Alig egy hete számoltunk be arról, hogy a Toyota elérhetővé teszi Észak-Amerikában a hidrogéncellás hajtásláncát egyes kamiongyártók számára. A japán cég ennek mintájára a nehézkategóriás európai nyerges vontató piacon is megveti a lábát. A recept ugyanaz, vagyis nem saját fejlesztésű járművel, hanem csak a hajtáslánccal kívánnak megjelenni ebben a szegmensben.
A Toyota mindehhez a holland VDL Groep-et ( magyarul „VDL Csoport”) , egészen pontosan annak egyik leányválallatát, a VDL Special Vehicles-t választotta partneréül. Az Eindhoven-i konszern neve ismerősen csenghet, mivel korábban a szintén holland DAF-nak szállított akkumulátorokat az előző generációs elektromos XF típusú nyerges vontatókhoz.
„Az együttműködés célja a közúti logisztikai szektor széndioxid-mentesítésének felgyorsítása, ami fontos tényező a Toyota Európa azon céljainak teljesítésében, hogy 2040-ig teljes mértékben karbonsemlegesek legyenek” – olvasható a japán gyártó közleményében. Ennek keretében már a nyárra elkészülhet az első közös fejlesztésű nyerges vontató, ami a képek tanúsága szerint az előző generációs DAF CF fülkéjét fogja használni. Őszre pedig további hidrogénnel hajtott teherautókkal rukkolhat elő a két vállalat.
Bár részletes műszaki adatokat még nem tettek közzé, annyi bizonyos, hogy belső égésű hidrogénmotorral fog rendelkezni, a hidrogéntartályokat pedig nem a két tengely között, hanem közvetlenül a kabin mögött fogják elhelyezni. Az első legyártott változatokat még nem bocsájtják kereskedelmi forgalomba, mivel azokat főként a Toyota logisztikai partnerei fogják használni Európában.
A Volvo is hidrogénnel hajtott teherautón dolgozik
Miközben a Toyota Európában barátkozik, addig a konkurencia sem pihen. A Volvo Trucks a napokban jelentette be, hogy sikeresek volt a most még fejlesztési fázisban lévő hidrogéncellás teherautó tesztelése. A 300 kW összteljesítményű üzemanyagcellával szerelt prototípusokat Svédország északi részen, az Északi Sarkkörön túl, extrém hideg körülmények között tesztelték.
A Volvo Trucksnál most úgy látják, hogy a hidrogénüzemű üzemanyagcellás elektromos tehergépjárművek kiváló megoldást nyújtanak majd a jövőben a hosszabb távú fuvarfeladatokra, illetve azokban az esetekben, amikor az akkumulátoros elektromos megoldás nem jöhet számításba, mert például nincs kiépítve a töltőhálózat.
A vállalatnak ez lesz az első európai igényeknek és szabványoknak megfelelő hidrogénnel hajtott nyerges vontatója. A vállalat azonban nem most kezdte a környezetbarát hajtásláncot fejlesztését a teherautók számára, de kétség nem fér hozzá, hogy eddig főként az üzemanyag cellás haszonjárművekben látta a jövőt. Ez most változni látszik a hidrogéntartályos nyerges vontató terével.