Enyhén felhős, meleg, időben, 27 Celsius-fokos levegő- és – a korábbiaknál alacsonyabb – 40 fokos aszfalthőmérséklet mellett indult a 2023-as Forma-1-es világbajnokság ötödik fordulója, a sportág történetének második Miami Nagydíja a Hard Rock Stadium körüli 5,4 kilométeres, az idei évre újraaszfaltozott utcai pályán. Az esőre 10% esélyt adtak a futamra.

A Charles Leclerc balesete miatt kurtán-furcsán zárult időmérő miatt érdekes rajtsorrend alakult ki, az első sorból a Red Bull-os Sergio Perez és az Aston Martin-os Fernando Alonso, a másodikból a ferraris Caros Sainz és a haasos Kevin Megnussen, a harmadikból az alpine-os Pierre Gasly és a mercedeses George Russell, a negyedikből Esteban Ocon és Leclerc, az ötödikből a címvédő Max Verstappen és az Alfa Romeó-s Valtteri Bottas várhatta a lámpák kialvását. A mercedeses Lewis Hamilton csak a 13. helyről kezdhette a futamot.

A Pirelli az egykiállásos, közepes-kemény stratégiát jósolta a leggyorsabbak a 13.20. kör körüli kerékcserével, de a közepes-kemény-közepes (11-17. és 37-43. körös cserékkel) és a közepes-kemény-lágy kombinációt sem zárták ki.

A top 10-ből Ocon és Verstappen kivételével mindenki a közepes keveréket választotta, az említett két versenyző a keményen rajtolt.

Rajt/1. kör

A lámpák kialvásakor Perez jól vett lendületet, megőrizte az első helyet. Hátrébb Verstappen óvatos volt, visszaesett, de a kör felénél már vissza is tért a 9. pozícióba. Bottas előrelépett két helyet, Ocon kettőt bukott – Magnussen egy kör alatt a 7. helyre csúszott vissza.

2. kör

Perez máris 1 másodpercen, azaz DRS-távon kívül került Alonsótól, Verstappen Bottas megelőzésével a 8. helyre lépett előre. A williamses Logan Sargeant a kör végén kerék- és elsőszárny-cserére ment a bokszba.

3. kör

A 17-es kanyarban Leclerc elvette a 7. helyet Magnussentől.

4. kör

A célegyenesben Magnussen visszatámadott, Leclerc pedig mindkettejüket megelőzve a 6. lett.

6. kör

A rajtnál Hülkenberggel koccanó Hamilton (13.) a rádión azt jelezte, gond lehet az első szárnnyal, felvetette, hogy talán nem tudja végigcsinálni a futamot.

8. kör

Verstappen a kör végén, a 17. kanyarban elvette az 5. helyet Russeltől, Gasly nyomába eredet.

9. kör

A holland ugyanott megelőzte az alpine-os franciát is.

10. kör

Gasly annyira Verstappenre koncentrált, hogy a célegyenesben Russell is el tudott menni mellette.

13. kör

Leclerc megpróbálta elvenni a 7. helyet Magnussentől, de a dán visszaelőzte a monacóit.

14. kör

Verstappen a szokásos helyen, a 17. kanyarban megelőzte Sainzot, már a 3. helyen állt. Magnussen a bokszba hajtott, kemény gumikat vett fel.

15. kör

A Red Bull hollandja folytatta a rohamot, a hátsó egyenesen DRS-sel befogta és megelőzte Alonsót is. Szűk 4 másodperccel volt ekkor csapattársa, a vezető Perez mögött.

Megkezdődtek a kerékcserék, a közepeseken rajtolt versenyzők sorra mentek ki a kemény Pirellikért.

19. kör

Sainz kerékcseréjével a futam egyharmadánál a sorrend Perez, Verstsappen, Alonso, Ocon, Hülkenberg, Hamilton, Sainz, Albon, Cunoda és Stroll volt a top 10-ben. Perez és Alonso számára is egyre közeledett a kiállás.

21. kör

Perez is kiment a kemény Pirellikért, Verstappen átvette a vezetést. A mexikói a 4. pozícióba tért vissza 19 másodperccel csapattársa mögött.

22. kör

Verstappen bal első abroncsai egyre viseltesebbek voltak, közben a világbajnok felváltások ra panaszkodott. Perez ugyanekkor Ocon megelőzésével fellépett a 3. helyre. 17,5 másodpercre volt a hollandtól.

23. kör

A kiállásánál későn fékező, így túl gyorsan hajtó Sainzot a bokszutcai gyorshajtásért 5 másodperccel büntették. Hamilton hosszú-hosszú üldözés után megelőzte Hülkenberget, a 6. helyre lépett.

24. kör

Egy kicsit hátrébb a másik Mercedes is előzött, Russell Strolltól vette el a 9. pozíciót.

25. kör

Alonso húzta a legtovább a közepes keverékeken, a spanyol a 25. körre vette fel a fehér Pirelliket. A kétszeres világbajnok az 5. helyre tért vissza.

27. kör

Alonso a frissebb gumikon könnyedén megelőzte honfitársát, Sainzot, 4. helyre lépett előre.

28. kör

Russell elment Hülkenberg mellett, a 7. lett, Alonso is előzött, Ocontól vette el a 3. helyet.

Féltávnál a kemény gumikon még első etapját gyűrő Verstappen vezetett, Perez 16 másodperccel mögötte volt a 2., utánuk Alonso, Ocon, Sainz, Hamilton, Russell, Hülkenberg, Cunoda és Gasly haladt a pontszerző helyeken.

30. kör

Sainz is megelőzte Ocont.

32. kör

Hiába voltak sokkal frissebb abroncsai, Perez nem igazán tudott közelebb kerülni Verstappenhez, egyre inkább úgy tűnt, hogy a holland a cseréje után az új gumikon gyorsan utolérheti és visszaelőzheti majd a mexikóit.

A Mercedesnél csapatutasításra Hamilton elengedte Russellt, aki Ocont igyekezett elkapni.

34. kör

Hülkenberg keményekről közepes Pirellikre váltott, Sainz megelőzte az igen régi gumikon vezető Ocont, a 4. helyre lépett előre.

36. kör

Ocon vesszőfutása folytatódott, Russell a terveknek megfelelően megelőzte az alpine-os franciát.

A kör végén Leclerc megelőzte Magnussent, ám a dán a célegyenesben visszavágott, a monacói újra felsült.

38. kör

Russell nyomult tovább, Sainzot is elkapta, a Mercedes angolja 4. lett.

Hamilton kiment, hogy közepes keverékekre váltson, míg Leclerc ügyesebb DRS-taktikával végre egyértelműen Magnussen elé tudott kerülni.

40. kör

Hamilton a friss abroncsokon Bottast és az épp ezalatt kereket cserélő Ocont is megelőzte. Perez győzelmi esélyei egyre fogytak, ugyanis Verstappen még növelni is tudta előnyét hozzá képest (18 mp) a rajt óta használt keményeken. Kezdett úgy tűnni, hogy akár egy teljes bokszkiállást is kiautózhat, és rögtön az élre térhet vissza.

43. kör

Stroll a 8. helyről ment ki első és egyetlen tervezett cseréjére, közepesekre cserélte az elhasznált kemény Pirelliket.

46. kör

Verstappen 45 versenykör után ment ki friss közepes keverékű gumikért, és mindössze 1,5 másodperccel a vezetést átvevő Perez mögé tért vissza. A mexikóinak fel volt adva a lecke.

47-48. kör

Perez a 26 körös keményeken nem volt képes elmenekülni, Verstappen a hátsó DRS-szakaszon támadásba kezdett, a 17. kanyarban a mexikói még vissza tudta verni ezt, de a célegyenesben a holland újra rohamozott, és az 1. kanyarban meg is szerezte a vezetést.

53. kör

Leclerc nyomás alá helyezte Gaslyt, a francia el is fékezte magát, így a Ferrari monacói versenyzője elvette a tőle a 6. helyet. Az Alpine versenyzőjére pár kanyarral később a mercedeses Hamilton is lecsapott.

54. kör

A hétszeres világbajnok Leclerc nyomába eredt, a hátsó DRS-zónában el is kapta, a 17. kanyarban megelőzte a Ferrarit.

57. kör/befutó

Verstappen 5 másodperces előnnyel, senkitől sem zavartatva jutott a kockás zászlóig, idei harmadik győzelmét aratva – a leggyorsabb kört is megfutva – 6-ról 14 pontra növelte előnyét a másodikként leintett Perez előtt. Fernando Alonso Miamiban visszatért idei „bérelt helyére”, a 3. pozícióba. A spanyol idén negyedszerre zárt a dobogó legalsó fokán.

A további pontszerző helyeken Russell, Sainz, Hamilton, Leclerc, Gasly, Ocon és Magnussen futott be.

Végeredmény

F1: Verstappen nagy gyomrost adott Pereznek 1

Kép: Formula1.com

A Red Bull újabb, idei negyedik kettős diadalával, ötből öt futamgyőzelmével szinte már be is biztosította a világbajnoki címeket, hiszen a statisztikák szerint eddig minden istálló mindkét bajnokságot behúzta, ha a szezon első öt fordulójában végig nyerni tudott: így volt ez 1988-ban a McLaren, 1992-ben és ’96-ban a Williams, 2004-ben a Ferrari, valamint 2014-ben és ’19-ben a Mercedes esetében.

A Forma-1-es világbajnokság a május 19-21. hétvégén az imolai Emilia-romagnai Nagydíjjal folytatódik.