és konnektoros hibrid
Súlycsökkentési okokból az elődmodell terepáttételes, differenciálzáras osztóműve helyett a benzinesekben és a V8-as dízelben lamellás kuplung szabályozza a nyomatékeloszlást az első és a hátsó kerekek között. A V6-os dízelben és a hibridben önzáró Torsen középső differenciálmű látja el ezt a feladatot.
A teljes hibriden kívül létezett zöld rendszámra jogosult, konnektorról tölthető akkus Cayenne hibrid is, a Cayenne S E-Hybrid rendszerteljesítménye 416 lóerő azzal a mechanikus feltöltős, 2995 köbcentis V6-tal, amit a dízelmotorokhoz hasonlóan az Audi szállított. Egy-egy köztes olajszerviz költsége kimaradhatott a tételek közül, de a fontosabb munkákból látjátok, mennyire volt drága mulatság Porschével megtenni több mint 300 ezer kilométert!
Hibalehetőségek a V6-os dízel Porsche Cayenne-ben
Akárcsak a kortárs Audi A6, A7 és Q7, a második generációs VW Touareg vagy a Porsche Panamera Diesel orrában, a Porsche Cayenne második generációjában is a V6-os turbódízel második generációja van. A 2967 köbcentis dízelt a hathengeres TDI-k következő nemzedékétől könnyű megkülönböztetni, mert 8 kis csavar tartja a főtengely-ékszíjtárcsáját, nem egy nagy.
Ez egy eredendően megbízható és kiforrott motor, tartós dugattyúkkal, a Bosch által szállított, sokáig problémamentes üzemanyag-ellátással és örvendetesen tartós, bolygóműves, nyolcgangos automatikus sebességváltóval. A V6-os dízelmotorban az injektorok jó minőségű gázolajjal sokat elfutnak, de ha a nagynyomású üzemanyag-szivattyú meghibásodik, amire 300-400 ezer kilométer között érdemes számítani, fémforgácsai a befecskendezőket is kinyírják. A szivattyút érdemes megelőző jelleggel 250-300 ezer kilométer után kicserélni.
Ezt az autót végig elkerülte a rontás, de a Cayenne (és a második generációs Touareg) légkondicionálóját működésképtelenné teheti egy váratlan helyen adódó hiba: a bal hátsó kerék fölött dörzsölődet ki egy klímacső, elengedve a gázt.
A légrugós modellek futóműve a szintszabályozással, illetve az aktív oldaldőlés-kiegyenlítéssel nagyon sokat hozzátesz a Cayenne kényelméhez és vezethetőségéhez, de a hibalehetőségek száma és javításuk költsége arányos a légrugós futómű kvalitásaival.
Igényes és fejlett technikájával egy használt Porsche Cayenne bőven tartogathat kiadásokat, így a kinézett autó alapos átvizsgálása elengedhetetlen! Egymáshoz viszonylag közeli áron várnak vevőre bizonytalan szervizelőéletű időzített bombák és hatalmas ráfordítással, gondosan szervizelt autók is.
LongLife olaj, rugalmas szervizperiódus
28 140 kilométerhez esett az első olajcsere az autó megvásárlása után. A Porsche Cayenne is kétféle olajcsere-periódussal futhat, mint a VW-konszern legtöbb belső égésű motoros autója: van a fix és a LongLife olajjal működő, használatfüggő intervallum, amikor a hidegindítások számától és sok más paramétertől függően az autó kiszámolja, mikor használódott el a motorolaj.
Ez a használt Porsche Cayenne rugalmas szervizperiódussal futott gyártásától fogva, olajszervizenként 7,3 liter motorolajat számolt el az autót karbantartó márkaszerviz. Az előírt viszkozitás 5W30, a CRCA motorkódú dízelmotor nem igényel táltosoknak kifejlesztett, méregdrága kenőanyagot.
2012-ben a német márkaszervizben így is 213 euróba került a motorolaj, 25 euróba egy olajszűrő, 100 euró volt az olajcsere, illetve 303 euró a kis szerviz munkadíja és a mobilitásgarancia meghosszabbítása, a segédanyag, az állapotlap kiállítása, az ablakmosó folyadék meg még pár apróság. A számla végösszege 838 euróra ugrott, mai árfolyamon átszámítva 320 ezer forint.
Számla és munkalap, mindenről
38 864 kilométernél egy fajsúlyos kiadás következett: a 232 eurós állapotfelmérést követően 2320 eurós tétel volt a garanciális védelem meghosszabbítása és 147 euró az országúti segélyszolgálat. 2700 euró állt a számlán, ami egymillió és még 20 ezer forint.
55 993 kilométernél vaskos számlát kapott az autó tulajdonosa a karbantartásról, amikor az első és a hátsó fékeket is cserélni kellett fékfolyadékkal együtt 3550 euróból, ami 1 340 000 forint. Ebből kerekítve 2470 eurót tett ki a komplett fékcsere betétestől, tárcsástól, kopásjelzőstől, csavarokkal, segédanyagokkal és munkadíjjal. A maradék nagyrészt 410 000 Ft az olajcserére és a kötelező karbantartásra ment el.
87 424 kilométernél egy ehhez képest csekély költségű olajcsere és átvizsgálás következett 740 euróért, 280 000 forintért. Az autó a hosszú távú használat miatt kérte ilyen ritkán a kenőanyag cseréjét.
Ha volt valaha álmatlan éjszakátok, hogy mennyibe kerülhetett német Porsche márkaszervizben az olajleeresztő csavar tömítőgyűrűje, ne legyen többé! Az ára egy euró és 73 cent a számla szerint.
117 210 kilométernél, hajszál híján 30 000 kilométerrel később keletkezett a következő szervizszámla 1006 euróról, 380 ezer forintról a fékfolyadék, a kenőanyag, az olajszűrő, a légszűrő és az utastéri levegőszűrő cseréjéről, a kétéves szerviz munkadíjával és a gumitömítő anyag pótlásával.
Nehéz és erős: kopnak a fékek
137 960 kilométernél a szervizdokumentumokban új szolgáltató jelenik meg, a karbantartást részben átvette a tulajdonos régi barátja Magyarországon. Ő végezte el az olajcserét is az automatikus sebességváltóban, és 296 ezer forintos anyagárral az első féktárcsák, a fékbetétek és a kopásjelzők cseréjét 164 800 kilométernél.
152 073 kilométernél, a két művelet között az időszakos szervizelést és a motorolajcserét ismét a német márkaszerviz oldotta meg, a szokásos 7,3 liternyi 5W30-as kenőanyag és a szűrők cseréjével. A számlát a légzsákvezérlő ellenőrzésével együtt átszámítva 254 000 forintról állította ki a kinti márkaszerviz.
Hiba nélkül futott az autó nem egészen öt és fél év alatt, 2018 márciusáig 152 000 kilométert. Ezt a távot az autót üzleti utakra, síelésre és balatoni ingázásra használó család azóta még 202 000 kilométerrel toldotta meg 2023 tavaszáig.
Egy szíjfeszítő, egy kormányszögjeladó
170 000 kilométert bírt a gyári főtengely-ékszíjtárcsa, cseréje egy szimeringgel együtt 161 000 forintba került itthon. 185 614 kilométernél látta ismét a német márkaszerviz az autót, a szervizszámlán 1072 euró, 405 ezer Ft szerepel, a motorolaj és a szűrők cseréjén felül a fékfolyadékot kellett ismét cserélni. Ennek elmulasztása szokta tönkretenni a blokkolásgátló hidraulikatömbjét a túlhasznált, szennyezett fékfolyadék miatt. Nem sokkal később a hosszbordás szíj feszítőjének csapágya és a kormányszögjeladó igényelt cserét, az alkatrészár 25, illetve 123 ezer forint volt.
224 114 kilométeres futásteljesítménynél keletkezett a következő szervizszámla, a márkaszervizben az olajcserés kötelező karbantartáson felül a kormány ki- és beszerelésével az elektronikus csatlakozók ellenőrzésére volt szükség. Így lett az összeg 905 euró, ami 342 000 forint.
Nem voltak aranyárban a szenzorok
Negyedmillió kilométert tett meg a használt Porsche Cayenne, midőn 901 ezer forintos nagyszerviz következett, amiből a vezérléskészlet cseréjének anyagára 393 000 forint volt. Cserére szorult egy kipufogógázhőmérséklet-jeladó és egy kipufogógáz-nyomásérzékelő is, összesen 90 ezer forintos alkatrészáron. A munkalapon szerepel még motorolajcsere, diagnosztizálás és pár kisebb tétel.
270 000 kilométernél két hátsó féktárcsát kellett újjal kiváltani, fékbetétekkel 93 000 forintért plusz a munkadíj. Nem sokkal később sima motorolajcsere jött a kenőanyagot még 300 ezer km közelében sem fogyasztó motoron, új gázolajszűrővel, pollenszűrővel és az ablaktörlőkkel együtt 107 000 forintért.
300 ezer km nagyobb kiadások nélkül
296 600 kilométernél cserét igényelt a hosszbordás szíj a feszítőkkel együtt, ami 75 700 forintból volt meg a budaörsi műhelyben. Mivel az autó továbbra is megbízhatóan működött, a 308 696 kilométeres Porsche Cayenne Diesel sima olaj- és szűrőcsere után jött el a szervizből 2021 novemberében, 86 600 forintos kiadással.
Egészen eddig, bő 300 ezer kilométeren át a luxuskényelmű terepjáró használata nem járt nagyobb kiadással, csekélységek fordultak csak elő. De 320 000 kilométernél a V6-os dízelmotor terven felüli szervizelésre kényszerítette a Porsche Cayenne-t.
Ez volt az első nagyobb kiadás az autó megvásárlása óta, tehát 10 év alatt. Ekkor 1 648 000 forintot vitt el a hengerfej síkolása (191 000 Ft a gépműhelyben), a 24 hidrotőke, a hat izzítógyertya, a hat injektor és a V motor mindkét hengersorán a hengerfejtömítés, valamint a szelepfedél-tömítés cseréje. Csak a hat új injektor 837 000 forintba került.
2,1 milliós szervizek három hónap alatt
Ilyen nagy munkánál a kisebb tételek is sokra mennek. A vízcsőcsonkok, illetve a hűtőfolyadék cseréje, a hűtőrendszer tisztítása, az új olajhűtő és a 16 hengerfejcsavar beszerelése mind összeadódik, így az 1,65 milliós kiadás ennyi mindenért cseppet sem kiugró.
328 232 kilométernél az időszakos szervizt az első differenciálmű javítása drágította meg, ennek 350 ezer forintjával ugrott 446 000 forintra a számla összege. Három hónapon belül baráti áron 2,1 millió forintot vittek el javítások a karbantartással.
Ezért hangzik el a Vezess Értékbecslőben a vonatkozó bölcsesség oly sokszor, hogy a prémiumkategóriában nagy kaliberű használt autót vásárlók tegyenek félre évi fél-egymillió forintot a javításokra.
Egyáltalán nem biztos, hogy az autó ezt minden évben el is viszi, ahogy ez a használt Porsche Cayenne sem vitte el sokáig, de elviheti. Ha van rá félretéve pénz, az másképp fáj, mintha akkor kell elkezdeni gyűjteni rá, és emiatt hónapokig áll az autó vagy hibásan el kell adni bagóért.
Másfél hónappal később, tavaly nyár végén 335 164 kilométernél az első fékek komplett cseréjére a friss műszaki vizsgával együtt 305 000 forintot fizetett a 92A kódjelű Porsche Cayenne gazdája. Mint a többi szervizmunka esetében, itt is kedvezményes áron értendők ezek az összegek.
Ezt egy sima olajcsere követi a gondosan lefűzött szervizdokumentumok között. Az autó 354 000 kilométernél kapott új motorolajat, légszűrőt és pollenszűrőt 103 000 forintból. Ezúttal a nagyjából 30 ezer forintos üzemanyagszűrőt nem kellett cserélni.
Sokáig futott szinte gond nélkül
Kiviláglik az adatokból, hogy a használt Porsche Cayenne a V6-os dízelmotorral nagyjából 300 ezer kilométeres koráig nem igényelt mélyebben zsebbe nyúlós javításokat, utána viszont gazdája fél év alatt 2,4 millió forintot hagyott a szervizben.
Több mint 300 ezer kilométeres használatra vetítve ez nem vészes, ismerve az autó képességeit és használati értékét, de ne feledjük, hogy a nyolcfokozatú, bolygóműves automatikus sebességváltó egészen eddig beérte olajcserékkel.
Érzésem szerint sok X5-ös BMW tulaja cserélne a képeken látható Porsche Cayenne gazdájával, ahogy a tulajdonos sem bánta meg, hogy X5 helyett végül a Porschét választotta jó tíz évvel ezelőtt, mert alig került többe egy Porschébe beülni, mint egy X5-öst beszerezni.
7-8 milliótól indul a használt Porsche Cayenne 92A
Ha mérlegeltétek az autó értékeit és a várható kiadásokat, a hazai kínálatból nagyságrendileg 7,5-18 millió forint közötti áron vehettek V6-os dízel Porsche Cayenne-t.
A nagyrészt V8-as benzinesek, a maroknyi hibrid és a nagy számban hirdetett nyolchengeres Cayenne S Dieselek ára 6,5-25 millió Ft között mozog, körülbelül 120 és 370 ezer km közötti óraállással. A zöld rendszámos, külső töltésű akkumulátoros hibridek 20 millió forint körüli ársávban kezdenek megjelenni.
Ebben a kategóriában az autó fenntartása a kötelező karbantartásokkal sem filléres tétel, pedig a légrugózás nélküli, hathengeres Cayenne Diesel messze a legkisebb költségvonzatú modell a 92A kódjelű generációból. Ahogy mondani szokták: a Porsche Cayenne használtan is drága mulatság, de jó mulatság.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|