Svédországban adhatják át a világ első tartósan villamosított, ebből fakadóan elektromos autók rendszeres töltésére alkalmas útját. A villanyosítást az ország úthálózatának mintegy 2900 kilométeres szakaszán valósíthatják meg 2025-ig.
Az elektromos útrendszert először az E20-as autópályán építhetik ki, ami Svédország nagyvárosait, Stockholmot, Göteborgot és Malmőt köti össze egymással, de ez csak egy nagyobb volumenű tervnek az első lépése. Jelen esetben is fennáll még egy kardinális eldöntendő kérdés, mielőtt nekilátnának a munkálatoknak, mégpedig az, hogy milyen típusú elektromos utat építsenek.
Tegyük hozzá, hogy valószínűleg a svédek sem a spanyolviaszt találták fel. Bár azt állítják, ők a világon az elsők, akiknek ez sikerült, az elmúlt években több hasonló kezdeményezés látott napvilágot, akár a pantográfos megoldás képében, amiről a Vezessen is írtunk: magyarán arról, hogy egyes autópályákon felsővezeték-rendszerrel biztosíthatják a folyamatos áramellátást, ami főleg a logisztikában lehet hasznos.
Korábban három megoldást is kipróbáltak az északi országban. 2016-ban az ország középső régiójában található Gävle településén villamosítottak egy 2 kilométeres útszakaszt, aminél a már említett felsővezetékeket alkalmazták, de ez csak a haszonjárművek számára jelentett megoldást. Gotland szigetén az aszfalt alatt helyeztek el töltőtekercseket, így biztosítva egy 1,6 kilométeres szakasz áramellátását, míg 2018-ban egy töltősínes-mozgókaros megoldást is teszteltek egy 2 kilométeres szakaszon.
A lakosság egészére nézve az induktív, út alatti megoldás lenne igazán előremutató, ami nagyjából hasonló elven működik, mint a mobiltelefonok vezeték nélküli töltése – ezzel eddig Németországban és az egyesült államokbeli Michiganben kísérleteztek. Ez nemcsak a hatótávolság növelését tenné lehetővé, de kisebb akkumulátorokkal is lehetne gyártani elektromos járműveket, amik így megfizethetőbbé válnának.
A kutatók azt állítják, a legnagyobb hatékonyság eléréséhez már az is elegendő, ha a svéd úthálózat 25 százalékát villamosítják. Az Euronews ennek kapcsán arról számolt be, hogy Svédország Németországgal és Franciaországgal közösen dolgozik az ügyön a tapasztalatok és kutatási eredmények megosztásával, míg az Egyesült Királyság az Egyesült Államokkal és Indiával fogott össze, hogy így duplázzák meg az elektromossá tett utak építésére irányuló erőfeszítéseket.