Ugyan egyelőre az Amazon évtizede beígért, 2022 végén munkába állt drónjai sem muzsikálnak túl jól, az emberi irányítás nélküli teherszállító repülőeszközök területe ezerrel pörög, világszerte számtalan cég, startup fejleszti a maga gépét.
Ezek közé tartozik a japán Prodrone is, mely most komoly támogatóra talált a világ egyik – ha nem „a” – legnagyobb autógyártója, a Toyota képében.
Az autonóm közösségi közlekedési eszközöktől kezdve a személyes mikromobilitási megoldásokon át a háztartási és rehabilitációs robotok, valamint a „repülő autó” után immár a „repülő futárok” területén is aktív a japán óriás, pontosabban egyik leányvállalata, a nagojai Jtekt.
Az elsősorban hajtáslánc- és kormányműkomponensek, csapágyak és megmunkáló szerszámok fejlesztésével és gyártásával foglalkozó Jtekt szállítja majd azokat a lítiumion-kondenzátorokat, amelyek a drónok működtetéséhez szükséges elektromos energiát tárolják. A hagyományos akkumulátoroknál gyorsabban feltölthető, hosszú élettartamú kondenzátorok teszik lehetővé, hogy a Prodrone és a Toyota tervbe vett közös teherdrónja impozáns 50 kg hasznos terhet legyen képes elszállítani akár 50 kilométeres távolságra.
A berendezést kifejezetten nehezen megközelíthető helyszínek vészhelyzeti ellátására – pl. gyógyszerek, élelmiszer célba juttatására – szánják, de rengeteg egyéb felhasználási terület is kínálkozik, a futárküldemények kézbesítésétől kezdve a vér- és szervszállításig.
A Prodrone cég jelenlegi legnagyobb kapacitású teherdrónja, a PD6B-Type3 (alul) 30 kilogrammot tud felemelni, azaz akár nehéz kamerákkal vagy lézeres szkennerekkel is felszerelhető. A berendezés rendelkezik az illetékes japán minisztérium hármas szintű – kiemelkedő üzembiztonságot megkövetelő – repülési engedélyével, és napi szintű szállítási feladatokat lát el Nagano prefektúrában. Használaton kívül egészen kompakt méretűre összecsukható, majd gyorsan és egyszerűen üzembe helyezhető.